دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می دهد؛

مراکز رشد و نوآوری چه کار می‌کنند؟ / آغاز چرخه دانشگاه تا بازار کار از مراکز رشد

مراکز رشد و نوآوری چه کار می‌کنند؟   آغاز چرخه دانشگاه تا بازار کار از مراکز رشد
شکل‌گیری مراکز فناوری در دانشگاه‌ها موجب می‌شود تا علاوه بر تحصیل علوم تئوری، شرایط برای ورود کارآفرینانی که از دانشگاه فارغ التحصیل می‌شوند نیز به جامعه بیش از پیش فراهم شده و باعث گردش چرخه رشد و اقتصادی می‌شود.
کد خبر : 936159

خبرگزاری آنا، گروه علم و فناوری؛ مهم ترین سرمایه هر کشوری نیروی انسانی آن است. باید تمام ظرفیت ها را برای نگهداشت نیروی انسانی و نخبه‌های خود به خرج دهیم تا دانشجویانمان در کشور خودمان به رونق ایده های خود بپردازند.

 جوانان در ابتدای کار خود خلاق و سرشار از ایده های جدید در جستجوی راهی برای ورود به بازار کار هستند و در همین بین باید بتواتنیم شرایط را برای اجرایی شدن طرح‌هایشان به کار ببندیم؛ حال جوانان دانش لازم را فراگرفته‌اند و باید ایده های کاربردی خود را به اجرا برسانند.

اما دراین بین یک مشکل وجود دارد و آن هم نبود سرمایه از طرف جوانان برای اجرای طرح هایشان است، که قادر به پرداخت هزینه‌های تاسیس یا اجاره مکانی برای کسب و کارشان نیستید.

 در این میان بهره‌گیری از امکانات فضاهایی مانند پارک‌های علمی و فناوری و مراکز رشد در ابتدای مسیر کسب و کار نیز گزینه خوبی است..

اما فعالیت اصلی مرکز رشد چیست؟

فعالیت‌های اصلی مراکز رشد شامل ارائه مشاوره در زمینه استراتژی، بازاریابی، مدیریت مالی، فناوری اطلاعات و سایر حوزه‌های مرتبط می‌شود. آن‌ها با برگزاری کارگاه‌ها، سمینار‌ها و رویداد‌های آموزشی، فرصت‌های یادگیری و تبادل دانش را برای کارآفرینان فراهم می‌کنند.

مراکز رشد یا انکوباتورها؛ از بهداشت و درمان تا کارآفرینی - دانشگاه کارآفرین

مرکز رشد چیست؟

منظور از مرکز رشد،  فضای فیزیکی است که به صورت موقت به کسب‌وکارها نوپا و استارت‌آپ‌ها اختصاص داده می‌شود. در این مراکز علاوه بر مکان، خدمات مشخصی به صاحبان ایده‌ کسب‌وکار ارائه می‌شود تا بتوانند راحت‌تر و سریع‌تر به مرحله‌ی راه‌اندازی کار خود برسند.

در واقع مرکز رشد، به منظور کمک به شکل‌گیری ایده‌های نو دانشجویان در دانشگاه و تبدیل آن به یک کسب‌وکار سودآور و اشتغال‌زا ایجاد شده است تا با حذف شکاف میان دانشگاه و صنعت در رونق اقتصادی خود را بگذارد.

مراکز رشد فوق‌العاده جالب و منبعی ارزشمند برای توسعه فناوری و کارآفرینی هستند. آن‌ها به شما امکان می‌دهند تا با استفاده از تسهیلات، آموزش‌ها، منابع مالی و راهنمایی‌های فنی، به توانمندی‌های خود اضافه و به رشد و پیشرفت کسب‌وکارتان کمک کنید

 

قسمتی از اهداف و وظایف پارک‌ها در قالب مراکز رشد واحدهای فناور انجام می‌شود. مرکز رشد محلی برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا و تازه تاسیس است که مراحل پیش‌رشد (دوره‌ای 6 ماهه که با تصویب مدیر مرکز رشد تا 9 ماه قابل افزایش است) و دوره رشد (دوره‌ای حداکثر 3 ساله که با تصویب هیات امناء تا 5 سال قابل افزایش است) را پشت سر می‌گذارند.

ارتباطات با مشتریان در مراکز رشد آسان‌تر می‌شود این مراکز در توسعه استراتژی‌های فروش و گسترش دسترسی به بازار کمک می‌کنند تا پایگاه مشتری و درآمد خود را افزایش دهند. مراکز رشد باعث تقویت ارتباطات و همکاری بین کارآفرینان، استارت‌آپ‌ها، کسب‌وکار‌های مستقر و کارشناسان صنعت می‌شود. این فرصت‌هایی را برای مشارکت، اشتراک دانش و دسترسی به شبکه‌های ارزشمند ایجاد می‌کند.

درنهایت، هدف اصلی هر مرکز رشد، توانمندسازی استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکار‌ها با ابزار دانش و منابعی است که برای شکوفایی، رشد و تأثیر مثبت بر اقتصاد نیاز دارند.

مرکز رشد - قدس آنلاین

ردپای مراکز رشد در دانشگاه ها

دانشگاه ها به عنوان متولی فعالیت دانشجویان است که به عنوان یک پله می تواند به فعالیت های علمی داشنجویان نظم دهد، از این رو شاهد راه اندازی مراکز رشد در تمام دانشگاه ها هستیم و همین امر باعث قوت گرفتن نهاد دانشگاه شده است تا از ایده های نخبگان خود برای رفع نیاز های کشور استفاده کند.

در طراحی اجزای مراکز رشد ویژگی‌های عمومی فضای تسهیل‌کننده کسب وکار همچون انعطاف‌پذیری، دسترسی آسان و سریع به زیرساخت‌های اطلاعاتی و ارتباطی، خدمات و مشاوره‌های عمومی با نرخ دسترسی بالا، هم‌افزایی مدنظر قرار گرفته است.

دانشجو

این مراکز به مدت چند سال امکاناتی نظیر اینترنت، تلفن، فضای اداری، پارکینگ، تجهیزات اداری و دفتری، منابع آزمایشگاهی، اطلاعات و مشاوره‌های ضروری را به کسب و کارهای نوپا ارایه می‌دهند

این مراکز رشد وسیله پذیرش ایده‌ها، هسته‌های فناورانه و متشکل از اعضای دانشجویی یا هیئت علمی هستند. واحد‌ها و هسته‌های فناوری تشکیل‌شده در این مراکز رشد بین ۶ تا ۹ ماه فرصت دارند در یک دوره پیش‌رشد خودشان را به حد شاخص‌های قابل قبول حوزه فناوری برسانند تا به مجموعه‌های شرکتی و واحد‌های ثبت‌شده رسمی حقوقی تبدیل شوند.

همچنین فراهم آوردن حمایت‌های قانونی مورد نیاز واحدهای مستقر جهت تسهیل فرآیند تجاری‌سازی، ارائه خدمات آموزشی و مشاوره‌ای مورد نیاز واحدها در راستای تجاری‌سازی ایده‌های نو و کمک به رونق اقتصاد محلی و دانش محور نیز از دیگر وظایف مهمی است که مراکز رشد بر عهده دارند.

مرکز رشد چه کار می‌کند و چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

 خدمات و منابع ارائه شده در مراکز رشد با هم تفاوت‌هایی دارد اما همگی با هدف رفع چالش‌های موجود بر سر راه کسب‌وکارها نوپا، رسیدن به موفقیت و رشد و عملیاتی شدن ایده‌هایشان تاسیس شده‌اند. این مراکز در اولین گام به بررسی ایده‌های کارآفرینان می‌پردازند و در صورت نیاز به کسب‌وکارها نوپا، طرح‌های هوشمند ارائه می‌دهند. سایر خدمات این مراکز با هدف کمک به تسهیل تجاری‌سازی ایده و ورود به بازار انجام می‌شود.

صفحه نخست - مراکز رشد

فراهم کردن فضای کاری و منابع عملیاتی نرم افزاری، سخت افزار، امکان استفاده از منابع سرمایه‌ای و مالی شامل وام، کمک هزینه، دسترسی به شبکه سرمایه گذاران، ارائه خدمات مشاوره و آموزش در زمینه فعالیت‌های مدیریت، منابع انسانی، حسابداری و مالی، تحقیقات بازار، بازاریابی، اداری و حقوقی، تسهیل بازاریابی و فراهم آوردن امکان دسترسی به مشتریان بالقوه و حتی ارائه حمایت‌های قانونی از جمله این خدمات است.

مرکز رشد دانشگاه تهران، مرکز رشد دانشگاه شهید بهشتی، مرکز رشد واحد علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی، مرکز رشد و فناوری علوم تحقیقات تهران، مرکز رشد واحد الکترونیکی، مرکز رشد و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی شیراز، مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی مشهد چند نمونه مرکز رشد دانشگاهی در ایران است.

از گزارش آماری مراکز رشد تا از وضعیت مراکز رشد فعال در کشور

محمدصادق سبط الشیخ انصاری معاون راهبری پارک‌ها و مراکز رشد سازمان تجاری͏ سازی فناوری و اقتصاد دانش͏ بنیان جهاددانشگاهی در گفت و با خبرنگار خبرگزاری آنا گفت: وظیفه اصلی پارک‌ها و مراکز رشد حمایت از طرح ها و ایده های نوآورانه است که ما را به تجاری سازی نزدیک کند. دراین مراکز شرکت های دانش‌بنیان، فناور، نوآور و صاحبان ایده فعالیت میکنند که این جز وظایف اصلی است.

وی افزود: این مراکز با رویکرد مزیت های سازمانی و منطقه‌ای است که باید پیش روند و به زنجیره ارزش ها دقت ویژه داشته باشند که این سازمان هادر داخل و بیرون جهاددنشگاهی فعالیت می کنند و از طرح ها حمایت میکنند.

بیش از ۴۰ مرکز نوآوری در جهاد دانشگاهی است که در حوزه‌های متنوع مانند گیاهان دارویی، فنی ، مهندسی، نرم افزاری، کشاورزی و منابع طبیعی کار می‌کنند

به گفته انصاری؛ در جهاد دانشگاهی 3  پارک و فناوری داریم که 2 پارک فناوری استانی  ملی است و 24 مرکز رشد در جهاددانشگاهی فعالیت می کنند.

 وی افزود: از تعداد 24 مرکز رشد، 16 مرکز رشته مستقل و ۸ مرکز رشد پارکی هستند،  مراکز رشد توزیع فعالیت هاشون متنوع است و در زمینه های عمومی نیز فعالیت می کنند.

شبکه‌سازی بین مراکز رشد و دانشگاه‌ها در دستور کار وزارت علوم است - ایرنا

انصاری ادامه داد : بیش از ۴۰ مرکز نوآوری در جهاد دانشگاهی است که در حوزه‌های متنوع مانند گیاهان دارویی، فنی ، مهندسی، نرم افزاری، کشاورزی و منابع طبیعی کار می‌کنند.

وی ادامه داد:  از هزار واحد فناور مشغول به فعالیت هستند و از ابتدا بیش از 2500 شرکت دانش بنیان و واحد فناور را مورد حمایت قرار داده که در حال حاضر 1000 واحد فناور فعالیت خود را ادامه می دهند.

به گفته وی در این مجموعه ها حدود 220 نفر  مشغول به کار هستند.

انصاری گفت: بحث توسعه ساختارهای فناوری مطرح است که ساختارهایی جدید مثل زیست فناور، نواحی نوآوری و پهنای فناوری نیز در این زمینه کار میکنند.

کارخانه انسان سازی در قالب مراکز رشد جهت دار می شود

ایران کشوری رو به رشد است و کمبود بازار کار در کشور دانشگاه را مسیری برای رسیدن به آرزوها و هدف ها کرده است به طوری افراد تن به ماراتن کنکور و رسیدن به دانشگاه های تاپ می‌دهند و با قمار کردن وقت و انرژی خود برای رسیدن به رویا هایشان می‌جنگند.

حال  دانشگاه به عنوان محلی که با آن به عنوان کارخانه انسان سازی یاد می‌شود باید در مسیر کیفی و کمی فارغ التحصیلان موثر باشد تا این افراد برای کشور خودشان غرور آفرینی کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب