دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دایرةالمعارف دانش‌بنیان‌ها (۱۶۸)؛

تجارت هوشمند یا هوش تجاری چه ویژگی های دارد؟

تجارت هوشمند یا هوش تجاری چه ویژگی های دارد؟
تجارت هوشمند برنامه‌های كاربردی و فناوریهایی است كه در سازمانها برای جمع‌آوری، یكپارچه‌سازی، تجزیه ‌و‌ تحلیل و ارائه داده‌های كسب ‌و كار مورد استفاده قرار می‌گیرند.
کد خبر : 940261

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، تجارت هوشمند در یک سازمان یا شرکت شامل استفاده از تکنولوژی‌های دیجیتال برای بهبود عملکرد آن مجموعه است. تسهیل و بهینه‌سازی فرایند تصمیم‌سازی، شناسایی فرصت‌های کسب و کار، افزایش به اشتراک‌گذاری اطلاعات، ارتباط مؤثرتر با مشتریان، افزایش قابلیت تهیه گزارشات متنوع و پویا و پیش‌بینی شرایط آتی سازمان از جمله مزایای تجارت هوشمند است.

به عبارت دیگر کسب و کار هوشمند یا هوش سازمانی، فناوری‌ها و برنامه‌های است که برای تجزیه و تحلیل و ارائه کسب و کار در سازمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تجارت هوشمند دانشی است عمیق و فراگیر نسبت به عواملی، چون مشتریان، رقیبان، محیط اقتصادی، عملیات و فرآیند‌های سازمانی، چون مالی، فروش، تولید و منابع انسانی که بر کیفیت تصمیمات مدیریتی در سازمان تاثیرگذار است.

معمولا در تجارت هوشمند از اطلاعاتی که به سختی و با هزینه زیاد به دست آمده هوشمندانه برای کنترل سریع و دقیق و تصمیم‌گیری‌های مدیریتی سازمان استفاده می‌شود. این اطلاعات می‌تواند در پیش‌بینی وضعیت فروش شرکت، پیش‌بینی رفتار مشتریان، جلوگیری از تقلب، مدیریت بهتر منابع سازمان به خصوص منابع مالی، مدیریت زنجیره تامین، مدیریت ارتباط با مشتریان، مدیریت ریسک، مدیریت کیفیت و کارایی سازمان و در یک کلام مدیریت یکپارچه و آگاهانه سازمان به کمک مدیران بشتابد.

به همین خاطر با پیشرفت تکنولوژی نقش کسب و کار هوشمند در آینده همچنان در حال گسترش است. شرکت‌ها با استفاده از تکنولوژی برای بهبود فرآیندها، خلق محصولات و خدمات جدید و ارائه راه حل‌های خلاقانه، می‌توانند رقابت را در بازار تغییر دهند. تجارت هوشمند در آینده قرار است نقش بزرگی در تغییر صنعت بازرگانی الکترونیکی ایفا کند.

نمونه‌هایی از کسب و کار‌های هوشمند

پیش بینی فروش
تحلیل بازار
مدیریت ارتباط با مشتری
مدیریت ریسک
تجسم داده‌ها
تجزیه و تحلیل پیش بینی شده
کاهش هزینه
مدیریت موجودی

در اینجا مفهوم دیگری به نام هوش تجاری وجود دارد که همسو با تجارت هوشمند عمل می‌کند. هوش تجاری نه به عنوان یک محصول و نه به عنوان یک سیستم بلکه به عنوان یک معماری و رویکردی جدید بیان می‌شود که شامل مجموعه برنامه‌های کاربردی و تحلیلی است که با توجه به پایگاه داده عملیاتی و تحلیلی کمک زیادی به کسب و کار و فعالیت‌های هوشمند تجاری می‌کند.

به عبارت دیگر هوشمندی کسب‌وکار یا هوش تجاری (BI) مجموعه‌ای از نظریات، روش‌ها، فرایندها، معماری‌ها و فناوری‌هایی است که برای تبدیل داده خام به اطلاعات مفید و معنادار استفاده می‌شود.

در نتیجه کسب و کار هوشمند با تغییر نگاه ما به فعالیت‌های تجارت الکترونیک، بازار گسترده اقتصاد دیجیتال را شکل می‌دهد و با پذیرفتن فرصت‌های جدید فن آورانه، در آینده نزدیک فضای رقابتی شدیدی را در بازار ایجاد می‌کند.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب