دولت برای ارتقای کیفیت آموزش و عدالت در مدارس برنامههای کوتاهمدت و بلندمدت دارد
به گزارش خبرنگار آنا، حجتالاسلام والمسلمین علی لطیفی، معاون وزیر آموزش و پرورش، در جمع خبرنگاران به تشریح برنامههای دولت در حوزه آموزش و پرورش پرداخت و از توجه ویژه رئیسجمهور به این بخش خبر داد.
وی اعلام کرد: دولت دو هدف اصلی برای بهبود وضعیت آموزش و پرورش در نظر دارد که شامل «ایجاد عدالت در فضاهای آموزشی» و «ارتقای کیفیت آموزشی» است.
لطیفی تأکید کرد که آموزشوپرورش باید از این توجه و حمایتها قدردانی کند.
برنامههای کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت برای ارتقای کیفیت آموزشی
معاون وزیر آموزش و پرورش در خصوص برنامههای ارتقای کیفیت آموزشی گفت: این برنامهها در سه سطح کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت طراحی شدهاند. وی افزود که این برنامهها بر اساس دستورات رئیسجمهور در جلسات مختلف بررسی شده و اقدامات کوتاهمدت در حال حاضر در اولویت قرار دارند. برنامههای کوتاهمدت به ویژه در زمینه توانمندسازی معلمان برای اصلاح روشهای یادگیری در کلاسهای درس در حال اجرایی شدن است.
لطیفی به اهمیت ارتقای کیفیت آموزشی بهعنوان یک دغدغه جدی اشاره کرد و افزود: در جلسات برگزار شده با رئیسجمهور، برنامههای مختلفی برای بهبود کیفیت در مدارس دولتی و بهویژه مدارس عادی طراحی و ارائه شده است.
تغییرات در برنامه درسی و شایستگیهای پایه
وی افزود: یکی از محورهای اصلی تحول در نظام آموزشی، اصلاح برنامه درسی است.
لطیفی در این خصوص توضیح داد: تغییرات در برنامه درسی باید فراتر از تغییرات کتاب درسی فهمیده شود و باید بهطور جامع به نقشه آموزشی و تربیتی در مدارس پرداخته شود. او همچنین بر لزوم بازنگری در تربیت معلمان و ویژگیهای مورد نیاز آنان تاکید کرد و افزود که برنامه درسی ملی باید بهگونهای تنظیم شود که نیازهای مدارس را بر اساس شرایط خاص هر منطقه برآورده کند.
معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین از تکمیل نظامواره شایستگیهای پایه و عمومی تحصیلی خبر داد که در آن مهارتها و توانمندیهایی که دانشآموزان باید کسب کنند، مورد توجه قرار گرفته است. این طرح در شورای عالی آموزش و پرورش مطرح شده و در حال انتظار برای تصویب نهایی است.
اصلاح عناوین دروس و زمانبندی آموزش
لطیفی به اقدام دیگری در راستای تحول در برنامه درسی اشاره کرد و گفت که اصلاح جدول عناوین دروس و توزیع زمان آموزش در دستور کار قرار دارد. پیشنویس اصلاحات مربوط به دوره اول ابتدایی در سازمان پژوهش تهیه شده و به شورای عالی آموزش و پرورش ارسال شده است.
الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین
معاون وزیر آموزش و پرورش در پایان به طرح الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین اشاره کرد که در دو یا سه ماه اخیر ابلاغ شده است. این طرح قرار است در ۱۰ درصد مدارس اجرایی شود و بعد از ارزیابیهای اولیه، در تمامی مدارس کشور به اجرا درآید. هدف از این طرح، ایجاد انسجام و هماهنگی در برنامههای آموزشی و تربیتی مدارس است تا هر مدرسه بتواند برنامههای خود را بر اساس یک چهارچوب منسجم تنظیم کند.
لطیفی در پایان خاطرنشان کرد: این اقدامات تنها بخشی از تحولات بزرگ در سیستم آموزشی کشور است و برای تحقق این اهداف، علاوه بر تغییرات ساختاری، نیاز به فرهنگسازی در داخل مدارس نیز وجود دارد.
انتهای پیام/