دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ساخت سوله‌های بتنی پیش ساخته مقاوم در برابر زلزله و آتش

ساخت سوله‌های بتنی پیش ساخته مقاوم در برابر زلزله و آتش
پژوهشگران یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان ایران موفق به طراحی و ساخت سوله‌های بتنی پیش ساخته شده‌اند؛ سازه‌هایی که از قطعات بتنی پیش ساخته تشکیل شده‌اند و در مقابل زلزله و آتش سوزی مقاوم هستند.
کد خبر : 929565

محمد ایمانی، پژوهشگر واحد تحقیق و توسعه یک شرکت دانش بنیان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: سوله بتنی پیش ساخته، سازه‌ای است که از قطعات بتنی پیش ساخته تشکیل شده است. قطعات پیش ساخته به شکل ماژول‌هایی با ابعاد استاندارد در کارخانه‌های تولیدی ساخته می‌‎شوند و پس از حمل و نصب در محل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی افزود: نصب سریع و آسان با قابلیت آموزش عمومی به عوامل فنی، قابلیت رقابت با سوله‌های فلزی به لحاظ اقتصادی، مقاوم در برابر شدیدترین زلزله‌های کشور ایران با دور بازگشت ۴۷۵ ساله طبق آئین نامه استاندارد بارگذاری ۲۸۰۰ ایران، مقاوم در برابر عوامل جوی (برف، باران، طوفان و ...)، آتش سوزی و اثرات تخریبی مواد شیمیایی از دیگر قابلیت‌ها و ویژگی‌های این سازه پیش ساخته است.

وی اظهارکرد: همچنین این سازه‌ها قابلیت سرویس‌دهی پس از زلزله طرح بدون فروپاشی و با امکان تعمیرات یا تعویض اعضا آسیب دیده در زلزله و مقاوم در برابر آتش سوزی را دارند.

وی بیان کرد: این مجموعه از پژوهشگران حمایت می‌کند تا ایده هایشان به مرحله صنعتی سازی و تجاری سازی برسد؛ با سرمایه این شرکت محصولات ساخته می‌شود. این سیستم نیز که خروجی ایده تیم تحقیق و توسعه بوده با سرمایه گذاری این شرکت به مرحله تولید و انبوه سازی رسیده است. پیش از این شرکت به روی طرح‌های پیش ساخته دیگر کار می‌کرد. اکنونکار سیستم پیش ساخته سوله‌های بتنی را آغاز کرده است.

وی یادآورشد: سیستم‌های پیش ساخته این مجموعه دارای مجوز‌ها و گواهینامه هستند. همچنین این مجموعه دفتر طراحی دارد که بنابر درخواست و سفارش مشتریان، فضای مورد نیاز را طراحی و سازه‌ها را تشکیل و نصب می‌کند.

این پژوهشگر گفت: سازه‌های پیش ساخته در مقایسه با سازه‌های رایج تا حد زیادی مقرون به صرفه هستند، زیرا زمان ساخت کاهش پیدا می‌کند. معمولا ساخت یک سازه ۵ الی ۶ ماه زمان می‌برد، اما قطعات این سازه‌ها پیچ و مهره‌ای هستند و تنها طی دو روز به روی سطح صاف نصب می‌شوند. حدود ۲ تا ۳ ماه نیز فرایند نازک کاری این سازه‌ها زمان می‌برد. در مجموع یک سازه بر فرض ۲۰۰ متری طی مدت ۲ تا ۳ ماه ساخته می‌شود.

ایمانی افزود: تاکنون سازه بتنی با چنین مشخصاتی در ایران ساخته نشده است. در کشور‌های دیگر نیز که از قطعات پیش ساخته استفاده می‌کنند بحث زلزله خیزی حاکم نیست. استفاده از قطعات پیش ساخته آنها با لرزه خیزی کشور ما بسیار تفاوت دارد. این سازه پس از اینکه روی میز لرزه تست‌های اولیه و انتهایی اش را در مرکز تحقیقات طی کرد توانست مجوز‌های لازم را اخذ کند. این سیستم در تمامی سطح لرزه خیزی کشور تا سه طبقه قابل نصب است. 

وی به مشکلات اجرای این طرح پرداخت و گفت: نوظهور بودن این سیستم باعث شده اعتماد به سرمایه گذاری در این بخش یک مقدار ضعیف باشد. شرکت‌هایی باید هزینه‌های سرمایه گذاری چنین سیستم‌هایی را تقبل کنند. سرمایه اولیه موضوع بسیار مهمی است، زیرا ساخت چنین قطعه‌ای با طول ۶ متر و به ارتفاع ۳ متر و بسیار هزینه بر است.

وی گفت: معمولا شرکت‌ها ریسک پذیری این سرمایه را نمی‌پذیرند بنابراین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان باید از جوانانی که چنین پژوهش‌هایی انجام می‌دهند حمایت کند تا محصول آنها به مرحله تولید صنعتی برسد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته