دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 شهريور 1395 - 08:55

هوش خانگی زوکربرگ آماده نمایش شده است

چالش و وعده‌ای که مارک زوکربرگ، بنیانگذار و مالک فیس‌بوک، سال گذشته به علاقه‌مندان برای ساخت یک هوش مصنوعی داده بود، اکنون به عملی‌شدن نزدیک شده است.
کد خبر : 114355

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به‌نقل از Engaget، مالک فیس‌بوک هر سال برای خود چالشی تعریف می‌کند و یک‌ سال زمان می‌دهد تا به چالشش دست پیدا کند. آخرین چالش عجیب او، آموختن زبان ماندرین (زبان مردم چین که یکی از سخت‌ترین زبان‌های تکلم در دنیاست) بود. همسر زوکربرگ یک چینی‌ است و او برای احترام به فرهنگ همسرش، زبان چینی را آموخت و یک ویدئو به زبان ماندرین منتشر کرد. سال بعد او اعلام کرد که تصمیم گرفته کنترل خانه‌اش را به یک هوش مصنوعی مرکزی پیشرفته بسپارد که با تشخیص صدا و چهره، دستورات شفاهی او را انجام دهد. ایده این هوش مصنوعی نیز از فیلم مرد آهنی و شخصیت «استارک» گرفته شده بود.


چند روز قبل زوکربرگ در یک گفت‌وگوی فیس‌بوکی از رم، اعلام کرد که هوش مصنوعی او با پیشرفت قابل توجهی، احتمالا ماه آینده آماده نمایش عمومی می‌شود. براین اساس، این هوش مصنوعی اکنون توانایی تشخیص صدا و چهره مارک را دارد و اموری مانند کنترل درهای ورودی، کنترل دمای خانه و کنترل روشنایی را به‌خوبی انجام می‌دهد.


او در این گفت‌وگو اعلام کرد که ساخت این هوش مصنوعی را مدیون همکاری مهندسان باهوش فیس‌بوک است که همدلانه با او همراهی کرده‌اند. زوکربرگ با هیجان می‌گفت که اکنون نیازی به کلید و رمز عبور ندارد و وقتی به در خانه‌اش می‌رسد، هوش مصنوعی با دیدن چهره او، درها را برایش باز می‌کند. البته در این مصاحبه مشخص شد که هنوز دسترسی صوتی و تصویری به همسر زوکربرگ داده نشده است اما او قول داد که به‌محض آماده کامل شدن هوش مصنوعی، امکان استفاده همسرش از این سیستم را نیز فراهم خواهد کرد.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته