دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 خرداد 1395 - 12:13

دی‌اکسید کربن برای نخستین بار به میزان چهار میلیون سال پیش رسید

آخرین یافته‌های دانشمندان خبر از یک نگرانی جدید برای اهالی 7 میلیارد و 300 میلیونی زمین داد. این یافته‌ها نشان می‌دهد که زندگی ما رسما وارد دنیای جدیدی شده است؛ دنیایی که دست‌کم در طول چهار میلیون سال گذشته سابقه نداشته است! از زمان شروع انقلاب صنعتی، دی‌اکسید کربن به طور پیوسته رو به افزایش است و هر سال رکورد سال گذشته را می‌زند. اما امسال این آمار بسیار وحشتناک است و دانشمندان حتی معتقدند که دیگر به پایان حیات روی زمین رسیده‌ایم.
کد خبر : 95050

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از گاردین، از زمان شروع انقلاب صنعتی، دی‌اکسید کربن به طور پیوسته رو به افزایش است و هر سال رکورد سال گذشته را می‌زند. اما امسال این آمار بسیار وحشتناک است و دانشمندان حتی معتقدند که دیگر به پایان حیات روی زمین رسیده‌ایم.


ماجرا به سه سال پیش برمی‌گردد؛ زمانی که پژوهشگران رصدخانه هواشناسی «ماونا لوا» (Mauna Loa) در هاوایی مقدار دی‌اکسیدکربن موجود در اتمسفر آن منطقه را ppm ٤٠٠ اندازه‌گیری کردند.


ppm به معنای بخش در میلیون (Parts per million) یکای غلظت است که به صورت نسبت مولی یا جرمی ماده مورد نظر در محلول سنجیده می‌شود. بدین ترتیب مفهوم ppm 400، یعنی 400 سانتی‌متر مکعب از گاز دی‌اکسید کربن در یک متر مکعب از هوا وجود دارد.


Ppm 400 یعنی ppm ٥٠ بیش از مرز مطمئنی که باید برای دی‌اکسیدکربن در هوا وجود داشته باشد! از آن پس، محاسبات رصدخانه‌های دیگر نشان می‌دهند که دیگر نقاط دنیا نیز به این مرز خطرناک رسیده‌اند. از آنجا که تجمع انسان‌ها در نیمکره شمالی بیش از نیمکره جنوبی ست و افزایش دی‌اکسیدکربن در اتمسفر نتیجه صنعتی شدن زندگی انسان به‌ دست خود اوست، نیمکره جنوبی تا حدی از این روند عقب مانده است و شرایط نسبتا سالم‌تر و کم خطرتری را سپری می‌کرد.


اما عاقبت ماه گذشته، در ٢٣ ماه مه، اداره هواشناسی مستقر در قطب جنوب هم مقدار ppm ٤٠٠ دی‌اکسیدکربن را در نیوار یا اتمسفر آن محدوده اندازه‌گیری کرد. مقداری که آخرین بار چهار میلیون سال پیش در اتمسفر کره زمین موجود بود و این نشانه آغاز پایان حضور انسان و بسیاری از زیستمندان دیگر روی زمین است!


گاردین در گزارش خود تاکید می‌کند که با توجه به دیگر مشاهدات موجود، همچون افزایش سطح دریاها در طول ١٢٠ سال گذشته، افزایش دمای هوا به‌ طور ثابت و ناپدید شدن یخ‌ها، همه و همه هشدارهایی هستند که روند زندگی‌مان را به گونه دیگری تغییر دهیم تا کمتر به محیط زیست و کره زیستگاه‌مان خطرناک صدمه بزنیم.


انتهای پیام/

برچسب ها: دی‌اکسید کربن
ارسال نظر
هلدینگ شایسته