سرمایه‌گذاری در بازی‌های مقاومت؛ از ضرورت ارزآوری تا روایت قهرمانان ملی

سرمایه‌گذاری در بازی‌های مقاومت؛ از ضرورت ارزآوری تا روایت قهرمانان ملی
نخستین رویداد ملی سرمایه‌گذاری در بازی‌های رایانه‌ای حوزه مقاومت در اصفهان برگزار شد. در این رویداد، مقامات ارشد فرهنگی و استانی با تأکید بر لزوم تغییر نگاه سنتی به صنعت بازی، این حوزه را ابزاری استراتژیک برای ارزآوری، تولید قدرت نرم و معرفی اسطوره‌های معاصر ایران به جهان دانستند. همچنین این مراسم با تقدیر از خانواده شهید بازی‌ساز، سید حمیدرضا مکتبی، همراه بود.

به گزارش آنا، صبح 28 شهریور سالن همایش‌های اتاق بازرگانی اصفهان میزبان برگزاری مراسم افتتاحیه «نخستین رویداد ملی سرمایه‌گذاری برای تولید بازی‌های رایانه‌ای حوزه مقاومت» بود. در این همایش، سخنرانان بر ابعاد اقتصادی، فرهنگی و راهبردی صنعت بازی‌های ویدیویی تأکید کردند.

حسین انتظامی: برای جلوگیری از خروج ارز باید به بازی‌های ویدیویی توجه کنیم

با اعلام روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با بیان دیدگاه خود درباره اقتصاد فرهنگ، اظهار داشت: «یکی از مشکلات ادواری ما در اقتصاد فرهنگ و هنر این است که همواره بر لزوم سرمایه‌گذاری دولتی و تخصیص منابع عمومی تأکید می‌کند. این دیدگاه درست است، اما شیوه هزینه‌کرد اغلب به گونه‌ای است که این سرمایه به محض دریافت، مستقیماً صرف تولید محصولاتی، چون بازی، فیلم یا کتاب می‌شود و چرخه پایداری ایجاد نمی‌کند.»

سرمایه‌گذاری در بازی‌های مقاومت؛ از ضرورت ارزآوری تا روایت قهرمانان ملی

وی افزود که اقتصاد پایدار در حوزه فرهنگ و هنر تنها زمانی محقق می‌شود که با ایجاد هم‌افزایی، سرمایه‌گذار خصوصی برای توسعه کار جذب شود تا به معنای واقعی کلمه به اقتصاد فرهنگ دست یابیم.

انتظامی ضمن قدردانی از بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برای برگزاری این رویداد، ساختار آن را ستود و گفت: «ما در وزارت فرهنگ شاهد برگزاری جشنواره‌های متعددی هستیم که کارویژه‌هایی مانند استعدادیابی دارند، اما جای رویداد‌هایی که به‌طور مشخص سرمایه‌گذار را به فعالان حوزه متصل کند، خالی است.»

او با اشاره به اولویت مفهومی این رویداد تصریح کرد: «بازی یک روند جهانی است و مسائلی، چون اقتصاد، درگیر کردن مخاطب و میانگین سنی بازیکنان، آن را به یکی از جلوه‌های مهم فرهنگی تبدیل کرده است. بنابراین، ما موظفیم به این روند جهانی توجه کنیم.»

معاون وزیر فرهنگ یکی از آسیب‌های حکمرانی فرهنگی کشور را طراحی ساختاری دانست که در تخصیص اعتبارات، زمان و اولویت‌بندی، بیشتر به حوزه‌های سنتی‌تر مانند کتاب، سینما، تئاتر و موسیقی توجه می‌کند. او با تأکید بر اینکه منکر اهمیت این پیشران‌های فرهنگی نیست، گفت: «در سیاست‌گذاری فرهنگی باید به موضوعات نوپدید، متناسب با وزن و اهمیتشان، توجه ویژه شود؛ خصوصاً اگر روندی جهانی و رو به رشد دارند.»

وی با تأکید بر اهمیت اقتصادی بازی‌های ویدیویی، جمله‌ای کلیدی را بیان کرد: «اگر به دنبال ارزآوری و جلوگیری از خروج ارز از کشور هستیم، باید به بازی‌های ویدیویی توجه کنیم.»

انتظامی در پایان به ابعاد دیگر این صنعت اشاره کرد و افزود: «بازی کارکرد آموزشی دارد و برای اثربخشی در مفاهیم نوین آموزشی باید به آن توجه کرد. بازی فرهنگ‌ساز است و می‌تواند بخش مهمی از قدرت نرم کشور را تولید کند. سرمایه‌گذاری در این حوزه، چندوجهی بوده و توجیه کامل اقتصادی دارد.»

محمد حاجی‌میرزایی: ۸۷ طرح از ۱۵ استان به رویداد ارسال شد

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، در بخش دیگری از این مراسم، از استقبال گسترده و تغییر نگرش نهاد‌های دولتی ابراز خرسندی کرد و گفت: «در ابتدا تصور نمی‌کردیم دستگاه‌های مختلف کشور تا این حد حاضر شوند از شیوه سنتی سفارش محصول فاصله گرفته و به این نگاه برسند که سرمایه‌گذاری در تولید بازی یک تجارت واقعی است؛ چراکه اگر جنبه کسب‌وکاری آن رعایت نشود، محصول نهایی در سبد مصرف بازیکنان قرار نخواهد گرفت.»

سرمایه‌گذاری در بازی‌های مقاومت؛ از ضرورت ارزآوری تا روایت قهرمانان ملی

او با اشاره به مشارکت بالا افزود: «برآورد این حجم از مشارکت را نداشتیم. دبیرخانه رویداد ۸۷ طرح از ۱۵ استان کشور دریافت کرد که از میان آنها ۳۰ طرح برتر برای ارائه در این رویداد انتخاب شدند. این حجم مشارکت، نشان‌دهنده احساس مسئولیت بالای جامعه بازی‌سازی کشور در قبال تولید آثار حوزه مقاومت با ایده‌ها و رویکرد‌های متنوع است.»

حاجی‌میرزایی ابراز امیدواری کرد که این رویداد یک‌روزه منجر به سرمایه‌گذاری بر روی حداقل ۱۰ بازی در مرحله اول شود. وی همچنین از بستر حمایتی «همگرا» رونمایی کرد و گفت: «بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با این بستر، امکان مشاهده شاخص‌های تولید، انتشار و به‌روزرسانی بازی‌ها را برای سرمایه‌گذاران، بازی‌سازان و اصحاب رسانه فراهم کرده است. این شفافیت، امکان رصد دقیق فرآیند سرمایه‌گذاری، محصول نهایی، تعداد کاربران و درآمد‌های حاصله را فراهم می‌آورد.»

مدیرعامل بنیاد در پایان تأکید کرد: «اطمینان داریم با این شفافیت و مشارکت، سال آینده رویدادی بزرگتر و موفق‌تر را تجربه خواهیم کرد.»

استاندار اصفهان: روایت فردای ایران را با فناوری و بازی‌های دیجیتال رقم می‌زنیم

استاندار اصفهان سخنران بعدی این مراسم بود. او با تأکید بر نقش بازی‌سازان در آینده کشور گفت: «خوشحالم در جمع کسانی هستم که قرار است آینده فناوری، فرهنگ و اقتصاد ایران را بسازند. شاید تصور شود این فعالیت‌ها صرفاً سرگرمی است، اما واقعیت این است که ما با این کار، روایت فردای ایران را رقم می‌زنیم.»

وی با اشاره به اولویت‌های استان اصفهان از جمله گردشگری، هوش مصنوعی، انرژی‌های نو و خانواده‌محوری، بیان کرد: «جایگاه علم و فناوری برای توسعه استان حیاتی است. در شرایط جنگ اقتصادی و امنیت ملی، همواره گفته‌ایم که علم سلطان است و بدون آن، بازنده خواهیم بود. نبرد آینده، نبرد داده‌هاست و هر داده، داستانی انسانی را روایت می‌کند.»

جمالی‌نژاد نوآوری و فناوری را یک ضرورت دانست و ادامه داد: «فناوری نه تنها ابزار حل مسئله، بلکه در فرهنگ، سیاست و مسئولیت نیز اثرگذار است. قدرت فناوری ما در ساخت پهپاد‌های نوین کشاورزی و نظامی ثابت شده و می‌تواند برگ برنده دیپلماسی کشور باشد.»

سرمایه‌گذاری در بازی‌های مقاومت؛ از ضرورت ارزآوری تا روایت قهرمانان ملی

او با پیوند زدن فناوری و هنر گفت: «اصفهان که هنر آن سرمه چشم جهان بوده، باید فناورانش نیز بهترین‌ها باشند. فناوری نفی گذشته نیست، بلکه احیای شکوه تمدنی ایران است. درخت فناوری، ریشه در خاک فرهنگ دارد.»

استاندار اصفهان با اشاره به پتانسیل اقتصادی بازی‌های رایانه‌ای افزود: «این بازی‌ها می‌توانند بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار گردش مالی ایجاد کرده و فرصت‌های شغلی گسترده‌ای فراهم آورند. ایران نیز می‌تواند در این حوزه موفقیت‌های بزرگی کسب کند.»

وی در بخش دیگری از سخنان خود از غفلت در به تصویر کشیدن قهرمانان انتقاد کرد و گفت: «متأسفانه ما غفلت کردیم. آرش کمانگیر‌ها و رستم‌های ما، شهید همت‌ها، شهید خرازی‌ها، شهید حججی‌ها و عباسعلی فتاحی‌ها هستند. آنها قهرمانانی ریشه‌دار در تاریخ و فرهنگ این کشورند که با معرفی آنها می‌توانیم اصالت فرهنگی کشور را به نمایش بگذاریم.»

جمالی‌نژاد در پایان بر هموار بودن مسیر حمایت از تیم‌های بازی‌ساز و تولید محتوای دیجیتال تأکید کرد و گفت: «این مسیر با حمایت از تیم‌های جوان، آماده‌سازی زیرساخت‌ها و پشتیبانی از محتوا‌های ارائه شده به این رویداد ادامه خواهد یافت و امیدواریم با خلاقیت، روایت‌های فاخر فرهنگی و قهرمانان معاصر کشور را به جهان معرفی کنیم.»

بخش‌های جانبی مراسم

در این مراسم، کلیپی در خصوص شهید سید حمیدرضا مکتبی، بازی‌ساز شهید در جنگ ۱۲ روزه، پخش شد و از خانواده این شهید والامقام تقدیر به عمل آمد. مادر شهید مکتبی نیز در سخنانی کوتاه به بیان ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری فرزندش پرداخت.

همچنین، از پوستر دومین رویداد سرمایه‌گذاری برای تولید بازی‌های مقاومت که قرار است شهریور ماه ۱۴۰۵ مجدداً به میزبانی اصفهان برگزار شود، رونمایی شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا