دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نتایج ماهواره‌ای:

فعالیت‌های انسانی مهم‌ترین عامل گرمایش جهانی است

فعالیت‌های انسانی مهم‌ترین عامل گرمایش جهانی است
تحلیل داده‌های ماهواره‌ای حاکی از آن است که گرمایش جهانی به علت فعالیت‌های انسانی به بیشترین میزان خود در تمام ادوار رسیده است.
کد خبر : 915783

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، تجزیه و تحلیل گزارش‌های جدید نشان می‌دهد، گرمایش زمین به دلیل فعالیت‌های انسانی در سراسر جهان در سطح بی‌سابقه‌ای قرار دارد. این گزارش به نقل از داده‌های علمی بیانگر آن است که تولید گاز‌های گلخانه‌ای ناشی از فعالیت‌های انسانی، مانند مصرف سوخت، کشاورزی، دستکاری فضای سبز و فرسایش خاک، منجر به افزایش دمای هوا در سراسر سیاره شده است.

این افزایش دما در دهه‌های اخیر عواقب جدی محیط‌زیستی و اقتصادی، از جمله ذوب شدن یخ‌های قطب شمال و یخچال‌های طبیعی، افزایش سطح دریا، تغییرات نامتوازن آب و هوا و فصول مختلف سال، کاهش تنوع زیستی و تغییرات قابل ملاحظه در الگوی بارش و خشکسالی را در پی داشته است.

این گزارش همچنین مشخص می‌کند که باید برنامه‌ها و تصمیمات جدیدی به منظور کنترل گرمایش زمین و کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای اتخاذ شود. اقداماتی همچون توسعه و گسترش منابع انرژی تجدیدپذیر، کنترل آلودگی‌های صنعتی و حمایت از حفظ جنگل‌ها و منابع طبیعی می‌تواند به کاهش گرمایش زمین کمک کند.

پیرس فورستر، دانشمند آب و هواشناسی در دانشگاه لیدز انگلیس، در بیانیه‌ای که توسط این دانشگاه ارائه شده با نگرانی ابراز کرده است که دمای جهانی همچنان در جهت اشتباه و سریع‌تر از همیشه رو به جلو پیش می‌رود. داده‌های رسمی نشان می‌دهد، تنها در سال گذشته، فعالیت‌های انسانی مانند سوزاندن زغال سنگ برای دستیابی به انرژی ارزان قیمت منجر به گرم شدن زمین به میزان ۱.۳ درجه سانتیگراد (۲.۳۴ فارنهایت) شد. 

یافته‌ها یکبار دیگر تاکید می‌کنند که گرمایش جهانی ناشی از فعالیت‌های انسانی همچنان منجر به گرم شدن سیاره زمین می‌شود و این در حالی است که اقدامات اقلیمی تا حدودی افزایش کلی انتشار گاز‌های گلخانه‌ای را کاهش داده است. 

ماهواره‌های هواشناسی سال گذشته، از ژوئن تا دسامبر، هر ماه یک رکورد جهانی گرما را برای تاریخ مربوطه خود ثبت کردند؛ به عنوان مثال، جولای سال ۲۰۲۳ گرم‌ترین ماه در بیش از دو قرن گذشته بوده که گرمای بیش از حد ناشی از آن بسیاری از مناطق در سراسر جهان را ویران کرد، یخ‌های قطب جنوب را به پایین‌ترین حد خود رساند و بدترین و شدیدترین فصل آتش سوزی در کانادا را به وجود آورد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته