دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
با وزن کمتر و استحکام بیشتر؛

سرامیک جایگزین آینه‌های شیشه‌ای تلسکوپ‌های فضایی می‌شود

سرامیک جایگزین آینه‌های شیشه‌ای تلسکوپ‌های فضایی می‌شود
پژوهشگران ژاپنی قصد دارند آینه‌های ساخته شده از سرامیک سبک را جایگزین شیشه در تلسکوپ‌های نجومی کنند.
کد خبر : 927575

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از آسیا نیکی ، شرکت کیوسرا، دانشگاه کیوتو سانگیو و یک طراح ابزار نوری ژاپنی، در یک مشارکت سه جانبه، قصد دارند آینه جمع آوری نور اولیه تلسکوپ بازتابی در رصدخانه نجومی «کیوتو سانگیو» در کویاما را با نسخه سرامیکی جدید تعویض کنند. پیش بینی می‌شود این جایگزینی سال آینده تکمیل شود.

آینه شیشه‌ای ۱.۳ متری فعلی ۵۰۰ کیلوگرم وزن دارد که با جایگزینی سرامیک می‌توان وزن آن را به کمتر از ۱۵۰ کیلوگرم کاهش داد. این کار ضمن کاهش وزن کلی تلسکوپ، به آن اجازه می‌دهد هنگام رصد اهداف خاص با دقت بیشتری در موقعیت قرار گیرد.

کیوسرا که در ساخت تجهیزات الکترونیکی و سرامیکی تخصص دارد، از نوعی سرامیک به نام کوردیریت استفاده می‌کند که در هنگام نوسان دما، تقریبا هیچ تغییری در اندازه را نشان نمی‌دهد. استحکام آن دو برابر شیشه است که باعث می‌شود پشت آینه نازک‌تر شود و به کاهش وزن کمک کند. قرار است از فناوری شرکت PhotoCross برای صاف کردن بی نظمی‌های در مقیاس نانو روی سطح آینه استفاده شود.

این شرکا قصد دارند از این پروژه برای توسعه بیشتر تلسکوپ‌های ماهواره‌ای در آینده استفاده کنند.

«نائوتو کایجی» «Naoto Kaiji» یکی از مدیران اجرایی کیوسرا می‌گوید: «مشارکت با دانشگاه توسعه را سرعت می‌بخشد. ما قطعات بسیار قابل اعتمادی را عرضه خواهیم کرد.»

دانشگاه کیوتو سانگیو ماه آوریل با راه اندازی دوره جدیدی در صنعت فضایی، بر کاربرد‌های صنعتی برای تحقیقات مرتبط با فضا و آموزش استعداد‌ها در این زمینه تمرکز کرده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته