رسوخ عنصر مصرف رسانهای به سبک زندگی مردم؛ تحلیل دادههای جمعیتشناختی در فضای مجازی با هوش مصنوعی
خبرگزاری آنا - سید امیررضا حسینینژاد؛ دانشکدگان جامعه و رسانه بهمنظور تحقق سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی در برنامه پنج ساله توسعه و تحول آموزش عالی در این دانشگاه با اهداف خاص شکل گرفته است.
دانشکدگان هنر و رسانه از مجموع ۶ رشته سرآمد علوم انسانی تشکیل شده که هریک از این رشتهها در تربیت نسلی نو برای خدمت در حل مسائل کشور و تحقق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت کارآمد خواهد بود.
مأموریت اصلی این دانشکدگان، همافزایی علمی، توانافزایی حرفهای، هویتبخشی و راهبری فعالیتهای آموزشی و پژوهشی در عرصههای هنر، مدیریت رسانه، فرهنگ، ارتباطات، علوم اجتماعی (جامعهشناسی، مردمشناسی و...)، معماری و شهرسازی، روانشناسی و علوم تربیتبدنی با تمرکز بر تربیت اسلامی و سلامت اجتماعی بهمنظور تحقق جامعۀ اسلامی متناسب با آرمانهای انقلاب اسلامی است.
روزآمدسازی و ارتقای رشتههای تحصیلی و محتوای آموزشی، افزایش کیفیت و اثر بخشی، فرآیند پرورش استعدادها، نهادینه کردن قدرت ابتکار، خلّاقیت و رویکرد حل مسئله در فرآیند آموزش و پژوهش، افزایش درآمدها و منافع دانشگاه از فعالیتهای پژوهشی، آزمایشگاهی و کارگاهی، توسعه کمّی و کیفی فعالیتهای علمی و تعمیق دستاوردهای پژوهشی بهمنظور استفاده در امور اجرایی و صنعتی، افزایش دستاوردهای پژوهشی کاربردی از تحصیلات تکمیلی، ارتقای نقش دانشی دانشگدگان در تمدنآفرینی، حکمیسازی، روزآمدسازی و بومیسازی علوم انسانی حوزههای مرتبط، افزایش بهرهوری آموزشی پژوهشی با رویکرد مهارتآفرینی تربیت منابع انسانی و تعمیق مبانی تربیتی، توحیدی و شیوههای آموزشی نوین و تحولآفرین از وظایف اصلی دانشکدگان هنر و جامعه به شمار میرود.
خبرنگار آنا اهداف، برنامهها و چشمانداز دانشکدگان جامعه و رسانه را با علی فهیمینژاد سرپرست دانشکده جامعه و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود به بحث گذاشته تا جزئیات فعالیت این نوع دانشکدگان بیشتر برای دانشجویان، استادان و مردم ملموس باشد.
گپ و گفت آنا با فهیمینژاد در پی میآید:
کیفیتبخشی نیاز امروز دنیای رسانه است
آنا: دانشکدگان «جامعه و رسانه» چه اهدافی پیش رو دارند؟
فهیمینژاد: براساس بسته کاری ارتقای میزان پاسخگویی و قابلیت حل مسئله از محورهای اصلی یک دانشگاه کارآمد در سند تحول و تعالی دانشگاه و مطابق با روشهای توانمندسازی و شبکهسازی اعضای هیئت علمی، نخبگان و پژوهشگران در پاسخگویی به نیازهای ملی و محلی این سند دورههای مختلفی برای اعضای هیئت علمی و دانشجویان برنامهریزی و اجرا میشود.
دورههای مدنظر برای اعضای هیئت علمی برای افزایش توانمندسازی مهارتی دانشجویان و رویکرد آینده آموزش و دورههای خاص دانشجویان درراستای نیاز بازار کار و مهارتهای موردنیاز برای ورود به بازارکسب وکار و اشتغالزایی در قالب دورههای کوتاهمدت تخصصی است.
در نظامنامه جدید دانشگاه برای هر واحد دانشگاهی مأموریتی تعریف شده که باید به آن جامه عمل بپوشاند و مأموریت واحد شاهرود «ایجاد جامعه پرنشاط و پرورش شهروند خوب» است و از هر اقدامی که در این راستا به ما کمک کند دریغ نخواهیم کرد.
آنا: دانشکدگان «جامعه و رسانه» چگونه میتوانند به دنیای رسانه کمک کنند؟
فهیمینژاد: یکی از رشتههای زیرمجموعه دانشکدگان جامعه و رسانه رشته فرهنگ و ارتباطات است که البته در واحد شاهرود این رشته را نداریم؛ اما میتوان با راهاندازی تشکلهای مختلف نسبت به کشف استعدادهای رسانهای، آموزش مهارتهای مورد نیاز رسانه و ... به کیفیتبخشی دنیای رسانه کمک کرد، از سویی نیاز به رسانه و سطح مصرف رسانهای به هر نوع سبک زندگی تحمیل شده و کمتر سبک زندگی را میتوان یافت که مصرف رسانهای از محوریترین عناصر آن نباشد!
اینکه نسبت با دیگر اجزای زندگی از هرکدام از انواع رسانه به چه اندازه و چگونه باید بهره برد ازجمله اقدامات مفیدی است که دانشکده میتواند براساس مأموریت خود انجام دهد.
آنا: آیا دانشکدگان «جامعه و رسانه» میتوانند بازویی برای روابط عمومی دانشگاه باشند، اگر پاسخ مثبت است، چگونه؟
فهیمینژاد: دانشکدگان جامعه و رسانه در پی کشف استعدادها و علاقهمندیهای پرسنل و دانشجویان در حوزههای مختلف ازجمله رسانه و روابط عمومی است و با مهیاکردن شرایط حضور و بروز این توانمندیها میتوان علاوه بر حضور فعال استادان باتجربه و مشارکت پر از انرژی دانشجویان در کنار یکدیگر، اهداف مشترکی را پوشش داد.
روابط عمومی با معرفی دورههای مختلف آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، هنری، اقتصادی و اطلاعرسانی درباره تجهیزات و امکانات عالی موجود در واحد شاهرود میتواند به حل نیازمندیها و معضلات جامعه کمک کند و دانشکده هم اطلاعات موردنیاز روابط عمومی را در اختیار قرار خواهد داد و نهایت همکاری و همفکری صورت خواهد گرفت.
هیجانات تلقینی رسانهها چالش امروز افراد دارای سواد رسانهای پایین
آنا: با توجه به نام دانشکدگان به نام «جامعه و رسانه» فکر میکنید تا چه حد این دانشکدگان میتوانند با اهداف مدنظر در ارتقای سطح دانش رسانهای و در سواد رسانهای جامعه مؤثر باشند؟
فهیمینژاد: افرادی که سواد رسانهای پایینی دارند دچار گزینشهای اشتباه و هیجانات تلقینی رسانهها میشوند، این قبیل افراد کنترل انتخابها و هیجاناتشان را به رسانهها واگذار میکنند که تبعات خطرناکی برای جامعه دربردارد.
دانشکدگان جامعه و رسانه در پی کشف استعدادها و علاقهمندیهای پرسنل و دانشجویان در حوزههای مختلف ازجمله رسانه و روابط عمومی است و با مهیاکردن شرایط حضور و بروز این توانمندیها، علاوه بر حضور فعال استادان باتجربه و مشارکت پر از انرژی دانشجویان در کنار یکدیگر میتوان اهداف مشترکی را پوشش داد
با ایجاد دانشکده موضوعمحور و پرورش دانشجویان ماهر میتوان قدرت تحلیل مطالب منتشر شده در انواع شبکههای رسانهای را بالا برد و به عبارتی سواد رسانهای کارکنان و دانشجویان را ارتقا داد و سپس با اقدامات مختلفی این دانش را به جامعه تزریق کرد که ازجمله این اقدامات برگزاری دورههای توانمندسازی در حوزههای مختلف فرهنگی، پژوهشی و آموزشی، برگزاری نشستهای هماندیشی، برگزاری دورههای آشنایی با هوش مصنوعی و کاربرد آن در رشتههای دانشکده جامعه و رسانه، برگزاری دورههای کوتاهمدت تخصصی ویژه دانشجویان و ... است.
آنا: ارتباط بین رسانه و جامعه چقدر میتواند در ارتقابخشی تنویر افکار عمومی مؤثر باشد؟
فهیمینژاد: ازجمله رسالتهای رسانه و روابط عمومی، ارتباط با رسانههای مختلف اعم از دیداری یا شنیداری، ایجاد بهترین پوشش رسانهای برای معرفی عملکرد یک سازمان یا نهاد به مردم جامعه است تا مردم آن جامعه بتوانند قضاوت مناسبی از آن فعالیتها داشته باشند.
از یک سو فعالیت مستمر رسانهها در این حوزه به نقش مؤثر رسانه در شناساندن سازمان و فعالیتهایش مهر تأیید میزند و از سوی دیگر انعکاس شفاف و واقعی اطلاعات و مسائل سازمان در رسانهها مسئولیت بزرگی بر دوش رسانه و روابطعمومی است که میتواند به آگاهی عمومی و روشنگری کمک بسزایی کند، چراکه در دنیای امروز پنهانکاری یا انتشار اخبار غیرواقعی در کوتاهترین زمان ممکن میتواند به زیان خود مجموعه باشد.
آنا: آیا اخذ رشتههای خبرنگاری، روابطعمومی، روزنامهنگاری و ... را جزء برنامههایتان دارید؟
فهیمینژاد: رشته روزنامهنگاری (خبرنگاری) و روابط عمومی ازجمله رشتههای پرمخاطب دانشگاهی است و افراد علاقهمند که امکان ادامه تحصیل در این رشتهها را پیدا کنند، فرصتهای شغلی مناسبی خواهند داشت، به همین منظور با توجه به مأموریت دانشکدگان جامعه و رسانه، اخذ مجوز رشته و جذب دانشجو در این رشتهها در اولویت قرار خواهد گرفت.
آنا: چطور میشود از هوش مصنوعی در بهبود کیفیت رسانهها استفاده کرد؟
فهیمینژاد: هوش مصنوعی که از الگوریتمهای یادگیری خاصی استفاده میکند، در تحلیل دادههای جمعیتشناختی و بررسی رفتار کاربران در فضای مجازی مطالبی را پیشنهاد میکند که ممکن است، برای کاربر جالب باشد.
با افزایش سرعت تحلیل و ذخیره اطلاعات، تجزیه و تحلیل اخبار و دادهها، اصلاح نقاط ضعف، ایجاد متون و تولید تصاویر میتوان از این امکان جدید در اطلاعرسانی استفاده کرد.
آنا: نظرتان درباره خبرگزاری آنا (رسانه رسمی دانشگاه آزاد) چیست؟ آیا اخبار این خبرگزاری را دنبال میکنید؟
فهیمینژاد: خبرگزاری آنا با ۲۰ سال سابقه پشتوانه خبری خوبی برای کسب اطلاعات دانشگاهی محسوب میشود و از دسته طرفداران این خبرگزاری هستم و اخبار مختلف را از این طریق دنبال میکنم.
آنا: چه انتظاری از روابطعمومی دانشگاه آزاد اسلامی برای رسیدن به اهداف دانشکدگان جامعه و رسانه دارید؟
فهیمینژاد: مطمئناً همکاری متقابل دانشکدگان جامعه و رسانه و روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود در انعکاس اهداف، فعالیتها، معرفی رشتهها، و ... به مخاطبان نقش بسزایی خواهد داشت و تغییرات اساسی که در رویکرد دانشگاه آزاد در بحث موضوعمحور شدن و تربیت دانشجوی ماهر صورت گرفته، باید به شکلی حرفهای به سمع و نظر جامعه هدف برسد.
انتهای پیام/