دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

«حکمرانی قانونمند» فضای مجازی را سالم می‌کند

«حکمرانی قانونمند» فضای مجازی را سالم می‌کند
ناصر ایمانی گفت: در حال حاضر فضای مجازی کشور ما به طور تقریبی تحت پوشش هیچ قانونی نیست و لازم است دست‌اندرکاران ذیربط قوانین و مقرراتی را برای این فضای مجازی وضع و به سالم‌سازی آن کمک کنند.
کد خبر : 932039

ناصر ایمانی فعال رسانه‌ای و کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، با اشاره به لزوم حکمرانی قانونمند در فضای مجازی، گفت: در حال حاضر فضای مجازی یک فضای حقیقی است و واقعیت این است که مردم زمان زیادی را به جهت کسب اطلاعات پزشکی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در فضای مجازی می‌گذرانند؛ بنابراین نقش فضای مجازی در جهان برای زندگی مردم بسیار پر رنگ است و دیگر زندگی بدون فضای مجازی را نمی‌توان تصور کرد که این در همه دنیا به همین شکل است نه فقط در ایران.

وی بیان داشت: اکنون فضای مجازی یک واقعیت غیرقابل انکار در زندگی عادی و حتی کسب و کار مردم است، اینکه می‌گوییم این فضا باید قانونمند شود به جهت این است که فضای مجازی همچنان که برای زندگی مردم مفید است به همان نسبت هم می‌تواند خطرناک و آسیب‌زننده باشد و همواره باید مراقب باشیم تا این فضای مجازی آسیبی به زندگی مردم وارد نکند.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: مثلا ممکن است اطلاعات اشتباه پزشکی در فضای مجازی منتشر شود و به سرعت هم پخش شود و یا یک خبر دروغ در مورد یک حادثه که در یک قسمتی از کشور به وجود آمده منتشر شود؛ همه اینها می‌تواند آسیب‌های زیادی به روان مردم و جامعه وارد کند؛ بنابراین باید یک سازوکاری که در فضای مجازی در همه کشور‌ها وجود دارد برای ما هم وجود داشته باشد که چنانچه افرادی اخبار نامتعارف منتشر می‌کنند یا هتک حیثیتی از کسی می‌کنند یا وارد حریم خانوادگی دیگران می‌شوند و یا اخبار خشونت‌آمیز منتشر می‌کنند، باید به نوعی در فضای مجازی محدود شوند و باید یک سالم سازی در فضای مجازی صورت بگیرد که به این امر حاکمیت قانون در فضای مجازی می‌گویند.

ایمانی تصریح کرد: ما در حال حاضر در زندگی حقیقی مردم قوانین متعددی داریم از جمله قوانین رانندگی، قوانین معاملات و ... که در زندگی حقیقی ما نقش پر رنگی دارد و این مختص کشور ما نیست بلکه همه‌ی دنیا شامل رعایت این قوانین می‌شوند، اما متأسفانه در فضای مجازی هیچ محدودیتی در این بخش وجود ندارد که این آسیب‌زننده است و ما باید توان خود را برای جلوگیری از آسیب‌های پیش‌رو در فضای مجازی به کار گیریم.

وی در ادامه تأکید کرد: ما باید اجازه دهیم آسیب‌های فضای مجازی از بین برود تا کارآمدی فضای مجازی بیشتر شود و یک فضای سالم به وجود آید تا مردم می‌تواند در این فضا با آرامش خاطر هم به لحاظ روحی و روانی و هم به لحاظ اطلاعاتی که از این فضا دریافت می‌کنند بتوانند یک زندگی سالم داشته باشند.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: در حال حاضر فضای مجازی کشور ما به طور تقریبی تحت پوشش هیچ قانونی نیست و لازم است دست‌اندرکاران ذیربط قوانین و مقرراتی را برای این فضای مجازی وضع کنند تا چنانچه فردی به حریم خصوصی افراد دیگر در فضای مجازی تجاوز کرد بتوانند علیه آن فرد متخلف پیگیری قانونی داشته باشند، به این ترتیب فضای مجازی تا حد زیادی سالم سازی خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب