دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ایستگاه تحقیقاتی ماه پناهگاه امن فضانوردان می‌شود

ایستگاه تحقیقاتی ماه پناهگاه امن فضانوردان می‌شود
سازمان‌های فضایی کشور‌های مختلف در تلاش هستند تا باهمکاری یکدیگر در تنها قمر زمین ایستگاه تحقیقاتی پیشرفته‌ای توسعه دهند.
کد خبر : 925986

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از سی‌جی‌تی‌ان، ماه قرار است طی چند سال آینده به مقصد اصلی ماموریت‌های منظومه شمسی تبدیل شود و حداقل هفت ماموریت توسط چین، هند، ژاپن، روسیه، کره جنوبی، امارات متحده عربی، ایالات متحده و شرکت پ‌های خصوصی مختلف برنامه ریزی شده است.

کشف آثار جدید از آب در تنها قمر زمین عاملی است که پس از نیم‌قرن همه دانشمندان و متخصصان را دوباره به قمر زمین علاقه‌مند کرده است. 

علاوه براین، اخیراً دانشمندان چینی نوع جدیدی از ماده معدنی را در نمونه‌ای از ماه کشف کردند که توسط مأموریت چانگ‌ای‌۵ این کشور بازگردانده شد که حاوی آب در ساختار مولکولی آن است. سال گذشته، ناسا  نیز نقشه‌ای از توزیع مولکول‌های آب در نزدیکی قطب جنوبی ماه تهیه کرد.

ساندرا هاوپلیک-مئوسبورگر، آکادمیسین آکادمی بین المللی فضانوردی و همچنین استاد دانشگاه فناوری وین در اتریش می‌گوید، توسعه ایستگاه تحقیقاتی بین المللی در ماه چیزی است که بسیاری از مردم برای مدت طولانی منتظر آن بوده‌اند و ساخت آن پله‌ای به سمت فضا و اکتشافات اعماق فضا است.

ایستگاه تحقیقاتی بر روی ماه به صورت سازه‌ای مدرن و پیشرفته خواهد بود که با استفاده از آخرین فناوری‌های موجود طراحی و ساخته شده  و قرار است به صورت زیرزمینی باشد تا از اثرات نامطلوب محیط سخت و خشن سطح ماه محافظت شود.

به گفته متخصصان، ورودی اصلی ایستگاه به صورت یک تونل باریک و طولانی است که به داخل زیرزمین هدایت می‌شود. در ابتدای این تونل یک اتاق انتظار قرار دارد که محل ورود و خروج افراد و اقلام مورد نیاز به ایستگاه است. این اتاق مخزن‌هایی برای ذخیره‌سازی اکسیژن، آب و سایر مواد مورد استفاده نیز دارد.

دانشمندان توضیح می‌دهند، پس از طی کردن تونل ورودی، فضای اصلی ایستگاه در دسترس فضانوردان قرار می‌گیرد؛ این فضا شامل مجموعه‌ای از اتاق‌ها و سالن‌های مختلف برای انجام فعالیت‌های تحقیقاتی، سکونت و انجام کارهای روزمره است. آزمایشگاه‌های تخصصی نیز با تجهیزات پیشرفته برای انجام آزمایش‌های علمی در حوزه‌های مختلف توسعه می‌یابند.

 برای حفاظت در برابر پرتوهای کیهانی و برخورد شهاب‌سنگ‌ها، ایستگاه به طور کامل با الیاف کربنی و سایر مواد سنگین پوشانده می‌شود. بخش‌های مختلف ایستگاه با استفاده از راهروهای متصل به یکدیگر ارتباط دارند و در برخی از این راهروها، وسایل نقلیه کوچک برقی برای جابه‌جایی سریع بین بخش‌های مختلف وجود دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته