دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 آذر 1397 - 14:15
توسط معاون فرهنگی وزیر علوم؛

سامانه جامع الگوی شایستگی حرفه ای کارگزاران فرهنگی رونمایی شد

با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، آیین رو نمایی از سامانه جامع آموزش و طرح جامع الگوی شایستگی حرفه ای کارگزاران برگزار شد.
کد خبر : 344983

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، آیین رونمایی از سامانه جامع آموزش و طرح جامع الگوی شایستگی حرفه‌ای کارگزاران و فعالان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی برگزار شد.


در این آیین غفاری با تأکید بر ارزش و اهمیت آموزش و توانمندسازی کارگزاران فرهنگی اظهار کرد: باتوجه به سرعت تغییر و تحولات جامعه مدرن و به خصوص در نهادی چون دانشگاه که در آن جوانان و دانشجویان حضور دارند، اهمیت امر آموزش و لزوم توانمندسازی دانشجویان فعال، کارشناسان و مدیران حوزه فرهنگی روز به روز روشن‌تر می شود.


وی طرح جامع الگوی شایستگی حرفه‌ای کارگزاران و فعالان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها را امری عملیاتی دانست و افزود: این امر صرفاً یک پروژه و یک رساله نظری نیست و باید با دید عملیاتی آن را پیش برد. زیرا این طرح از عوامل مؤثر در ارتقای کیفیت مراکز آموزش‌عالی و موجب ایجاد فضایی بالنده، معرفت گرا و پرنشاط در دانشگاه‌ها است.


محمدهادی عسکری، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم نیز در این آیین گفت: در شرایط فعلی و باتوجه به اقتضائات جامعه، دانشگاه‌ها نه تنها وظیفه تمهید شرایط برای یادگیری و ساخت دانش را بر عهده‌ دارند، بلکه در ایجاد نگرش، بینش، تعالی اخلاقی و پرورش مهارت‌های ادراکی، فنی و انسانی در چارچوب هدف‌های نظام آموزش عالی نیز باید ایفای نقش کنند.


وی افزود: توانمندسازی دانشجویان فعال در حوزه فرهنگی به عنوان کنشگران و بازیگران اصلی میدان دانشگاه، کارشناسان و مدیران حوزه فرهنگی یکی از عوامل مؤثر در ارتقای کیفیت مراکز آموزش‌عالی است.


عسکری گفت: این امر به دلیل تغییرات ایجاد شده در فضای پیرامون دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و ضرورت هماهنگی آن با دنیای صنعت، کسب و کار، استفاده گسترده از فناوری اطلاعات، کارآفرینی، توجه جدی به مسئولیت‌های اجتماعی و اخلاق حرفه‌ای و تحولات محیط پیرامونی اهمیت بیشتری پیدا میکند.


مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم توسعه حرفه‌ای مستمر کارگزاران فرهنگی دانشگاه‌ها را یکی از متغیرهای مهم ارتقای کیفیت مراکز آموزش عالی دانست و افزود: دانشگاه‌ها باید قابلیت‌ها و شایستگی‌های خود را به صورت عام و شایستگی‌های منابع انسانی خود را به صورت خاص توسعه دهند تا بتوانند پاسخگوی شرایط متغیر و گوناگون محیطی باشند.


وی افزود: مفهوم شایستگی ترکیبی از مهارت، دانش، ارزش، صفات و انگیزه‌هایی است که باعث ارتقای یک حرفه و ارائه کارکرد برتر می شود. هر سازمانی باید تلاش کند تا مهارت های تخصصی و عمومی کارکنان را معطوف به اشتراک دانش، ارتقای سرمایه معنوی و روانشناختی، بهزیستی فردی و حرفه‌ای و یادگیری مستمر تقویت کند.


عسکری تصریح کرد: یکی از راهبردهای اصلی معاونت فرهنگی دنبال کردن ایده دانشگاه اجتماعی و مؤثر است. دانشگاه اجتماعی دانشگاهی است که مسائل و مشکلات موجود در جامعه را رصد می کند و از طریق نهادسازی و با استفاده از ظرفیت نخبگانی درون دانشگاهی و شبکه دانش آموختگان خود به دنبال حل آن مسائل بوده و برای حل مشکلات جامعه راهکار ارائه می‌دهد.


عسکری افزود: بر این اساس حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه باید به عنوان یک سازمان یاد دهنده و یادگیرنده حضور فعال و موثری در دانشگاه داشته باشد و در توانمندسازی عناصر دانشگاهی متناسب با مقتضیات روز جامعه و ویژگی های نسلی دانشجویان مشارکت فعال داشته باشد.
وی گفت: اعتقاد داریم سیستم فاقد برنامه برای توانمندسازی و آموزش مستمر کارگزاران خود از توان نرم افزاری کافی برای مدیریت موقعیت‌ها و خلق فرصت‌ها و مقابله با تهدید‌ها و سایر اقدامات ضروری دیگر برخوردار نخواهد بود.


عسکری گفت: بر این اساس و با توجه به تاکیدات آقای دکتر غفاری مقرر گردید طرحی جامع برای یافتن الگوی شایستگی حرفه ای کارگزاران و فعالان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها تهیه شود و مذاکرات اولیه با دکتر هدهدی که از مدیران توانمند حوزه فرهنگی و اجتماعی هستند به عمل آمد و با برگزاری جلسات متعدد پروژه وارد فاز اجرایی شد.


در پایان هدهدی ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص طرح جامع الگوی شایستگی حرفه‌ای کارگزاران و فعالان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها اظهار کرد: دانشگاه‌ها نه تنها وظیفه یاری دادن به دانشجویان برای یادگیری و ساخت دانش را بر عهده دارند، بلکه در ایجاد بینش، تعالی اخلاقی، و پرورش مهارت‌های ادراکی، فنی و انسانی در چارچوب هدف‌های نظام آموزش عالی نیز نقش مهمی‌ دارند بنابراین توانمندی فعالان حوزه فرهنگی اعم از دانشجویان و تشکل‌های آنان، کارشناسان و مدیران حوزه فرهنگی یکی از عوامل مؤثر در ارتقای کیفیت مراکز آموزش عالی است.


وی در خصوص روش و نتایج انجام پروژه و یافته های پژوهش توضیح داد: پس از جستجوی اسناد در حوزه مورد بحث، بیش از ۱۵۰ سند (مقالات علمی، پایان‌نامه‌های ارشد و دکترا، کتاب و اسناد بالادستی) را برای استخراج مضمون‌ها و تم‌های اصلی در نظر گرفته شد. پس از مرور ادبیات علمی شایستگی و توانمندسازی کارگزاران فرهنگی و انجام فیش‌برداری با ارجاع به بیش از ۳۵۰ منبع و تحلیل ۴۸ مدل الگوی حاصل از پژوهش‌های داخلی و خارجی در حوزه های گوناگون شایستگی و توانمندسازی، شایستگی مدیران دانشگاهی، شایستگی های فرهنگی مدیران دانشگاهی، شایستگی مدیران فرهنگی و شایستگی مدیران فرهنگی دانشگاهی، به استخراج مضمون‌های اصلی پرداخته شد.


هدهدی ادامه داد: مرحله بعدی، استخراج معیارهای شایستگی مدیران و کارگزاران در رویکرد دینی و از متون اصلی اسلامی - قرآن و حدیث بود. پس از بررسی و مطالعه قرآن مجید و تفاسیر مختلف و نیز کتب حدیث، الگوی سه بُعدی با شاخص های ۴۲ گانه‌ای تدوین، دسته‌بندی و در جدولی تنظیم و ارائه شد.


وی افزود: در گام بعدی مضمون‌های سازمان‌دهنده انتزاعی یکپارچه سازی که از تلفیق یافته‌های پژوهشی و تقارن‌های معنایی و مضامین پایه‌ای آنها به دست آمدند ویژگی‌های ۱۷ گانه‌ای تدوین و دسته‌بندی شد. ویژگی این اسناد پژوهشی تنوع آن‌ها بود به این معنی که از دیدگاه‌های گوناگون مانند دیدگاه اعضای هیئت‌علمی، دیدگاه خبرگان و متخصصان، دیدگاه مدیران فرهنگی دانشگاه‌ها، آموزه های اسلامی و اسناد بالادستی به موضوع نگریسته بودند و این بخش با استفاده از مبانی نظری این پژوهش و الگوی طراحی شده، قریب به ۱۸۷ عنوان دوره‌های آموزشی، اهداف و سرفصل‌ها و مخاطبین هر دوره توسعه شایستگی‌های حرفه‌ای و توانمندسازی مدیران کارگزاران فرهنگی دانشگاه‌ها تدوین شد تا زمینه عملیاتی شدن و تحقق هدف پژوهش را فراهم آورد.


هدهدی گفت: در پایان این مرحله برای نمونه ۱۵ دوره آموزشی نوین در قالب فرم‌های ویژه طراحی شد که شامل عنوان دوره، اهداف آموزشی، سرفصل‌ها و ساعات هر دوره است.


وی در پایان خاطر نشان کرد: اگرچه ارتقای کیفیت فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها همواره یکی از دغدغه‌های اصلی سیاست‌گذاران این حوزه بوده است و این موضوع با توجه به موضوعات فوق و وظایف مورد انتظار مندرج در اسناد بالادستی مانند سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌ویژه سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها و برنامه‌های راهبردی وزارت عتف و برنامه‌های داخلی دانشگاه‌ها موردتوجه قرارگرفته است اما در همین اسناد نیز سازوکار مشخصی جهت دستیابی به کیفیت موردنظر و توسعه شایستگی‌ها و توانمندی‌های مدیران و کارشناسان و دانشجویان فعال حوزه فرهنگی پیش‌بینی‌نشده است.


همچنین در این نشست از سامانه جامع آموزش معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، رو نمایی شد.


انتهای پیام/4084/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب