دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

۱۰ پیشرفت شگفت‌انگیز هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۵

۱۰ پیشرفت شگفت‌انگیز هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۵
در این گزارش به صورت خلاصه به بررسی داغ‌ترین موضوعات و پیشرفت‌های هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۵ می‌پردازیم.
کد خبر : 933272

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، تردیدی وجود ندارد که هوش مصنوعی همچنان پرمخاطب‌ترین فناوری سال ۲۰۲۵ خواهد بود. از کلاس‌های درس تا بیمارستان‌ها و خانه‌ها، این فناوری روز به روز به صورت عمیق‌تری با زندگی ما گره می‌خورد.

با افزایش نفوذ هوش مصنوعی، ضرورت پرداختن به مسائل اخلاقی پیرامون تاثیر آن بر انسان‌ها و جامعه نیز بیشتر می‌شود. هنوز سوالات بسیاری درباره این فناوری بی پاسخ مانده است، اینکه چگونه بر مشاغل تأثیر می‌گذارد؟ آیا جایگزین خلاقیت انسان خواهد شد؟ و نیاز روزافزون به جمع آوری داده‌های شخصی به منظور تغذیه الگوریتم‌ها  برای حفظ حریم خصوصی در عصر دیجیتال به چه معناست؟

سال ۲۰۲۵ ممکن است سالی باشد که ما پاسخ برخی از این سؤالات را پیدا کنیم. همچنین احتمالاً همراه با پیشرفت‌های شگفت‌انگیزی باشد که تا چند سال پیش غیرممکن به نظر می‌رسید؛ بنابراین در این گزارش به صورت خلاصه به بررسی داغ‌ترین موضوعات و نکات صحبت در مورد هوش مصنوعی می‌پردازیم.

همکاری انسان و هوش مصنوعی

امسال شاهد یکپارچه سازی سریع قابلیت‌های هوش مصنوعی بودیم. هیچ کس نمی‌خواست این ظرفیت را از دست بدهد. از این رو پیش بینی می‌شود که در سال ۲۰۲۵، توجه متفکرانه تری به این موضوع وجود خواهد داشت که چگونه انسان‌ها می‌توانند دست در دست هم با هوش مصنوعی کار کنند تا توانایی‌های فنی ما را تقویت کنند و در عین حال زمان خود را برای به کارگیری مهارت‌های خلاقانه و بین فردی در مشاغلی که ماشین‌ها هنوز نمی‌توانند آن‌ها را مدیریت کنند، آزاد کنند. به جای اضافه کردن چت بات‌ها به همه چیز، این راهی است که کسب و کار‌های هوشمند در سال آینده شروع به تولید ارزش واقعی از هوش مصنوعی خواهند کرد.

تصمیم گیری خودکار با هوش مصنوعی

با توجه به اینکه کسب‌وکار‌ها با چالش‌های استفاده استراتژیک از هوش مصنوعی دست و پنجه نرم می‌کنند، آنهایی که استراتژی‌های هوش مصنوعی بالغ‌تری دارند، به سمت اتوماسیون نهایی کل فرایند‌های کسب وکار حرکت خواهند کرد. این امر احتمالا در سراسر لجستیک، پشتیبانی از مشتری و بازاریابی اتفاق می‌افتد، جایی که الگوریتم‌ها تصمیماتی مانند نحوه مدیریت موجودی یا نحوه پاسخگویی به سؤالات مشتری با حداقل مداخله انسانی اتخاذ می‌کنند. این امر منجر به کارایی بیشتر و توانایی واکنش سریع‌تر به تغییر عادات مشتری یا شرایط بازار خواهد شد.

هوش مصنوعی پاسخگو

در سال ۲۰۲۵ آگاهی فزاینده‌ای از اهمیت توسعه و به کارگیری هوش مصنوعی به شیوه‌ای که اخلاقی، امن، شفاف، قابل اعتماد با احترام به حقوق مالکیت معنوی وجود خواهد داشت. اگرچه برخی از این موارد توسط قانون گذاری هدایت خواهند شد، اما آگاهی روزافزونی از آسیب‌هایی که می‌تواند در اثر استفاده غیرمسئولانه از هوش مصنوعی ایجاد شود، وجود دارد. بسیاری از ما در حال حاضر از خطرات سوگیری و توهم هوش مصنوعی آگاه هستیم و درک می‌کنیم که کاهش این مساله نیازمند تلاش هماهنگ است. کسب وکار‌هایی که در سال ۲۰۲۵ تصمیم می‌گیرند این موضوع را نادیده بگیرند یا آن را کاهش دهند، می‌توانند انتظار تبلیغات منفی، فشار از سوی قانون گذاران و ضرر‌های کوتاه مدت را از مشتریان خود داشته باشند.

ساخت ویدئو با مدل‌های هوش مصنوعی

تصور کنید که بتوانید طرح کلی یک فیلم - یا هر بخش کوتاهی از یک ویدیو - را تایپ کنید و آن را جلوی چشمان خود زنده کنید. چت جی‌پی‌تی را در نظر بگیرید که این بار بجای نوشتن متن تصاویر متحرک می‌سازد. اپن‌ای آی در سال جاری با مدل سورا (Sora) خود مفهومی را نشان داد که در سال ۲۰۲۵ می‌تواند در دسترس عموم قرار بگیرد. امسال اثبات مفهوم را با مدل سورا نشان داد و ۲۰۲۵ می‌تواند سالی باشد که در دسترس قرار می‌گیرد. با این وجود بعید است کسی فیلم‌هایی بسازد که به کسب درآمد دیزنی کمک کند، اما این یک نگاه جذاب به این موضوع است که هوش مصنوعی مولد به کجا می‌رود و در آینده نزدیک چه توانایی‌هایی می‌تواند داشته باشد.

۱۰ پیشرفت شگفت‌انگیز هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۵

نسل بعدی دستیار‌های صوتی

دستیار‌های صوتی هوش مصنوعی (مانند سیری یا الکسا) سال‌هاست که به بخشی از زندگی ما بدل شده‌اند، اما قابلیت‌های محاوره‌ای آن‌ها در گذشته بسیار محدود بود. امسال، اپن‌ای آی یک حالت صوتی پیشرفته جدید را برای چت جی‌پی‌تی به نمایش گذاشت که قادر به برگزاری یک مکالمه بسیار شبیه به انسان بود؛ و گوگل هم اکنون شروع به یکپارچه سازی چت بات جمینای خود در دستگاه‌های موبایل کرده و قابلیت «هی گوگل» را جایگزین آن کرده است. در سال ۲۰۲۵ شاهد ظهور این قابلیت‌ها در تعداد بیشتری از دستگاه‌ها خواهیم بود که امکان ارتباط طبیعی‌تر و مفیدتر صدا به صدا را فراهم می‌کنند.

قانون گذاری و مقررات هوش مصنوعی

منصفانه است که بگوییم دولت‌ها و قانون گذاران تاکنون تلاش کرده اند تا با چالش‌های تنظیم هوش مصنوعی کنار بیایند. امسال، قوانینی در اتحادیه اروپا و چین تصویب شد که تلاش می‌کنند پتانسیل آن را برای ایجاد آسیب محدود کنند. اقدامات شامل جرم انگاری استفاده‌ها مانند ایجاد دیپ فیک و تنظیم استفاده از آن در بخش‌هایی مانند امور مالی و اجرای قانون است. در سال ۲۰۲۵، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که مقررات بیشتری با تمرکز بر اولویت بندی حقوق بشر و کاهش پتانسیل تبعیض و اطلاعات نادرست دنبال شود.

خودکار شدن عوامل هوش مصنوعی

اکثر ابزار‌های هوش مصنوعی که امروزه شاهد استفاده از آن‌ها هستیم، بر این اساس کار می‌کنند که وظایف ساده‌ای مانند تولید متن یا تفسیر داده‌ها را به منظور پیش بینی انجام می‌دهند. عوامل هوش مصنوعی ابزار‌هایی هستند که می‌توانند بدون اینکه دستورالعمل‌های دقیقی به آنها داده شود، کار کنند، وظایف متعددی را کنار هم قرار دهند و رفتار خود را براساس نتایجی که به دست می‌آورند تنظیم کنند. این را می‌توان گامی مهم در جهت دستیابی به هوش مصنوعی «عمومی» دانست که قادر است خود را در انواع مختلفی از وظایف به کار گیرد. با این حال، سوالات پیچیده‌ای را در مورد نیاز به نظارت و پاسخگویی هوش مصنوعی ایجاد می‌کند.

گشتی در دنیای پسا حقیقت

مقابله با انفجار محتوای جعلی و اخبار دروغین که اکنون به لطف هوش مصنوعی می‌توانند تولید شوند، چالشی بزرگ برای کل جامعه در سال ۲۰۲۵ خواهد بود. امسال تلاش‌هایی برای مداخله انتخاباتی در مقیاس جهانی انجام شده است. برخی می‌گویند این یعنی به دوران پس از حقیقت رسیده‌ایم که دیگر نمی‌توانیم به آنچه با چشمان خود می‌بینیم، اعتماد کنیم. انتظار دارم در سال ۲۰۲۵، جامعه شروع به سازگاری برای مقابله با این چالش کند. این تغییر توسط دولت‌ها از طریق قانون گذاری (مانند قوانین هوش مصنوعی چین که ایجاد دیپ فیک از افراد واقعی را جرم تلقی می‌کند) هدایت می‌شود، اما همچنین از طریق آموزش و در سطح مردمی که ما یاد می‌گیریم نسبت به اطلاعات حساس‌تر شویم، ارائه خواهد شد.

۱۰ پیشرفت شگفت‌انگیز هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۵

هوش مصنوعی کوانتومی

در حالی که رایانش کوانتومی هنوز در مراحل ابتدایی خود به سر می‌برد  که از ویژگی‌های عجیب و غریب مواد در سطح زیر اتمی برای انجام برخی وظایف محاسباتی با سرعت بی سابقه استفاده می‌کند می‌تواند هوش مصنوعی را متحول کند. فعال سازی الگوریتم‌ها برای کار با سرعت صد‌ها میلیون برابر سریع‌تر از آنچه با استفاده از کامپیوتر‌های استاندارد امکان پذیر است، تنها هوش مصنوعی را سریع‌تر نخواهد کرد. همچنین می‌تواند قادر به مقابله با وظایف کاملا جدید شود و امکانات جدیدی را در زمینه‌هایی از توسعه واکسن و دارو گرفته تا ایجاد مواد و منابع انرژی جدید باز کند. انتظار داشته باشید در سال ۲۰۲۵ هیجان پیرامون پتانسیل ذهنی این موضوع افزایش پیدا کند!

هوش مصنوعی در امنیت سایبری و دفاع

حملات سایبری در طول سال ۲۰۲۵ به طور فزاینده‌ای زیاد و پیچیده خواهند شد. این بدان معنی است که سیستم‌های هوش مصنوعی حتی در زمینه تشخیص نقض‌های احتمالی، شناسایی ناهنجاری‌ها و خودکار کردن سیستم‌های امنیت سایبری برای مقابله با تهدیدات پیش از ایجاد آسیب‌های جدی، ضروری‌تر خواهند شد. با این حال، همه چیز درباره الگوریتم‌های نامرئی و پشت صحنه نخواهد بود. با افزایش تعداد تهدیدات در قالب حملات فیشینگ یا مهندسی اجتماعی، چت بات‌ها با شبیه سازی حملات فیشینگ و آموزش نحوه شناسایی و جلوگیری از تلاش برای فریب دادن ما برای قربانی شدن، نقش مهمی ایفا خواهند کرد.

هوش مصنوعی پایدار و محیط زیست

دو مسئله درخصوص هوش مصنوعی پایدار و محیط زیست مطرح می‌شود. اول، آگاهی رو به رشدی از مصرف انرژی عظیم سیستم‌های هوش مصنوعی مبتنی بر ابر وجود دارد، از این رو ما شاهد تلاشی هماهنگ برای تغییر به منابع انرژی پایدار و تجدیدپذیر در مراکز داده خواهیم بود. ثانیاً، پتانسیل عظیمی برای کاربرد‌های هوش مصنوعی وجود دارد که برای بهبود پایداری و کاهش ردپای زیست محیطی صنایع دیگر طراحی شده اند. از به حداقل رساندن الگوریتمی مصرف آب و آفت کش‌ها در کشاورزی گرفته تا مسیریابی موثرتر ترافیک در اطراف شهر‌ها به منظور کاهش آلودگی ناشی از انتشار گاز‌های گلخانه‌ای خودروها، سال ۲۰۲۵ هوش مصنوعی همچنان خود را به عنوان ابزاری قدرتمند برای حفاظت از محیط زیست معرفی خواهد کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب