دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 مرداد 1395 - 14:11

روی خوش بازار به پیشنهاد مجدد فریز نفتی

بازار نفت به پیشنهاد سه کشور عضو اوپک در باره تعیین سقف تولید و فریز نفتی واکنش نسبت نشان داد تا قیمت‌ها که به دلیل افزایش ذخیره‌سازی‌ها اندکی پایین آمده بود، دوباره سیر صعودی به خود بگیرد.
کد خبر : 108209

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا،‌به دنبال پیشنهاد سه کشور کویت،‌ ونزوئلا و اکوادور در مورد بازنگری تولید نفت در نشست مهرماه اوپک،‌ قیمت طلای سیاه در بازارهای جهانی افزایش یافت.


این پیشنهاد در حالی مطرح می‌شود که ایران با برداشته‌شدن تحریم‌ها به تولید و صادرات پیش از تحریم رسیده است. اکنون تولید نفت ایران با رسیدن به سطح سه میلیون و 600 هزار بشکه در روز حدود 180 هزار بشکه در روز از سطح ماه آوریل و تقریبا 600 هزار بشکه در روز از ماه ژانویه 2016 بیش‌تر است.


چنین افزایشی تولید نفت ایران را به دامنه چهار تا چهار میلیون و 200 هزار بشکه در روز نزدیک می‌کند، سطحی که مقامات ایرانی می‌گفتند پس از رسیدن به چنین سطحی با طرح فریز نفتی موافقت خواهند کرد.


با توجه به این عوامل، این سه کشور پیشنهاد داده‌اند تا 14 عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و برخی تولیدکنندگان اصلی غیراوپک مانند روسیه، بار دیگر شانس خود را برای همکاری در راستای محدود‌کردن سطح تولید نفت بیازمایند.


با این وجود، روسیه پس از پیشنهاد ونزوئلا به سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) برای آغاز مذاکره بین کشورهای عضو و غیر عضو این سازمان با هدف تعلیق رشد در میزان تولید، تثبیت بازارهای جهانی و تقویت قیمت‌ها، با این خواسته مخالفت کرد.


روسیه اعلام کرده که هیچ زمینه‌ای برای تعلیق میزان رشد تولید و خودداری از عرضه بیشتر نفت به بازارهای جهانی وجود ندارد، زیرا بهای کنونی 40 تا 50 دلار برای هر بشکه مناسب است.


نشست قبلی به منظور فریز نفتی قرار بود بهار امسال در قطر به نتیجه برسد اما عربستان به بهانه همراهی نکردن ایران در طرح،‌ از اجرای آن سرباز زد و این طرح شکست خورد.


روسیه پس از مذاکرات شکست‌خورده تعلیق نفتی با چند کشور عضو اوپک که اوایل سال جاری میلادی در دوحه قطر برگزار شد، اعلام کرد که همکاری‌های خود را با این سازمان برای تثبیت و تقویت بهای جهانی نفت قطع کرده است، ولی به همکاری خود در‌باره تبادل اطلاعات و نظارت بر وضع بازارهای جهانی ادامه می‌دهد.


با توجه به این اتفاقات و اظهارنظرها، قیمت نفت در ساعت‌های نخست معاملات امروز افزایش یافت. قیمت هر بشکه نفت خام برنت با هفت سنت افزایش به ٤٤ دلار و ٣٤ سنت برای هر بشکه رسید.قیمت شاخص نفت خام آمریکا نیز در این مقطع با ١٠ سنت رشد، قیمت ٤١ دلار و ٩٠ سنت را تجربه کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب