دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
برای جلوگیری از هزینه های احتمالی؛

پایش وضعیت هر سازه با سامانه ای ایرانی ممکن شد 

پایش وضعیت هر سازه با سامانه ای ایرانی ممکن شد 
محققان یک شرکت دانش بنیان سامانه ای طراحی کردند که به واسطه هوش مصنوعی به تحلیل هر تنش در سازه و ساختمان ها می‌پردازد تا از هزینه های احتمالی جلوگیری کند.
کد خبر : 930523

علی سیف پور مدیرعامل شرکت دانش‌بنیانی در گفتگو با خبرنگار آنا با بیان اینکه ۲۵ سال سابقه در تولید تجهیزات و اجرای پروژه‌های مانیتورینگ زلزله و سازه در کل کشور داریم، گفت: سامانه ای طراحی کردیم که هر سازه ای را برای هر تنشی مانند زلزله مانیتورینگ می کند.

وی افزود: این سامانه از تعدادی حسگر، نرم افزار‌های پردازشی و یک سرور تشکیل شده که به طور مداوم داده‌های ارتعاشی سازه را از طریق سنسور‌ها دریافت می‌کند و در نرم افزار‌های تعیین سازه با روش‌های هوش مصنوعی و فراگیری ماشین تحلیل می‌کند و نهایتا به وضعیت فعلی سازه از حیث پایداری نقاط آسیب دیده، پاس کردن آیین نامه‌ها و استاندارد‌ها در یک یوزراینترفیس (نمای گرافیکی) را به نتیجه می‌رساند.

سیف پور تصریح کرد: کارفرما می‌تواند هر لحظه شکل گرافیکی سازه خود را از حیث پایداری در خروجی گرافیکی نرم افزار کنترل کند. در مواقع بعد از زلزله سامانه بلافاصله درباره پایداری سازه اظهار نظر می‌کند.

وی ادامه داد: این سامانه در مورد تبعاتی مانند فرونشست زمین که سازه‌ها و ساختمان‌ها با آن رو به رو هستند به صورت برخط در مراحل اولیه ایجاد آسیب، آسیب‌ها را تشخیص می‌دهد و قبل از آنکه آسیب‌های پیش رونده باعث آسیب بیشتر سازه شود به بهره بردار اطلاع می‌دهد که جلوی پیشرفت تخریب را بگیرد.

وی با بیان اینکه خارجی‌ها هم روی این مسئله کار کرده اند گفت: اغلب سامانه های خارجی برای پایش‌های موردی هستند.

سیف پور گفت: نکته دیگر سامانه این است که تمام حسگر‌ها را برای اولین بار در کشور خودمان تولید شده و تمام محصولات مان دانش بنیان نوع یک و شرکت مان تولیدی نوع یک هستند. این طرح ترکیبی از تولید سخت افزار و نرم افزار است که تبدیل به یک سامانه می‌شود. 

مدیر شرکت ادامه داد: معادن کشور، سکو‌های فراساحلی، پتروشیمی و ...می‌توانند از این سامانه بهره ببرند. چون هر سازه سرمایه گذاری کلانی دارند و اگر دچار انحراف شوند خسارات زیادی به بار می‌آید لازم است از این سامانه استفاده کنند.

وی افزود: هدف مجموعه ما این است به قدری قیمت را پایین بیاوریم تا در ساختمان‌های معمولی هم امکان خرید و جذابیت برای بهره بردار وجود داشته باشد که به صورت برخط از وضعیت سازه مطلع شود. 

سیف پور ادامه داد: این سامانه حرکتی نو در پایداری سازه است که به عنوان یک فرهنگ تبلیغات و پروژه اجرا می‌شود. نوع و تعداد طبقات در استفاده از سامانه اهمیتی ندارد. از ساختمان ویلایی تا برج بسیار بلندمرتبه سفارش داشته ایم. 

وی افزود: قیمت‌های مسکونی به قدری زیاد است و فارغ از مسئله زلزله موضوع فرونشست زمین هم روی پایداری سازه تاثیر می‌گذارد. این سامانه بر خط است و هر لحظه شکل سازه را روی سامانه رصد می‌کند و با مش بندی رنگی تجمع تنش را نشان می‌دهد و اگر همه رنگ‌ها سبز باشد سازه آسیبی ندارد و به محض اینکه سازه دچار آسیب می‌شود بلافاصله با رنگ نشان می‌دهد.

سیف پور تصریح کرد: بسیاری از مواقع نشت آب در جایی که قابل رویت نیست، به وجود می‌آید که باعث تغییرات در سازه می‌شود و دیر متوجه می‌شویم عامل تخریب سازه چه بوده است و روزی متوجه می‌شویم که باید هزینه‌های سنگینی بدهیم؛ بنابراین در مراحل ابتدایی با جلوگیری از مثلا نشست آب جلوی هزینه‌های آنچنانی را بگیریم.این سامانه در افزایش عمر مفید سازه و حفظ دارایی‌های جامعه بسیار ارزشمند است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته