آقاخانی: تئاتر امروز در غرقابه خصوصیسازی در حال نابودی است/ آذریان: جشنواره ثور رابط بین هنر، سینما و نهادهای مالی است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، نشست خبری دومین جشنواره ثور «فیلمنامه، نمایشنامه و تبلیغات خلاقانه بصری» با حضور امین آذریان ، دبیر جشنواره و ایوب آقاخانی عضو شورای سیاست گذاری جشنواره یکشنبه نهم دی در خانه اندیشهورزان برگزار شد.
امین آذریان دبیر جشنواره ثور و تهیه کننده فیلم و تئاتر در ابتدای صحبتهای خود گفت: سال گذشته اولین دوره جشنواره برگزار شد و امسال برای دومین سال شرکت اطلاع رسانی خدمات بورس و سازمان بورس این رویداد را برگزار میکند.
وی اظهار داشت: در شرایطی که سواد مالی نقش پررنگی در زندگی مردم دارد و متاسفانه آنطور که باید نقش خود را درست ایفا نکرده است، در دنیای کنونی بیش از صد اثر مهم با موضوع ملک و سرمایه گذاری ساخته شده، اما بعد از بحران ۲۰۰۸ اثرات ماندگاری ساخته و در فستیوالهای بزرگ شرکت کرده و جایزه گرفتند و عملا دغدغهها و مشکلات مالی را در قالب فیلم، تئاتر و استفاده از ابزارهای هنری به مردم آموزش دادند. این اتفاق مهمی است که از هنر برای سواد مالی استفاده کنیم و از اثراتش بهره ببریم.
آذریان ادامه داد: نکته دیگر فیلمسازان ما یکی از دغدغههای مهمشان بحث تامین مالی است حال تلاش داریم یک حلقه اتصال مناسب بین هنر و بازارهای مالی ایجاد کنیم.
دوره اول جشنواره ثور در سکوت عامدانه برگزار شد
در ادامه ایوب آقاخانی عنوان کرد: این جشنواره یک دوره در سکوت و محجوری عامدانه فقط با مسابقه فیلمنامه برگزار شد و اتفاقا فیلمنامههای خوبی دریافت شد، این دوره کار را بسط دادیم و یک کار به نام «شوبیل» هم اجرا کردیم و الان تلاش داریم سایرین را هم کنارمان داشته باشیم.
وی با بیان اینکه هر جریان کمک کنندهای در حوزه تئاتر اتفاق بیافتد با افتخار در آن حضور مییابد، افزود: من در حال حاضر به ضرورت وارد کار شدم. واقعیت این است که تئاتر ما در سوءمدیریت زنندهای نزدیک به دو دهه است که زمین خورده است، از زمانی که دولت به بهانه خصوصیسازی تئاتر را رها کرد و دست حمایتی خود را برداشت، عملا تئاتر روند قهقرایی در پیش گرفت.
وی در ادامه گفت: همه مشکلات امروز تئاتر از مشکلات اقتصادی است. کسانی روی صحنه هستند که پول دارند، وگرنه نمیتوانستند اجرا بروند پس ضرورت افزایش فهم چارچوبهای اقتصادی برای همه خانوادههای ما اضطرار است، نباید اجازه دهیم بنگاه داران اقتصادی پول به جیب بزنند و خانواده تئاتر هرچه بیشتر بدبخت شود. جریانات آموزشی و برگزاری رویدادهای فرهنگی مثل ثور میتواند در یک فرآیند دیربازده راهگشا باشد، ظاهراً هیچ دولت و وزیری قرار نیست فکر ما باشد من با قاطعیت به این نتیجه رسیدم که عموم متصدیان فرهنگی ما به چیزی جز آمارسازی فکر نمیکنند!
وی اظهار کرد: حالا اینکه سازمان بورس روی خوش به رویداد ثور نشان داده چه اشکالی دارد؟ تا زمانی که هدفها مشترک است با هم جلو میرویم و اگر نشد طور دیگر جلو میرویم. واقعیت این است که نمیدانیم چه کسی کارهای نمایشی را ارزیابی میکند، در حال حاضر بخش اعظم نظارت و ارزشیابی، خطوط قرمز است نه کیفیت کارها!
اقاخانی ادامه داد: تئاتر امروز در غرقابه خصوصی سازی در حال نابودی است و بی آن که هیچ مدیری اهمیت دهد، بیش از صد اجرا هر شب روی صحنه میرود، اما از این بین ۱۰ کار هم به لحاظ تکنیکی و دانشگاهی کیفیت ندارند! این را قبلا هم گفتم من هنوز در بورس سرمایهگذاری نکردم، چون بلد نیستم این حوزه را و تا زمانی که یاد نگیرم در این مسیر حضور نمییابم!
وی اظهار داشت: بورس یک امر جوان در کشور ما است که باید این را درک کنیم و انتظارات عجیب از آن نداشته باشیم! ما یک گام کوچک در حد بیست سانتیمتر جلو برویم حرکت خوبی کردهایم، من سینه سوخته تئاتر هستم و قلبم برای دهه هفتاد تئاتر میتپد.
فیلمهای برگزیده ساخته و نمایشها تولید خواهند شد
آذریان هم در ادامه نشست با اشاره به جزئیات این رویداد توضیح داد: جشنواره یکم دی ماه کلید خورد و تا دهم بهمن ماه درحال برگزاری است. برندهها فیلمشان ساخته و نمایشهای برگزیده هم تولید میشوند. در حال حاضر یک سریال از طریق ابزارهای تامین مالی به نام «جنگل آسفالت» و فیلم سینمایی «بخارست» از آثار مربوط به این رویداد ساخته شده است.
در ادامه مراسم از پوستر جشنواره به طراحی محمد تقیپور رونمایی شد.
آذریان درباره پوستر جشنواره در پاسخ به سوال خبرنگار آنا گفت: نمادهای گاو و خرس نمادهای مالی در دنیا هستند، برای صعود مالی از نماد گاو و موارد نزولی از خرس استفاده میکنند. امیدواریم بتوانیم تلفیق سینما و نمایش و مسایل مالی را در این جشنواره داشته باشیم.
وی در پاسخ به سوال دیگری از خبرنگار آنا توضیح داد: تا به حال هفده فیلمنامه و هفت نمایشنامه رسیده است . سال گذشته بیش از صد فیلمنامه ارسال شد و ما نیز تازه فراخوان را شروع کردیم. امسال در همین سه رشته کار انجام میدهیم و یکی از اهدافمان ایجاد حلقه رابط بین هنر، سینما و نهادهای مالی است.
آذریان اظهار کرد: تا به حال هیچ کمکی از سوی نهادهای فرهنگی نداشتیم، امیدارم همراهی هنرمندان و نهادها را پس از این داشته باشیم، اما تمام کمکها را سازمان بورس انجام میدهد.
دبیر جشنواره درباره بخش تبلیغات خلاقانه بصری نیز توضیح داد: در حال حاضر ۳۲ اثر هم از سوی نهادهای مالی مثل کارگزاریها، بورس، بیمه و... در عرصه تبلیغات مالی ارسال شده و فکر میکنم اتفاقات خوبی در این عرصه رخ دهد.
انتهای پیام/