دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
محققان:

جرم سیاه‌چاله‌های غول‌پیکر میلیارد‌ها برابر خورشید است

جرم سیاه‌چاله‌های غول‌پیکر میلیارد‌ها برابر خورشید است
دانشمندان می‌گویند، سیاهچاله‌های کلان‌جرم جرمی بیش از یک میلیون خورشید دارند، اما رشد آنها با پیر شدن جهان کاهش یافته است.
کد خبر : 929212

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، دانشنندان توضیح می‌دهند، سیاهچاله‌های کلان‌جرم، سیاهچاله‌هایی هستند که جرم آنها بیش از یک میلیون برابر جرم خورشید است. این سیاهچاله‌ها در ابتدای تشکیل جهان هستی رشد بسیار سریعی داشتند، اما با گذشت زمان و پیری جهان، این رشد کند شده است.

سیاهچاله‌ها اجرام نجومی قابل توجهی هستند که گرانش آنها آنقدر قوی است که هیچ چیز، حتی نور، نمی‌تواند از آنها فرار کند. غول پیکرترین سیاهچاله‌ها که به عنوان سیاهچاله‌های «بسیار پرجرم» شناخته می‌شوند، ممکن است میلیون‌ها تا میلیارد‌ها برابر جرم خورشید وزن داشته باشند.

به گفته محققان، در ابتدای تشکیل جهان هستی، وقتی که کهکشان‌ها هنوز در مراحل اولیه تشکیل خود بودند، گاز و ماده فراوانی در مرکز آنها وجود داشته، این ماده به درون سیاهچاله‌های مرکزی کهکشان‌ها کشیده شده و موجب رشد بسیار سریع این سیاهچاله‌ها شده است. در آن زمان، این سیاهچاله‌های کلان‌جرم می‌توانستند تا ۱۰ درصد در جرم کل کهکشان را به خود اختصاص دهند.

درواقع، سیاهچاله‌های کلان جرم عمدتاً به دو صورت رشد می‌کنند؛ یا گاز کهکشان‌های میزبان خود را در فرآیندی به نام برافزایش مصرف می‌کنند و یا در هنگام برخورد دو کهکشان با یکدیگر ادغام و بزرگ‌تر می‌شوند.

دانشمندان اضافه می‌کنند، با گذشت میلیارد‌ها سال و پیری جهان هستی، میزان ماده در مرکز کهکشان‌ها کاهش یافته و این موضوع باعث شده است که رشد سیاهچاله‌های کلان‌جرم کندتر شود و مقدار جرمی که می‌توانند به خود اختصاص دهند نیز محدودتر باشد. امروزه مشاهده می‌شود که این سیاهچاله‌ها معمولاً حدود ۰.۱ درصد تا ۰.۵ درصد جرم کل کهکشان را در اختیار دارند.

در واقع می‌توان گفت که رشد سیاهچاله‌های کلان‌جرم به نوعی با پیری و کم‌شدن منابع گازی در مرکز کهکشان‌ها پیوند خورده است. هرچه کهکشان‌ها مسن‌تر می‌شوند، کمتر ماده در اختیار این سیاهچاله‌ها قرار می‌گیرد و رشد آنها کندتر می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته