دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
لایحه بودجه سال ۱۴۰۴؛

درآمد‌های مالیاتی در بودجه ۱۴۰۴ چگونه تعیین شد؟

درآمد‌های مالیاتی در بودجه ۱۴۰۴ چگونه تعیین شد؟
در بودجه سال آینده پیش بینی شده است که ۱۷۰ همت از محل درآمد‌های مالیاتی محقق خواهد شد؛ البته لازم به ذکر است که این رقم نسبت به میزانی که در بودجه سال ۱۴۰۳ پیش بینی شده بود، ۳۹ درصد افزایش یافته است. زیر مالیات‌های تعیین شده را در گزارش ذیل مطالعه کنید.
کد خبر : 937292

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، با تقدیم بودجه سال ۱۴۰۴ به مجلس شورای اسلامی برخی از ارقام مهم بودجه مشخص شد که از آن جمله می‌توان به رقم درآمد‌های مالیاتی اشاره کرد. در بودجه سال آینده پیش بینی شده است که ۱۷۰ همت از محل درآمد‌های مالیاتی محقق خواهد شد. البته لازم به ذکر است که این رقم نسبت به میزانی که در بودجه سال ۱۴۰۳ پیش بینی شده بود، ۳۹ درصد افزایش یافته است.

مالیات خودرو‌های شخصی 

در برنامه بودجه سال ۱۴۰۴ آمده است که مالکان حقیقی و حقوقی غیردولتی خودرو‌های سواری و وانت باری دوکابین که پلاک شخصی که ارزش روز خودروی در اختیار آن‌ها از بیش از ۵ میلیارد تومان است بایستی معادل یک (۱) درصد از ارزش روز خودروی خود را به عنوان مالیات بپردازند.

شایان ذکر است که مأخذ محاسبه مالیات خودرو موضوع این بند، قیمت روز خودرو ‏بر مبنای ماده (۳۰) قانون مالیات بر ارزش افزوده می‌باشد که توسط سازمان ‏امور مالیاتی کشور تعیین می‌شود و اطلاعات خودرو‌های مشمول نیز از طریق پلیس راهور تا پیش از پایان فروردین ۱۴۰۴ در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می‌گیرد. همچنین تمامی مشمولان بایستی مالیات مذکور را (همچنین برای خودروی فرزندان زیر ۱۸ سال) را تا پایان آبان ماه ۱۴۰۴ پرداخت کنند.

میزان مالیات تعیین شده برای املاک 

بر اساس این برنامه زمین‌های فاقد اعیانی دارای کاربری مسکونی، اداری و تجاری، و واحد‌های مسکونی که ارزش هر یک از آنها بیش از ۵۰ میلیارد تومان باشد، مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات به میزان دو در هزار (۰.۰۰۲) می‌شوند. این مالیات بر عهده شخصی است که در ابتدای سال ۱۴۰۴ مالک املاک فوق بوده است.

همچنین بدیهی است که واحد‌های مسکونی در حال ساخت، مشمول این مالیات نمی‌باشند. شلایان ذکر است که در مورد واحد‌های مسکونی غیرمجاز، تا زمان دریافت پروانه ساخت یا اجرای حکم کمیسیون‌های ماده (۹۹) و (۱۰۰) قانون شهرداری‌ها حسب مورد مشمول جریمه‌ای معادل دو برابر مالیات واحد‌های مسکونی مجاز موضوع این بند می‌باشند.

مالیات ها در بودجه 1404 چگونه تعیین شد؟

مالیات بر درآمد‌های اشخاص حقیقی 

با استناد به بند شناسه بودجه‌ای ۷۰۱۱۲ میزان مالیات تعیین شده برای مجموع پرداختی یا تخصیصی به کارکنان دولتی و غیردولتی تحت هر عنوان از قبیل حقوق و مزایا (اعم از مزایای مربوط به شغل و یا شاغل)، مقرری یا مزد، حق‌السعی، حق شغل، حق شاغل، رفاهی و انگیزشی، بهره‌وری، فوق‌العاده‌ها، اضافه‌کار، حق‌الزحمه، حق مشاوره، حق حضور در جلسات، پاداش، حق‌التدریس، حق‌التحقیق، حق پژوهش و کارانه اعم از مستمر یا غیرمستمر که به‌صورت نقدی و غیرنقدی‏، از یک یا چند منبع، در بخش دولتی و یا غیر‌دولتی، چه از کارفرمای اصلی و یا غیراصلی (موضوع تبصره (۱) ماده (۸۶) قانون مالیات‌های مستقیم) باشد پس از کسر معافیت‌های مصرح در قوانین، به شرح زیر مشمول مالیات‌بردرآمد حقوق است:

۱- سقف معافیت مالیاتی سالانه موضوع ماده (۸۴) قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۶۶ با اصلاحات و الحاقات بعدی در سال ۱۴۰۴ مبلغ دویست و هشتاد و هشت میلیون  (۲۸۸۰۰۰۰۰۰) تومان تعیین می‌شود.

۲- نرخ مالیات بر مجموع درآمد حقوق اشخاص حقیقی به شرح زیر می‌باشد:

۲-۱- نسبت به مازاد مبلغ دویست و هشتاد و هشت میلیون  (۲۸۸۰۰۰۰۰۰) تومان تا سی صد و شصت میلیون (۳۶۰۰۰۰۰۰۰) تومان، ده درصد (۱۰%)

۲-۲- نسبت به مازاد سی صد و شصت میلیون (۳۶۰۰۰۰۰۰۰) تومان تا چهارصد و پنجاه وشش میلیون (۴۵۶۰۰۰۰۰۰) تومان، پانزده درصد (۱۵%)

۲-۳- نسبت به مازاد چهارصد و پنجاه وشش میلیون (۴۵۶۰۰۰۰۰۰) تومان تا شش صد میلیون (۶۰۰۰۰۰۰۰۰) تومان ، بیست درصد (۲۰%)

۲-۴- نسبت به مازاد شش صد میلیون (۶۰۰۰۰۰۰۰۰) تومان تا هشتصد میلیون (۸۰۰۰۰۰۰۰۰) تومان ، سی‌درصد (۲۵%)

۲-۵- نسبت به مازاد هشتصد میلیون (۸۰۰۰۰۰۰۰۰) تومان، به بالا، سی‌درصد (۳۰%)

شایان ذکر است که اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی و آموزشی و قضات دادگستری از شمول این حکم مستثنی و مشمول ماده (۸۵) قانون مالیات‌های مستقیم هستند.

حداکثر درآمد شامل طرح‌های تخفیفی و تشویقی مالیات

شایان ذکر است که در این دستور العمل تعیین شده است که مجموع معافیت‌ها، نرخ صفر مالیاتی، کاهش نرخ مالیاتی و سایر مشوق‌های مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی از محل مجموع درآمد‌های حاصل‌شده برای عملکرد سال ۱۴۰۴ کلیه مؤدیان به‌استثنای معافیت‌های دارای سقف زمانی مشخص و ماده (۸۱) قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۳/۱۲/۱۳۶۶ برای مودیان حقیقی تا رقم ۷۵۰ همت درآمد مشمول مالیات (سود خالص) و برای اشخاص حقیقی تا رقم ۷۵ همت قابل اعمال است و درآمد‌های بالاتر از آن مشمول معافیت‌ها و مشوق‌های مالیاتی نخواهد بود.

مالیات مستقیم بیمارستان‌ها و مراکز درمانی

همچنین تمامی مراکز درمانی اعم از دولتی، خصوصی، وابسته به ‏نهاد‌های عمومی، نیرو‌های مسلح، خیریه‌ها و شرکت‌های دولتی بایستی ۱۰ درصد از حق‌الزحمه یا حق‌العمل گروه پزشکی را تا یک ماه بعد از وصول فاکتور به عنوان مالیات علی‌الحساب به حساب سازمان مالیاتی کشور واریز نمایند. شایان ذکر است که ‏وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف شده است تا فهرست ‏تمامی مراکزی که شامل این قانون می‌شود را تا پایان اردیبهشت سال ۱۴۰۴ ‏به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام نماید و سازمان امور مالیاتی مسئول پیگیری مجازات متخلفان است. همچنین این رقم در مورد درآمد حقوق و کارانه مطابق قوانین بودجه سنواتی ‏پرداخت و مالیات آن کسر می‌شود، نیست.

* کلیه مبالغ به تومان است

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب