پارادوکس The Game Awards ۲۰۲۵؛ داوران متنوعتر شدند اما انتخابها تکراریتر!
به گزارش polygon لیست داوران امسال با رشدی ۱۴ درصدی نسبت به سال گذشته، از ۱۳۴ عضو به ۱۵۴ رسانه و اینفلوئنسر رسیده است. اگرچه ایالات متحده همچنان با ۲۴ رسانه بزرگترین بلوک تکی را تشکیل میدهد (اما بدون رشد نسبت به پارسال)، نفوذ اروپا و آمریکای لاتین به شدت افزایش یافته است.
برندگان بزرگ: فرانسه با دو برابر کردن سهم خود (از ۵ به ۹ داور) بیشترین رشد را داشته است. برزیل، مکزیک و انگلستان نیز سهم خود را افزایش دادهاند.
تازه واردها: برای اولین بار نمایندگانی از مجارستان، هنگکنگ و تایوان در این هیئت حضور دارند که وزن آرای چینیزبان را افزایش داده است (هرچند سلیقه گیمینگ آنها لزوماً با چین اصلی یکسان نیست.)
اثر معکوس جهانیسازی و حذف بازیهای مستقل
برخلاف مراسم اسکار که با افزایش تعداد اعضای آکادمی به سمت انتخابهای جسورانهتر و بینالمللیتر (مانند فیلم Parasite) حرکت کرد، در The Game Awards جهانی شدن هیئت داوران نتیجه عکس داشته است.
تا پیش از سال ۲۰۱۹ (زمانی که هیئت داوران کوچکتر و انگلیسیزبانتر بود)، جوایزی مانند «بهترین کارگردانی هنری» و «بهترین روایت» اغلب پناهگاه بازیهای مستقل و ریسکپذیر بودند. عناوینی مانند Return of the Obra Dinn، Inside و Disco Elysium در این بخشها میدرخشیدند.
اما پس از سال ۲۰۱۹ و با بزرگتر شدن دایره داوران، سلیقه جمعی به سمت آثار پرهزینه (AAA) متمایل شد. حالا جوایز هنری و روایی به غولهایی مانند Ghost of Tsushima، Elden Ring و God of War میرسد.
۲۰۲۵ سالی با کمترین تنوع در نامزدها
وضعیت در سال ۲۰۲۵ به اوج یکنواختی رسیده است. سه بازی بزرگ شامل:
Clair Obscur: Expedition ۳۳
Death Stranding ۲: On the Beach
Ghost of Yōtei
این سه عنوان به تنهایی سه جایگاه از پنج جایگاه نامزدی را در اکثر بخشهای اصلی (بهترین کارگردانی، روایت، موسیقی، طراحی هنری و صداگذاری) اشغال کردهاند. این بدان معناست که تنها دو جایگاه برای رقابت دهها بازی دیگر باقی مانده است.

نیاز به تغییر ساختار
تحلیلگران معتقدند مشکل اینجاست که بازیهای کوچکتر و خلاقانه، توانایی نفوذ به ذهنیت جمعیِ یک هیئت داوران ۱۵۰ نفره و پراکنده را ندارند. در نتیجه، «میانگین سلیقه» داوران به سمت بازیهای بزرگی که همه آنها را میشناسند، میل میکند.
شاید وقت آن رسیده که The Game Awards در فرآیند انتخاب خود تجدید نظر کند و برای بخشهای هنری و فنی، از هیئتهای داوری تخصصی و کوچکتر (مشابه آنچه برای بخشهای ورزش الکترونیک یا دسترسپذیری انجام میدهد) استفاده کند؛ در غیر این صورت، شاهد مراسمی خواهیم بود که داوران متنوعی دارد، اما بازیهای متنوعی را انتخاب نمیکند.
انتهای پیام/


