دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
پیشرفت در فناوری پهپادی؛

تجهیز پهپاد‌ها به سیستم عصبی و انتقال بلادرنگ اطلاعات با نور

تجهیز پهپاد‌ها به سیستم عصبی و انتقال بلادرنگ اطلاعات با نور
دانشمندان در حال آزمایش یک پهپاد مجهز به «سیستم عصبی» هستند که بنا بر ادعای آنها مدت زمان طولانی‌تر می‌تواند در آسمان عملیاتی باقی بماند.
کد خبر : 939002

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از IE، گروهی از متخصصان دانشگاه ساوتهمپتون، سیستم نوآورانه‌ای ابداع کرده اند که از فیبر‌های نوری پیشرفته‌ای استفاده می‌کند که برای افزایش کارایی عملیاتی در کاربرد‌های مختلف طراحی شده است.

یکی از مزیت‌های اصلی این سیستم توانایی آن در کاهش چشمگیر تعداد دفعات بازرسی‌های مورد نیاز برای تعمیر و نگهداری است.

این کاهش در نیاز‌های بازرسی نه تنها باعث صرفه جویی در زمان و منابع، بلکه افزایش ایمنی و قابلیت اطمینان را در محیط عملیاتی آن نیز می‌شود.

پهپاد‌های حمل بار باید به طور منظم در طول مسیر توقف‌هایی را برای انجام بررسی‌های دستی ایمنی داشته باشند که استفاده از این پرنده‌ها را محدود می‌کند و می‌تواند هزینه‌های عملیاتی را افزایش دهد.

سیستم عصبی 

سیستم فیبر نوری ایجاد شده در ساوتهمپتون باعث می‌شود پهپاد‌ها با بررسی مداوم ساختار خود، مشابه نحوه عملکرد اعصاب در بدن، بهتر کار کنند.

دکتر «کریس هلمز» «Chris Holmes» از مرکز تحقیقات اپتوالکترونیک و مجری این طرح می‌گوید: «این نوعی سیستم عصبی برای هواپیما‌های بدون سرنشین است که اطلاعات را به طور بلادرنگ با استفاده از نور - به جای برق - ارسال می‌کند که از مشکلات سیستم‌های الکترونیکی با تداخل فرکانس‌های رادیویی جلوگیری به عمل می‌آورد.»

دکتر «مارتیناس برسنا» «Martynas Beresna» یکی دیگر از مجریان این پروژه نیز گفت: «این سیستم نه تنها وظایف کاربران زمینی را کاهش می‌دهد، بلکه ایمنی و کارآمدی بیشتر پهپاد‌های را نیز تضمین می‌کند.»

این سیستم از روش لکه‌های نوری استفاده می‌کند و تصاویر خاصی را تحت تاثیر سیگنال‌های سیستم عصبی فیبر نوری تولید می‌کند و به طور موثر پاسخ‌های احساسی را به بازنمایی‌های بصری تبدیل می‌کند.

به گفته هولمز از الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توان برای بررسی سلامت پهپاد استفاده کرد.

وی افزود: «این سیستم لکه ای، فشار کاری روی پهپاد را ردیابی می‌کند و به کاربر زمینی کمک می‌کند تا بدون نیاز به فرود آوردن هواپیمای بدون سرنشین، هر چند وقت یک بار به منظور بازرسی، مشکلات را تشخیص دهند.»

استفاده از فیبر نوری در یک پهپاد دانشجویی این دانشگاه، از پتانسیل‌های فیبر نوری در پرنده‌های بدون سرنشین پرده برداشت. این محققان معتقدند این فناوری می‌تواند تعداد صنایعی که از هواپیما‌های بدون سرنشین استفاده می‌کنند را تغییر دهد.

این پهپاد برای اولین بار برای ارائه تجهیزات نجات دهنده مانند دستگاه شوک الکتریکی خارجی خودکار در مواقع اضطراری ساخته شد، اما به عنوان یک سکوی آزمایشی عالی برای سیستم عصبی فیبر نوری استفاده می‌شود.

مجریان این پژوهش می‌گویند: «آنچه ما را واقعا هیجان زده کرده است، دیدن داده‌های زنده از سیستم فیبر نوری است و نشان می‌دهد این فناوری می‌تواند بدون نیاز به خدمه زمینی گسترده، پهپاد‌ها را برای مدت طولانی تری عملیاتی نگه دارد.

پژوهشگران دانشگاه ساوتهمپتون امیدوارند این فناوری پهپاد‌های آینده را قابل اعتمادتر و مقرون به صرفه‌تر کند.

بر اساس گزارش شرکت خدمات مشاوره‌ای «PwC» انتظار می‌رود صنعت هواپیما‌های بدون سرنشین تا سال ۲۰۳۰ تا ۴۵ میلیارد پوند در بخش‌های مختلف کاربرد داشته باشد که تنها ۲.۸ میلیارد پوند از حمل و نقل و لجستیک است.

هلمز افزود: «پتانسیل تجاری زیادی برای این فناوری وجود دارد. ما به دنبال تجاری سازی تا سال ۲۰۲۵ هستیم.»

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب