دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

طهرانچی: کشور زمانی قوی می‌شود که دانشگاه و مدرسه را عین خود ببیند/ غفلت از عنصر ساختار در مدارس

طهرانچی: کشور زمانی قوی می‌شود که دانشگاه و مدرسه را عین خود ببیند  غفلت از عنصر ساختار در مدارس
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه، هیچ گاه با قوه عاقله به موضوع ساختار مدرسه نگاه نکرده ایم و فقط معلم و کتاب را مورد توجه قرار داده ایم؛ تاکید کرد: حضرت آقا می فرمایند دانشگاه یعنی قوه عاقله، اگر دانشگاه تربیت قوه عاقله بر عهده دارد یعنی برای مفهوم مدرسه باید نظریه داشته باشد.
کد خبر : 930993

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، دومین شورای معاونان امور مدارس استان‌ها صبح امروز (دوشنبه، ۱۹ شهریور ۱۴۰۳) با حضور محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و سایر استادان و مسئولان این دانشگاه در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

طهرانچی در این برنامه اظهار کرد: مسئله از اینجا شروع می شود که با موسسات تمدنی غرب با کج فهمی‌ها و بدفهمی‌هایی مواجهه بودیم، علت قضیه این بود که اساسا صاحب فرهنگ و اندیشه و سازمان های جامانده از تمدن های خودمان بودیم، پس زمانی که تمدنی با تمدن جدید رو به رو می شود سعی می کند فرهنگ و تمدن خود را با آنچه قبلا آموخته است تطبیق‌ دهد.

وی افزود: ما نتوانستیم فرهنگ و تمدن خود را به غرب منتقل کنیم، داستان ما داستان کلاغی است که خواست راه رفتن کبک را بیاموزد و راه رفتن خودش را هم فراموش کرد.

طهرانچی تصریح کرد: در مدرنیته سازمان یافته غرب، "ساختار" مورد توجه است. فرق مدارس رشدیه و ۱۵۰ سال اخیر و ماقبل آن چیست‌؟ شاگردان در مدارس ما قبل نزد افراد با تجربه درس می خوانند و وقتی می خواستند فردی را معرفی کنند، نمی گفتند که فلانی در فلان مدرسه درس خواند، بلکه می گفتند که شاگرد چنین استادی بود، اما غرب در عرصه مدرسه تربیت مربی محور را به سازمانی محور تبدیل کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: مدرسه صرفا کتاب و معلم نیست، بلکه ساختار اصل است، اما عده ای معلم و مربی را پررنگ می کنند؛ در صورتی که ساختار رکن سوم است که قوی تر از آن دو عمل می کند.

طهرانچی گفت: با مقوله تعلیم و تربیت مواجهه هستیم که در جهان وجود دارد، اما روش موجود در آن اقتباسی است و این موضوع ذاتا بد نیست، اما اگر توجه نداشته باشیم بد است.

وی اضافه کرد: تاکنون، نگاهمان این بود که مدرسه عنصر وارداتی از غرب است و اسلامی شدن آن را در گروی تاسیس دانشگاه فرهنگیان قرار دادیم که در ابتدا دارالفنون و سپس دارالمعلمین نام داشت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه، هیچ گاه با قوه عاقله به موضوع ساختار مدرسه نگاه نکرده ایم و فقط معلم و کتاب را مورد توجه قرار داده ایم؛ تاکید کرد: حضرت آقا می فرمایند دانشگاه یعنی قوه عاقله. اگر دانشگاه تربیت قوه عاقله بر عهده دارد یعنی برای مفهوم مدرسه باید نظریه داشته باشد.

طهرانچی تاکید کرد: بد فهمی دوم موضوع University است، در کجای این کلمه مفهوم دانش نهادینه شده است؟، پس نهادی با عنوان دانشگاه خلق کردیم که نماد دانش است، محصولات آن بد نیست، بلکه بنیاد آن بد است.

وی ادامه داد: در غرب نهاد دانشگاه نهاد توسعه بود و اساسا نهاد علم نیست، بلکه علم را نماد توسعه و توسعه را نماد علم می دیدند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: مدرسه در ادامه خط مکتب خانه های ما نبود، بلکه نهادی سازمان یافته ظهور و کنار معلم هویت پیدا کرد، موضوع دوم دانشگاه نسبتی بین خود و مدرسه پیدا نکرد، اینکه ما دانشگاه و مدرسه را چه می بینیم باید گفت که دانشگاه را قاعده ای می دانیم که کجا بین علوم و درس زندگی ارتباط برقرار کرده ایم؟ بعد می گویند بچه ها دین ندارند، کجا آنها را یاد داده ایم؟ کجا پدیدار شناسی به موعظه ختم می شود؟

طهرانچی اضافه کرد: اگر قرار باشد دانشگاه نهاد رشد شود، یکی از موضوعات تعلیم و تربیت است و آن وقت مسئله دانشگاه هم همین می شود، یعنی به مدرسه جدا از عنصر دانشگاه دیده نمی شود، بلکه مدرسه داخل دانشگاه است و کشور قوی می شود اگر دانشگاه و مدرسه را عین خود ببیند. پس، دانشگاه عین قدرت و پیشرفت است. 

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب