دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مدیر گروه آموزش و هوش مصنوعی سازمان سمت:

به جای شعارهای فانتزی به ریشه‌های مغزافزاری هوش مصنوعی توجه کنید!

به جای شعارهای فانتزی به ریشه‌های مغزافزاری هوش مصنوعی توجه کنید!
مدیر گروه آموزش و هوش مصنوعی سازمان سمت گفت: به جای شعار‌های فانتزی که با شروع سال تحصیلی جدید مطرح می‌شود، به نظر می‌رسد باید ابتدا رفتار‌های مسئولانه در عرصه هوش مصنوعی را فهم کرد تا با واقع گرایی بتوان قدم در این عرصه گذاشت.
کد خبر : 932811

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، هرچه جلوتر میرویم هوش مصنوعی جهان را بیشتر تحت تاثیر قرای می‌دهد و تغییرات زیادی را در صنایع و حوزه‌های مختلف ایجاد می‌کند، حوزه آموزش نیز از این قاعده مستثنی نیست. بنابراین در چنین فضایی آموزش هوش مصنوعی و سواد دیجیتال ضروری است. دانش‌آموزان، معلمان باید درک کاملی از مفاهیم و قابلیت‌های این فناوری داشته باشند. ادغام موضوعات درسی مرتبط با هوش مصنوعی می‌تواند به دانش‌آموزان بسیار کمک کند تا در نهایت بتوانیم جامعه‌ای آگاه و فناور خلق کنیم.

از این رو و با توجه به این موضوع مهم با آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس، سید ستارهاشمی وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات نیز به ضرورت آموزش هوش مصنوعی در کشور اشاره کرد و گفت: «امروز یکی از موضوعاتی که در بحث آموزش مورد توجه قرار گرفته بحث شخصی سازی شدن آموزش است. استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند در این خصوص به ما کمک زیادی بکند. هوش مصنوعی پیوند ناگسستنی با ریاضات و آمار دارد فارق از رشته تحصیلی که انتخاب می‌کنید بدانید که استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی لاجرم اتفاق خواهد افتاد. لذا از همین ابتدا توجه به دروس ریاضی و آمار را مدنظر قرار دهید زیرا این امر در تمامی مسیر همراه شما خواهد بود. از طرفی هوش مصنوعی بسیاری از شغل‌ها را در خطر انقراض قرار داده است. امروز مدل‌های هوش مصنوعی خلاق می‌توانند چیزهای جدید تولید کنند. اگر امروز در هر حوزه‌ای سوالی وجود داشته باشد، صرفا می‌توان از هوش مصنوعی استفاده کرد.»

در ادامه این سوال مطرح می‌شود که آیا شرایط کشور به گونه‌ای هست که بتواند بحث شخصی سازی آموزش و پرورش و استفاده از هوش مصنوعی در آن مطرح شود؟

جای خالی تفکر، سواد و فرهنگ استفاده از هوش مصنوعی

سید هادی صادقی مدیر گروه آموزش و هوش مصنوعی سازمان سمت در این باره توضیح داد: متاسفانه سیستم آموزشی کشور بیش از آنکه از مشکل سخت افزاری رنج ببرد از نبود تفکر، سواد و فرهنگ استفاده از هوش مصنوعی رنج می‌برد.

وی ادامه داد: الگوریتم‌ها هویت خود را از مغز افزار می‌گیرند و بر اساس داده‌ها ایفای نقش می‌کنند، بلوغ آن با فرهنگ و سواد هوش مصنوعی توامان است. وقتی سیستم آموزشی ما فاقد صلاحیت‌های لازم در عرصه فناوری باشد و پیوست‌های فنی و تخصصی آن به یک سامانه یک سویه‌ای مانند سیستم شاد ختم شود که فاقد اصول اولیه فرایند یادهی- یادگیری است نمی‌توان توقع داشت هوش مصنوعی جایی برای تعامل با آموزش داشته باشد.

صادقی در ادامه خاطرنشان کرد: به جای شعار‌های فناورانه‌ی فانتزی که توسط مسئولین با شروع سال تحصیلی جدید مطرح می‌شود، به نظر می‌رسد باید ابتدا رفتار‌های مسئولانه در عرصه هوش مصنوعی را فهم کنند تا با واقع گرایی بتوان قدم در این عرصه گذاشت.

مدیر گروه آموزش و هوش مصنوعی سازمان سمت ادامه داد: یکی از مهمترین اولویت‌های ارتقای مغز افزار در عرصه هوش مصنوعی ایجاد شبکه سواد هوش مصنوعی در ورودی‌ها، فرایند و خروجی‌های نظام آموزشی است که همراه آن سوالات کلیدی زیادی در اینجا مطرح می‌شود از جمله اینکه آیا ما در نظام آموزشی کشور دانش، توانش و نگرش آموزشی را در عرصه هوش مصنوعی شروع کرده ایم یا خیر؟ ما به ازای اخلاق و هوش مصنوعی در سیستم تعلیم و تربیت چیست؟ پیوست‌های فنی و امنیتی استفاده از هوش مصنوعی در فرایند‌های یادهی یادگیری کجاست؟ و در آخر اینکه آیا به فکر توسعه الگوریتم‌هایی هستیم که در مقابل سو گیری‌های شناختی مجهز باشند تا هویت نسلی را تثبیت کند؟

نظام آموزشی ما بلوغ لازم برای هوش مصنوعی را ندارد 

وی افزود: همه این سوالات ناظر بر یک مساله است که نظام آموزشی ما بلوغ لازم را برای هوش مصنوعی ندارد چرا که ما بستر‌های لازم را برای آن در محیط جامعه، خانواده و مدرسه ایجاد نکرده ایم و با سیاست زدگی به این حوزه پرداخته ایم. 

صادقی گفت: اگر به ریشه‌های مغزافزاری توجه کنیم یعنی باید به مبنای تعلیم و تربیت بر پایه اصول شناختی اجتماعی و سازاگرایانه توجه کنیم که در آن قبل از هر چیز باید به دانش آموز مهارت مسوولانه فکر کردن و چگونه اندیشیدن را آموزش می‌دهد نه دانش سطحی که دانش آموز را به عنوان ربات پرورش دهد. در واقع اگر قرار است هوش مصنوعی وارد آموزش شود یعنی باید ابتدا بازی کردن، خلاقیت و تفکر وارد آموزش شود، و اینها خمیرمایه اصلی پرورش الگوریتم‌های مغزافرار‌های ما است در غیر این صورت، ما تکنولوژی را صرفا به عنوان یک ابزار به رخ آموزش می‌کشیم و با پلتفرم‌های قشری در عرضه یادگیری الکترونیکی متحمل شکست می‌گردیم.

وی در انتها خاطرنشان کرد: در آخر اینکه نخبگان تعلیم، تربیت و فناوری آموزشی باید جایگاه خود را در این عرصه پیدا کنند در غیر اینصورت به جای آنان نخبگان فنی و مهندسی برای آنان تصمیم گیری می‌کنند و این یعنی فاجعه‌ای که خسارت زیادی به نظام آموزشی تحمیل خواهد کرد و باعث عدم پرورش و رشد استعداد‌های مغزافزاری جامعه خواهد شد و نباید انتظار رفتار‌های مسئولانه در عرصه فناوری و هوش مصنوعی باشیم، و این همان چیزی است که در این حوزه گریبان کشور‌های توسعه یافته را گرفته است و به سرعت در حال اصلاح روند‌های تربیتی در این خصوص هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب