دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نماینده مردم تهران در مجلس؛

نظارت بر فضای مجازی وظیفه حکمران است

نظارت بر فضای مجازی وظیفه حکمران است
نماینده تهران در مجلس بر اعمال حکمرانی قانونمند در فضای مجازی از طریق مشارکت مردم در آن تاکید کرد.
کد خبر : 931842

به گزارش خبرگزاری آنا، ابوالفضل ظهره وند نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره بیانات رهبر انقلاب در دیدار با هیئت دولت چهاردهم پیرامون حکمرانی قانونمند در فضای مجازی، اظهار داشت: اگر فضای وب را به یک بازار تشبیه کنیم، نیازمند مجموعه مقررات و قوانین است و گرنه حضور در این بازار خسارت بار خواهد بود. همانطور که در بازار فروش اجناس با نظارت، کنترل کیفیت و اصالت و جلوگیری از کلاهبردی و جرم صورت می‌گیرد، فضای مجازی هم نیازمند حکمرانی قانونمند است.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه مردم کنترل و نظارت بر بازار را وظیفه حکمران می‌دانند، گفت: در فضای مجازی وظیفه حکمران است که نظارت خود را اعمال کند و مانع از خسارت‌های احتمالی و ول بودن این فضا شود و یک فضای امن برای مردم فراهم کند.

ظهروه وند با بیان اینکه در همه جای دنیا شبکه‌های اجتماعی تحت یک حکمرانی قانونمند است و مثلا حدود دسترسی فرزندان به فضای مجازی برای خانواده‌ها معلوم شده است، تصریح کرد: در گام اول باید برای مردم این مسئله را تشریح کرد و نباید بدون آمادگی ذهنی و فکری آنچه میخواهیم اعمال کنیم و باید نگرانی‌ها را با مردم در میان بگذاریم.

وی افزود: برخی فکر می‌کنند کنترل بر فضای مجازی ناشی از نگرانی‌هایی است که صاحبان قدرت دارند و می‌خواهند با نظارت بر فضای مجازی خودشان آسیب نبینند درحالی که باید به مردم گفت اینجا بحث منافع عمومی و منافع ملی در میان است نه منافع یک جریان و فرد. قانونمند کردن محدود کردن اطلاع رسانی و گردش اطلاعات نیست و اگر ما درست قانونمند کردن را تشریح کنیم و معایب ول بودن فضای مجازی را بگوییم، خود مردم خواستار مداخله گری دولت می‌شوند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه مشارکت و مردمسالاری یعنی همین که نظرات مردم را در اعمال حاکمیت درنظر بگیریم، گفت: اولا برخی در درک و دریافت قانونمندی متاسفانه مشکل دارند که باید آن را اصلاح کرد؛ از طرفی ما باید بدانیم تغییرات در فضای مجازی آنقدر سریع است که گاه در قانونمند کردن عقب می‌مانیم و باید توأم با پیشرفت تکنولوژی، فضای مجازی قانونمند شود؛ همچنین عده‌ای تعارض منافع دارند و فکر می‌کنند با قانونمند شدن فضای مجازی اینها خسارت می‌بینند و وضعیت کنونی به نفع آنهاست که باید برای این موارد فکری کرد.

ظهره وند با بیان اینکه مجلس باید از انباشت و تولید قانون جلوگیری کند، گفت: دولت باید در شکل لایحه از مجلس درخواست قانون کند و مجلس روی آن کار کند. بهترین روش اعمال حکمرانی قانونمند در فضای مجازی، مشارکت دادن مردم و آشنا کردن آنها با مسائلی است که بنیان خانواده‌ها را از بین می‌برد و منجر به فساد و کلاهبرداری می‌شود و باید با تذکر و سواد رسانه آنها را وارد صحنه کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب