دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 شهريور 1395 - 15:11

این ربات انسان‌نما همکار دانشمندان است

 محققان در یک مرکز علمی ایتالیا ربات انسان‌نمایی ساخته‌اند که حالا عضوی از کارکنان این مرکز است.
کد خبر : 113642

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از مهر، این فناوری جدید در مرکز تحقیقاتی و فناوری IIT ایتالیا ارائه شده است و در زمره یکی از پیشرفته‌ترین ربات‌های انسان‌نمای ساخته شده در جهان قرار دارد.


این ربات R1 نام دارد و ۱۶ ماه زمان صرف ساخت آن شده است. تیمی متشکل از ۲۰ دانشمند، تکنسین و مهندس به سرپرستی پروفسور جورجیو متا این فناوری جدید را ارائه کرده‌اند. آنها معتقدند که این ربات در نهایت به عنوان بهترین پیشخدمت به کار گرفته خواهد شد.


پروفسور متا در خصوص این نوآوری گفت: «R1 ربات انسان‌نمایی است که با تمرکز بر مقرون به صرفه بودن و برخورداری از ویژگی‌های مؤثر طراحی و ساخته شده است. یکی از مهم‌ترین کاربردهای این ربات انسان‌نما کمک به افراد معلولی است که دچار ناتوانایی‌های حرکتی هستند».


ایده اصلی در پس این ربات جدید، طراحی و ساخت نسخه مقرون به صرفه‌تری از ربات انسان‌نمای iCub بوده است که هم‌اکنون به عنوان پلات‌فورم بسیاری از ربات‌های مشابه در آزمایشگاه‌های سراسر جهان به کار گرفته می‌شود.


ربات R1 با 1/25 سانتی‌متر قد هم‌اندازه یک نوجوان است و تنها ۵۰ کیلوگرم وزن دارد. نکته جالب اینجاست که این ربات به جای پا، سوار بر چرخ است. نیمی از مواد تشکیل‌دهنده این ربات پلاستیک و نیمی هم فیبر کربنی و فلز است و این در حالی است که کل ساختار ربات انسان‌نمای iCub فلز است.


کار ساخت بخش سخت افزاری این ربات تمام شده و مدتی است فرآیند ساخت نرم افزار آن هم آغاز شده است. مهندسان این پروژه آن را به گونه‌ای ساخته‌اند که از طریق کنترل از راه دور هدایت می‌شود. دوربین‌های تعبیه‌شده در سر این ربات در واقع چشمان آن هستند.


انتهای پیام/

برچسب ها: ربات انسان‌نما
ارسال نظر
هلدینگ شایسته