دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور در پاسخ به آنا؛

جلوگیری از کسری ۱۴۰۴ با هوشمندسازی بودجه/ مصرف منابع مالی دولت بهینه‌سازی می‌شود

جلوگیری از کسری ۱۴۰۴ با هوشمندسازی بودجه  مصرف منابع مالی دولت بهینه‌سازی می‌شود
رئیس امور تلفیق و هماهنگی بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور، گفت: منابع مالی بیشتری تحت اختیار دولت قرار گرفته و می‌تواند آن را در اقداماتی که نمی‌توان پرداخت‌های مربوطه را اعتباری انجام داد، خرج کند. در چنین شرایطی، مصرف بودجه بهینه شده و ضمن افزایش سرعت اقدامات و پرداخت‌ها، از کسری بودجه جلوگیری خواهد شد.
کد خبر : 937349

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، بحث هوشمندسازی بودجه در چند وقت اخیر بسیار مطرح شده و رئیس جمهور هم در‌آخرین صحبت‌های خود به طور مستقیم به آن تاکید کرده است.

در همین رابطه مژگان خانلو سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه کشوردر گفت‌وگو با آنا، گفت: هوشمندسازی بودجه به معنای مصرف بهینه منابع مالی بودجه است؛ آنکه بدانیم پولی که برای کاری در نظر گرفتیم، در هر مرحله کجا قرار گرفته و به مقصد مورد نظر رسیده است یا خیر. تمرکز بر اصابت منبع مالی به ذی‌نفع نهایی، شاکله اصلی هوشمندسازی بودجه است. رسوب منابع مالی در مراحل مختلف بنا به دلایل متعدد زیاد رخ می‌دهد؛ به عنوان مثال در حساب پیمانکار برای خرید تجهیزات با مسائل دیگر این پول می‌ماند و به هدف نهایی نمی‌رسد. اما در بحث هوشمندسازی، پرداخت‌ها کاملا اعتباریست و تنها در صورت رسیدن به ذی‌نفع نهایی، اعتبار تبدیل به پول می‌شود.

شفافیت خرج‌کرد‌ها بیشتر خواهد شد

رئيس امور تلفيق و هماهنگي بودجه سازمان برنامه و بودجه كشوردر پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه این روش چه پیامدی در روند خرج‌کرد منابع مالی خواهد داشت؟ گفت: چالش اصلی که تا امروز برای صرف بودجه وجود داشته، آن بوده که مشخص نبود چه مقدار از این منبع مالی، به هدف رسیده و چه میزان در مراحل واسط رسوب شده است. با هوشمندسازی بودجه و پرداخت اعتباری، به وضوح شفافیت خرج‌کرد‌ها و عملکرد مربوط به آن بیشتر خواهد شد.

منابع مالی در جای درست و به موقع خرج خواهد شد

خانلو در پاسخ به سوال دیگر که هوشمندسازی، تا چند درصد منجر به رشد شفافیت در بودجه و مخارج کشور می شود؟ گفت: تا زمانیکه به مرحله‌ی اجرای این شیوه نرسیم، نمی‌توانیم به صورت مستقیم درباره اعداد و ارقام نتایج آن صحبت کنیم. اما نتیجه واضح آن، بهبود وضعیت خرجکرد‌ها و جلوگیری از کسری بودجه است. چرا که با هوشمندسازی و مشخص بودن مرحله قرارگیری اعتبارات، منابع مالی در جای درست و به موقع خرج خواهد شد. در این حالت، منابع مالی بیشتری تحت اختیار دولت قرار گرفته و می‌تواند آن را در اقداماتی که نمی‌توان پرداخت‌های مربوطه را اعتباری انجام داد، خرج کند. در چنین شرایطی، مصرف بودجه بهینه شده و ضمن افزایش سرعت اقدامات و پرداخت‌ها، از کسری بودجه جلوگیری خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب