دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 شهريور 1403 - 10:30
حقایق علمی ۳۷؛

«اختاپوس شیشه‌ای» جاندار نامرئی اقیانوس‌ها! +فیلم

«اختاپوس شیشه‌ای» جاندار نامرئی اقیانوس‌ها! +فیلم
بدن اختاپوس شیشه‌ای به قدری شفاف است که حتی برای ماهیانی که در نزدیکی‌اش شنا می‌کنند به سختی قابل تشخیص است و حالتی شبح‌گونه دارد.
کد خبر : 929908

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، اختاپوس‌ها موجودات جذابی هستند که به دلیل هوش و ویژگی‌های فیزیکی منحصر به فرد خود شناخته می‌شوند. این موجودات آبزی هشت بازوی منعطف دارد که هر بازو شامل یک سیستم عصبی پیچیده است. این اندام به اختاپوس اجازه می‌دهد تا حرکات و کارهای پیچیده را به طور مستقل انجام دهند. برخی از آنها استاد استتار هستند و می‌توانند رنگ و بافت خود را تغییر دهند تا به طور یکپارچه با محیط اطراف خود همرنگ شوند.

اختاپوس‌ها علاوه بر سازگاری قابل توجه خود، توانایی‌های شناختی بالایی نیز از خود نشان می‌دهند و می‌توانند کارهای مختلفی مانند حل پازل، مسیریابی در پیچ و خم‌ها انجام دهند و حتی از ابزارهای مختلف استفاده کنند.

یکی از جذاب‌ترین و اسرارآمیزترین موجودات اقیانوس اختاپوس شیشه‌ای (glass octopus) نام دارد که با محافل علمی با عنوان «ویتره‌دونلا ریچاردی» (Vitreledonella richardi) شناخته می‌شود. چیزی که این اختاپوس را منحصر به فرد می‌کند، بدن تقریباً کاملا شفاف آن است. این جاندار می‌تواند در آب‌های عمیق تقریباً نامرئی به نظر برسد! این ویژگی هوشمندانه به آنها کمک می‌کند تا در دنیای پر از شکارچیان زبردست صحیح و سالم بماند!

اختاپوس شیشه‌ای در اعماق اقیانوس یافت می‌شود جایی که نور به سختی می‌رسد و محیط پیرامون بسیار تاریک است. بدن اختاپوس شیشه‌ای به قدری شفاف است که حتی برای ماهیانی که در نزدیکی‌اش شنا می‌کنند به سختی قابل تشخیص و حالتی شبح‌گونه دارد. شفافیت جسم این جانور یک مکانیسم دفاعی عالی است.

بسیاری از اختاپوس‌ها رنگ‌ها یا طرح‌های روشنی دارند. این ویژگی به آنها کمک می‌کند تا در کف اقیانوس مستتر شوند یا در مرجان‌ها پنهان شوند. با این حال اختاپوس شیشه‌ای به استتار در محیط مفهوم تازه‌ای بخشیده است! جسم آنها ژله‌ای و نرم است. اندام‌های قابل رویت کمی دارند و این امر شکارچیان را به اشتباه می‌اندازد. به طور کلی این حیوان به قدری شفاف است که فقط عصب بینایی، چشم‌ها و دستگاه گوارشش قابل رویت است.

این چشم‌ها به او کمک می‌کند تا آب‌های تاریک محل زندگی اش به خوبی ببیند. این اختاپوس همچنین می‌تواند اندکی بدن خود را تغییر دهد تا با محیط اطرافش هماهنگی بیشتری داشته باشد، اگرچه مهارت تغییر رنگ برخی اختاپوس‌های دیگر را ندارد.

اختاپوس شیشه‌ای جاندار نامرئی اقیانوس‌ها! +فیلم

رژیم غذایی اختاپوس شیشه‌ای در درجه اول از ماهی‌های کوچک، میگو و سایر حیوانات دریایی کوچک است. هنگام شکار از بازوهای بلند و انعطاف پذیر خود برای شکار طعمه استفاده می‌کند. بازوهای آن با مکنده‌هایی پوشانده شده که می‌تواند ماهی‌های لغزنده را به راحتی بگیرد.

به طور کلی مدرک و تصویر کمی از این جانور ثبت شده است. مشاهدات رسمی از این اختاپوس نیز بسیار نادر بوده و دانشمندان تنها با بررسی بقایای یافت شده در معده شکارچیان موفق به مطالعه این جانور شده اند. تولید مثل در بین اختاپوس‌های شیشه ای هنوز یک راز است و جفت گیری این گونه در طبیعت هنوز بررسی نشده است. جزئیات اندکی که از اختاپوس شیشه ای می‌دانیم نشان می‌دهد مانند سایر گونه‌های اختاپوس، ماده‌ها احتمالاً پس از جفت گیری تخم می‌گذارند. تصور می‌شود که این تخم‌ها کوچک هستند و همچنین می‌توانند شفاف باشند.

اختاپوس شیشه‌ای رفتار انفرادی دارد و آب‌های عمیق را ترجیح می‌دهد که بتواند به تنهایی شناور باشد و شکار کند. با این حال، مانند سایر اختاپوس‌ها درجه هوشمندی بالایی دارد.  اختاپوس شیشه ای موجود قابل توجهی است. شفافیت آن به آن اجازه می‌دهد تا امنیتش در اعماق اقیانوس تأمین شود. اقیانوس‌های زمین اسرار زیادی دارد و اختاپوس شیشه ای یکی از این اسرار است.

محققان مدتی پیش در یک سفر علمی ۳۴ روزه موفق شدند از یک اختاپوس شیشه‌ای در مجمع الجزایر فینیکس فیلم بگیرند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب