دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ساخت تصویر کامل از طوفان‌ها ممکن شد

ساخت تصویر کامل از طوفان‌ها ممکن شد
وسیله نقلیه هوایی اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا با پرواز در ایستگاه‌های مرتفع تصویر کاملی از قدرت و شدت طوفان‌های مخرب ارائه می‌دهد.
کد خبر : 926339

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، محققان توضیح می‌دهند که طوفان‌های استوایی می‌توانند بسیار خطرناک باشند، بنابراین دریافت اطلاعات کامل و دقیق درباره آنها بسیار مهم است.

پیش‌بینی‌گران و محققان هواشناسی برای کمک به ارائه هشدار‌های اولیه برای نجات جان و محافظت از اموال و همچنین برای درک بهتر زمان و شدت طوفان‌ها، به تصاویر و داده‌های ماهواره‌های محیطی عملیاتی زمین‌ایستایی (GOES) -R اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده تکیه می‌کنند. سازه‌ای که در حال حاضر پیشرفته‌ترین ماهواره هواشناسی جهان محسوب می‌گردد. این سیستم می‌تواند طوفان‌های سهمگین، گردباد، آتش سوزی، آذرخش و فعالیت‌های خورشیدی را با قدرت و دقتی مثال زدنی مورد مطالعه و بررسی قرار دهد.

متخصصان ناسا تاکید می‌کنند، این طوفان‌های قدرتمند که در حین شکل‌گیری رشد می‌کنند، بسیار مخرب هستند و در صورت شکست در تشخیص زودهنگام آنها خسارات مالی و جانی سنگینی به بار می‌آید.

این سازمان همچنین دارای  وسیله نقلیه هوایی است که خلبانان آن را در "ایستگاه‌های هواشناسی مرتفع" در بالا، اطراف و حتی در میان طوفان‌ها حرکت می‌دهند و بواسطه آن داده‌هایی را جمع‌آوری می‌کنند که با اطلاعات ماهواره‌ای کار می‌کنند و به دانشمندان تصویر واضح‌تری می‌دهند و مدل‌های پیش‌بینی را با هر پرواز بهبود می‌بخشند.

سازمان ملی اقیانوس‌شناسی و جوی آمریکا  از هواپیما‌های گشت زن طوفان برای کمک به ماهواره‌ها در ساخت "تصویر کامل از طوفان" استفاده می‌کند. این هواپیما‌ها نقش مهمی در پایش و درک بهتر طوفان‌ها و سیستم‌های جوی ایفا می‌کنند.

هواپیما‌های گشت زن طوفان‌ها مجهز به تجهیزات پیچیده هستند که به آنها امکان اندازه‌گیری دقیق پارامتر‌های مختلف جوی نظیر سرعت باد، فشار هوا، رطوبت و دما در سطوح مختلف ارتفاع را می‌دهد. این داده‌ها به ماهواره‌های هواشناسی ارسال می‌شوند تا تصویر کاملی از ساختار و تحولات طوفان ایجاد کنند.

این اطلاعات به متخصصان هواشناسی کمک می‌کند تا پیش‌بینی‌های دقیق‌تری از مسیر و شدت طوفان‌ها ارائه دهند. همچنین، داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط هواپیما‌ها به محققان برای درک بهتر فرایند‌های فیزیکی درون طوفان‌ها کمک می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته