آغاز آموزش زبانهای خارجی جدید در مدارس؛ گام مهم شورای عالی آموزش و پرورش
موسیالرضا کفاش، معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در گفتگو با خبرگزاری آنا با بیان اینکه در شورای عالی آموزش و پرورش مصوبهای برای آموزش زبانهای خارجی به جز انگلیسی و عربی تصویب شده است، توضیح داد: بر اساس این مصوبه، مجوز آموزش زبانهای فرانسوی، آلمانی، اسپانیایی و چینی در مدارس کشور صادر شده است.
کفاش با اشاره به اینکه این آموزشها بستگی به شرایط مدارس دارد، گفت: اگر مدرسهای امکانات و شرایط لازم برای تدریس این زبانها را داشته باشد، میتواند این زبانها را به دانشآموزان آموزش دهد.
وی افزود: در برخی مناطق کشور، بهویژه در نقاط دورافتاده، امکان آموزش زبانهای خارجی به غیر از انگلیسی و عربی ممکن است فراهم نباشد.
وی همچنین تأکید کرد که سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی باید منابع آموزشی لازم را آماده کرده و در اختیار مدارسی قرار دهد که شرایط تدریس این زبانها را دارند.
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پاسخ به سوالی درباره راهکارهای رفع کمبود معلمان زبانهای خارجی، گفت: برای جذب معلمان در این زمینه، تمهیدات خاصی اندیشیده شده است. وزارت آموزش و پرورش با مراکز تخصصی آموزش زبان و کانونهای زبان که معلمان واجد شرایط دارند، همکاری میکند تا کمبود نیروی انسانی را جبران کند.
کفاش افزود: برای تدوین و معرفی مواد آموزشی و تربیتی مبتنی بر برنامه درسی زبانهای خارجی، باید همکاریهای بیشتری میان بخشهای دولتی و غیردولتی صورت گیرد.
وی در پایان بر لزوم متناسبسازی و معرفی این منابع به مدارس تأکید کرد. با اجرای این مصوبه جدید، وزارت آموزش و پرورش گام مهمی در گسترش آموزش زبانهای خارجی در مدارس کشور برداشته است. این اقدام میتواند ضمن ارتقای مهارتهای زبانی دانشآموزان، زمینههای جدیدی برای رشد فرهنگی و علمی در ایران فراهم آورد.
کفاش همچنین درباره ضرورت این تغییرات در برنامههای درسی مدارس اظهار کرد: آموزش زبانهای خارجی علاوه بر افزایش آگاهی و تبادل فرهنگی، فرصتی برای دانشآموزان فراهم میکند تا مهارتهای ارتباطی خود را در سطح بینالمللی تقویت کنند. در دنیای امروز، تسلط به زبانهای مختلف نه تنها یک نیاز آموزشی، بلکه یک ضرورت اجتماعی است.
وی در ادامه افزود: وجود منابع آموزشی مناسب و معلمان ماهر میتواند تأثیر چشمگیری در کیفیت آموزش زبانهای خارجی داشته باشد. به همین دلیل باید روی برنامهریزی دقیق برای تولید و توزیع منابع آموزشی تمرکز بیشتری داشته باشیم تا کیفیت آموزش زبانهای خارجی در تمامی مدارس کشور بهبود یابد.
کفاش با اشاره به چالشهای پیشروی آموزش زبانهای خارجی در کشور، به وضعیت نامناسب زیرساختهای برخی از مدارس اشاره کرد و گفت: در مناطقی از کشور که به دلیل کمبود منابع و امکانات، مدارس نمیتوانند زبانهای خارجی غیر از انگلیسی و عربی را تدریس کنند، باید برنامههای ویژهای برای تجهیز این مدارس به معلمان و مواد آموزشی مناسب در نظر گرفته شود.
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش همچنین تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش در تلاش است تا از طریق ایجاد فرصتهای آموزشی و فراهم کردن زیرساختهای لازم، مشکلات موجود را کاهش دهد. با ایجاد برنامههای آموزشی برای معلمان و همچنین تسهیل فرآیند جذب معلمان متخصص، میتوانیم این چالشها را به تدریج حل کنیم.
وی با بیان اینکه این تغییرات در برنامههای درسی به نظر میرسد که به تدریج فرهنگ چندزبانه را در سیستم آموزشی ایران تقویت خواهد کرد، ادامه داد: آموزش زبانهای جدید میتواند به دانشآموزان کمک کند تا به مهارتهای زبانی گستردهتری دست یابند و در عرصههای مختلف علمی، فرهنگی و حرفهای به رقابت با دیگر کشورها بپردازند.
کفاش در پایان اظهاراتش عنوان کرد: در مجموع، با تصویب این مصوبه و پیگیریهای وزارت آموزش و پرورش، به نظر میرسد که آیندهای روشنتر برای آموزش زبانهای خارجی در مدارس ایران در حال شکلگیری است.
انتهای پیام/