آخرین اخبار:
یک کارشناس رسانه در گفت‌و‌گو با آناتک:

الگوی مصرف مردم متناسب با محتوا‌های شبکه‌های اجتماعی شکل می‌گیرد

الگوی مصرف مردم متناسب با محتوا‌های شبکه‌های اجتماعی شکل می‌گیرد
تبلیغات امروز بدون شک بخشی جدانشدنی از زندگی مردمان شده است؛ تبلیغاتی که در خیابان‌ها، فروشگاه‌ها، تلویزیون و تلفن همراه به وفور وجود دارند. رسانه‌هایی که امروزه در دسترس عموم قرار دارد، بستری را فراهم کرده است که مردم نیاز‌های اساسی خود را در آن جست‌و‌جو و سبک زندگی خود را بر اساس آنچه روزانه تبلیغ می‌شود، تنظیم می‌کنند.
نویسنده : زهرا چشم براه

محصولاتی که در این فضا ترند می‌شوند، به صورت معمول از نوعی طراحی خاص پیروی می‌کنند که برای کاربران بسیار دلنشین‌ هستند. کالا‌های ترند که با روش‌هایی خاص تبلیغ می‌شوند احساس نیاز را در کاربران تقویت می‌کنند و محتواسازان رسانۀ اجتماعی با تبلیغات وسوسه‌انگیز و تکنیک‌های متعدد، نقش مهمی در «رفتار خرید» مردم دارند.
 
حمید ضیایی پرور، کارشناس رسانه در گفت‌و‌گو با آناتک درمورد تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر روی رفتار خرید گفت: «امروزه مرجعیت رسانه‌ای از رسانه‌های رسمی به رسانه‌های اجتماعی تغییر پیدا کرده است. طبیعتاً سبک زندگی و الگوی مصرف مردم هم متناسب با محتوا‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود، شکل می‌گیرد. شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام در تبلیغات بسیار موثراند؛ بنابراین اگر محصولی در اینستاگرام وایرال یا به اصطلاح ترند اول این شبکه شود، احتمالاً بر میزان فروش آن محصول تأثیر بسیار زیادی دارد.» 

ضیایی پرور: شبکه‌های اجتماعی، رسانۀ نسل‌های زد و آلفا هستند. این دو نسل سلایق و گرایش‌های خود را از همکاران، دوستان و رفقای خود دریافت می‌کنند. الگوریتم این پلتفرم‌ها در نوع برجسته‌سازی آن محتوا، تبلیغ یا سبک زندگی خیلی موثر است؛ بنابراین به نظر می‌رسد که کاربران این رسانه‌ها و شبکه‌ها از طریق شبکۀ دوستان خود، محصولات جدید را شناسایی می‌کنند یا علاقه‌مند به خرید یا مصرف آن می‌شوند

وی همچنین دربارۀ کاربران عمدۀ شبکه‌های اجتماعی گفت: «شبکه‌های اجتماعی، رسانۀ نسل‌های زد و آلفا هستند. این دو نسل سلایق و گرایش‌های خود را از همکاران، دوستان و رفقای خود دریافت می‌کنند. الگوریتم این پلتفرم‌ها در نوع برجسته‌سازی آن محتوا، تبلیغ یا سبک زندگی خیلی موثر است؛ بنابراین به نظر می‌رسد که کاربران این رسانه‌ها و شبکه‌ها از طریق شبکۀ دوستان خود، محصولات جدید را شناسایی می‌کنند یا علاقه‌مند به خرید یا مصرف آن می‌شوند.»
وی اضافه کرد: «طبیعتاً دو نسل زد و آلفا در حال حاضر کاربران عمدۀ شبکه‌های اجتماعی هستند و بیشترین مصرف کنندگان محتوای رسانه‌های اجتماعی در ایران و البته جهان محسوب می‌شوند.»

ضیایی پور دربارۀ چگونگی اثر تبلیغات در فضای مجازی گفت: «در این مورد، دیدگاه‌ها بسیار متنوع است. عده‌ای معتقدند که اگر شیوۀ ارائۀ محصول مبتنی بر جذابیت‌های خاص باشد یا از زبان و سبک خاصی پیروی کند، مورد توجه قرار می‌گیرد. به طور کلی دیدگاه‌های انتقادی یا دیدگاه‌هایی که محتوا‌ها را به شیوۀ طنز یا هجو مطرح کنند، بیشتر مورد استقبال این دو نسل قرار می‌گیرند.»

وی درمورد علاقۀ کاربران به محصولاتی که ترند می‌شوند، گفت: «بریستا به اضافۀ عروسک لبوبو که چند وقت پیش ترند شد، محصولاتی هستند که به دلیل استفاده از یک نوع طراحی مبتنی بر «gamification»، ایجاد تمایز می‌کنند. در دنیا این محصولات را به عنوان محصولات کلکسیونی و محصولات یونیک می‌شناسند. افراد با خریداری و جمع آوری اینگونه محصولات احساس می‌کنند که یک آوردۀ متمایز نسبت به بقیۀ هم سن و سال‌های خود دارند. درنتیجه کسانی که به دنبال خرید این نوع محصولات هستند، تمایزی بین خود و دیگران احساس می‌کنند.»

او در ادامه گفت: «این احساس نیاز و تمایز، وجه ممیز و تفاوت آنها با بقیه است که یک نوع حالت پز دادن و تفاخر به حساب می‌آید. درست مثل وقتی که تلفن همراه متمایزی در دست می‌گیرید و احساس می‌کنید شما نسبت به دیگران متمایز شده‌اید. این احساس نیاز به تمایز در نحوۀ لباس پوشیدن و سبک رفتار نیز دیده می‌شود. نوجوانان و جوانان به لحاظ فیزیولوژیک در شرایطی هستند که این ابراز تمایز نسبت به هم سن و سال‌های خودشان را یک نیاز فطری می‌بینند؛ لذا این نوع محصولات خیلی مورد استقبال قرار می‌گیرند.»

او دربارۀ تأثیر آموزش سواد رسانه‌ای در چگونگی رفتار خرید اظهار داشت: «آموزش سواد رسانه‌ای مؤثر است، ولی این آموزش باید به صورت درست و با تعیین مخاطبان مورد نظر صورت بگیرد. آموزش‌ها در سنین خردسالی باید شروع شود و بستر‌های کامل رسانه‌ای باید مورد استفاده قرار بگیرد. با شیوه‌های رایج و سنتی که امروزه در ایران مرسوم است، نمی‌شود آموزش سواد رسانه‌ای داد و تاثیرش خیلی کم خواهد بود.»

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا