دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
اقتصاد و دولت چهاردهم/۷۴

صنعتی‌سازی ساخت وساز سیستماتیک نیست/ برنامه هفتم و ظرفیت افزایش ۱۵ درصدی توسعه مسکن

صنعتی‌سازی ساخت وساز سیستماتیک نیست  برنامه هفتم و ظرفیت افزایش ۱۵ درصدی توسعه مسکن
عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان تهران گفت: اگر دولت چهاردهم بخواهد بر اساس برنامه هفتم توسعه به سمت تولید مسکن حرکت کند، باید به ظرفیت افزایش ۱۵ درصدی بخش توسعه صنعت سازی مسکن توجه شود.
کد خبر : 932197

به گزارش خبرگزاری آنا، با افزایش جمعیت شهری نیاز به تامین سرپناه مناسب برای مردم، وظیفه دولت‌ها را سنگین‌تر کرده است.تولید و عرضه مسکن در شهر‌ها به دلیل محدودیت در تامین زمین بسیار سخت و گران است از این رو تولید کنندگان با ورود به عرصه صنعتی سازی ساخت و سازبه دنبال راهی جهت تولید بیشتر، اما با امکانات متفاوت‌تر از گذشته هستند.

رونق انبوه سازی با تراکم و متراژ‌های مختلف به موضوعی تبدیل شده که قطعا نیاز به اصلاح یکسری سیاست‌های مسکنی در کشورو عبور از ساخت و ساز‌های سنتی و رسیدن به علم استاندارسازی در بخش مسکن شده است.

توجه به صنعتی سازی مسکن کم است

در همین رابطه حسن محتشم عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان تهران در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی آنا مبنی بر اینکه دولت چهاردهم برای صنعتی سازی ساخت و سازچه برنامه‌ای را باید در نظر داشته باشد، گفت: اگر دولت چهاردهم بخواهد بر اساس برنامه هفتم توسعه به سمت تولید مسکن حرکت کند، باید به ظرفیت افزایش ۱۵ درصدی بخش توسعه صنعت سازی مسکن توجه شود.

محتشم با اشاره به اینکه برای صنعتی سازی مسکن موانع و محدودیت‌هایی در پیش رو است، افزود: ضعف جذب سرمایه‌ی سرمایه گذاران خارجی و داخلی یکی از بزرگترین موانع صنعتی سازی ساخت و ساز در کشور است، که با حمایت دولت این مشکل قابل حل است.

وی تصریح کرد: تحریم‌ها و نبود عضویت در " اف‌ای تی اف " مانعی بزرگ دیگری برای صنعتی سازی ساخت و ساز در کشور است و تا زمانی که تحریم‌ها پا برجا باشد و عضویت ایران در این نهاد بین المللی به رسمیت شناخته نشود با مشکلات اقتصادی زیادی مواجه خواهیم شد که توان حرکت به سوی توسعه و پیشرفت بیشتر دراقتصاد ایران را می‌گیرد.

صنعتی سازی به صورت سیستماتیک و یکپارچه نیست

عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان تهران گفت: تقریبا در شرایط فعلی توانسته ایم پروژه‌های صنعتی سازی تهران را پیش ببریم و ساختمان‌ها طبق موقعیت مکانی، قیمت ملک و.. در حال ساخت است، اما این صنعتی سازی به صورت سیستماتیک و یکپارچه نیست.

محتشم ادامه داد: شیوه صنعتی سازی مد نظر ما به گونه‌ای است که از لحاظ سرعت عمل و کیفیت ساخت از پروژه‌های دیگر متفاوت‌تر باشد و این شیوه فاصله زیادی با شرایط کنونی دارد و متاسفانه اجرای کامل این طرح در سال‌های پیش رو امکان پذیر نیست چرا که مستلزم هماهنگی زیاد و ورود کارخانه‌های تولید مصالح است که می‌بایست با افزایش تولید با کیفیت و توزیع سریع‌تر آن نیازتولید کنندگان مسکن را دربخش ساخت ساز تامین کنند.

وی ادامه داد: صنعتی سازی ساخت و ساز شرایط مناسبی برای استاندارد سازی، جلوگیری از هدر رفت سرمایه ملی، افزایش تولید و کاهش قیمت را ایجاد می‌کند؛ تا با توجه به این مولفه‌ها بتوانیم در هر زمانی به صورت جدی در صنعتی سازی مسکن گامی برداریم و به طبع آن نتایج مثبتی به دنبال خواهد داشت.

خبری از برنامه ریزی اصولی در ساخت و ساز صنعتی نیست

عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان تهران با اشاره به اینکه روند ساخت ساز در ایران سنتی است افزود: شاید شیوه ساخت و ساز به صورت سنتی قابلیت تولید و عرضه بیشتر را دارد، اما روند ساخت ساز سنتی اصولی و با سرعت عمل بالا انجام نمی‌شود چرا که قرارداد‌های مناسب با انبوه سازان مسکن امضا نمی‌شود، برنامه ریزی اصولی در راستای تحقق برنامه‌های هدفمند در بخش مسکن انجام نمی‌گیرد و منابع تولیدی مالی و ابزاری به اندازه کافی از سوی سازمان‌های دولتی تامین نمی‌شود، در نتیجه از شیوه سنتی هم به اندازه کافی بهروری نمی‌شود

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب