دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 مرداد 1395 - 11:51

ربات ژاپنی‌ که به اراده خودش حرکت می‌کند + ویدئو

ژاپنی‌ها به تازگی ربات انسان‌نمایی طراحی کرده‌اند که «آلتر» نام دارد و مغز متفکر آن یک شبکه عصبی مصنوعی است.
کد خبر : 106459

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از Engadget، موزه ملی علوم ژاپن با ربات‌های انسان‌نما غریبه نیست و تاکنون دو ربات را برای خدمات‌رسانی به بازدیدکنندگان موزه به استخدام درآورده است. این موزه این بار نیز ربات انسان‌نمایی را با نام «آلتر» به کار گرفته است که مجهز به یک شبکه عصبی مصنوعی است و به همین دلیل می‌تواند به اراده خودش حرکت کند.



فناوری مورد استفاده در این ربات شامل 42 فعال‌کننده پنوماتیک و از همه مهم‌تر یک ژانراتور الگوی داخلی (CPG) است. این CPG یک شبکه عصبی دارد که نورون‌های انسانی را شبیه‌سازی می‌کند و به ربات امکان می‌دهد به تشخیص خودش و تحت تاثیر حسگرهایی که مجاورت، دما و رطوبت را تشخیص می‌دهند، الگوهای حرکتی خلق کند.




حرکات این ربات هنوز شبیه به انسان نیست اما با دیدن آن در حال حرکت این حس را پیدا خواهید کرد که با یک ربات زنده رو‌به‌رو هستید.


سازندگان آلتر هدف از ساخت این ربات را پر کردن شکاف میان برنامه‌ریزی یک ربات برای حرکت کردن و امکان دادن به آن برای حرکت به صورت خودمختار است. شبکه عصبی مصنوعی که در این ربات به کار رفته است، به حرکات آن انعطاف بیشتری داده است و حرکات بازو، سر و حالات مختلف آن مبتنی بر اراده خود ربات تنظیم می‌شود.



حسگرهایی که روی بدن این ربات تعبیه شده‌اند، فاکتورهای مختلفی چون فاصله، رطوبت، سر و صدا و دما را اندازه‌گیری می‌کنند و در واقع نقش پوست را برای آن ایفا می‌کنند.



دانلود فایل صوتی

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته