دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 خرداد 1395 - 10:55

پنهان شدن کهکشان راه شیری از دید یک‌سوم مردم جهان + ویدئو

حدود ۸۰ درصد ساکنان زمین زیر آسمان‌های شبانه آلوده به نور زندگی می‌کنند و همین موجب می‌شود که حتی در صاف‌ترین شب‌های سال هم بیش از یک سوم مردم کره زمین نمی‌توانند کهکشان راه شیری را ببیند.
کد خبر : 93008

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از Phys، دانشمندان معتقدند که آلودگی نوری (نورانی بودن شهرها) در حال حاضر باعث از بین رفتن دید کهکشان راه شیری در برخی کشورها شده است. یک تیم تحقیقاتی بین‌المللی در همین راستا نقشه‌ای تهیه کرده‌اند که در آن، نواحی روشن نشان‌دهنده مناطق مربوط به ستاره‌ها و صور فلکی است که به خاطر آلودگی نوری از نظرها محو شده‌اند.



کهکشان راه شیری رودخانه‌ای درخشان از ستاره‌هاست که از زمان بسیار قدیم آسمان شب و تخیل انسان را تحت سلطه خود داشته است اما دیگر به خاطره‌ای بی‌رنگ برای یک سوم بشر و حدود 80 درصد آمریکایی تبدیل شده است.


با توجه به اطلس جدید جهانی از آلودگی نوری که توسط دانشمندان ایتالیایی و آمریکایی تهیه شده است، آلودگی نوری یکی از اشکال دگرگونی زیست محیطی است. در اغلب کشورهای پیشرفته جهان حضور همیشگی چراغ‌های مصنوعی باعث ایجاد یک مه درخشان شده است که دیده ستاره‌ها و صور فلکی آسمان شب را ناممکن می‌سازد.



دانشمندان می‌گویند نسل کاملی از مردم آمریکا هرگز کهکشان راه شیری را ندیده‌اند و در واقع، بخش عظیمی از اتصال‌مان را به جهان هستی از دست داده‌ایم.


سنگاپور: آلوده‌ترین شهر به نور


بر اساس نتایج این پژوهش میزان آلودگی نوری در سنگاپور به حدی رسیده است که در این شهر چشم انسان هرگز امکان تطبیق یافتن با نور شب را نخواهد یافت. استفاده گسترده از نور مصنوعی جلوی دید آسمان شبانگاهی شهروندان کشورهای دیگری چون کویت، عربستان سعودی، کره جنوبی، اسرائیل و آرژانتین را گرفته است.


اما همه مردم کره زمین زیر آسمان‌های آلوده به نور زندگی نمی‌کند. ماداگاسکار، چاد و جمهوری آفریقای مرکزی جزو کشورهایی هستند که آسمانشان تا حد زیادی هنوز از نورهای مصنوعی پاک است. در این کشورها بیش از ۷۵ درصد جمعیت زیر آسمان‌های خالی از نور مصنوعی زندگی می‌کنند.


ابعاد این نوع آلودگی در برخی نقاط از جهان به حدی رسیده است که ساکنان آن برای رویت آسمانی صاف و ستارگان باید کیلومترها از شهر خارج شوند. به گفته دانشمندان در منطقه‌ای در نزدیکی شهر قاهره در کنار رود نیل دیدن حتی ذره‌ای از کهکشان راه‌ شیری هم غیرممکن شده است.


مناطق دیگری که رویت حتی بخش‌های کوچکی از کهکشان راه شیری در آنها به امر محال تبدیل شده است بخش‌هایی از بلژیک، آلمان، بیجینگ، هنگ‌کنگ و شهرهای لندن، بوستون و واشنگتن را شامل می‌شود. ساکنان پاریس تنها در فاصله ۸۰۰ کیلومتری از مرزهای این شهر می‌توانند زیر آسمانی فاقد آلودگی نوری قرار بگیرند.


مترجم: زهرا افشار


دانلود فایل صوتی

انتهای پیام/

برچسب ها: کهکشان راه شیری
ارسال نظر
هلدینگ شایسته