دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
پدیده شگفت‌انگیز کیهانی؛

جزئیات انفجار یک ابرنواختر ثبت شد

جزئیات انفجار یک ابرنواختر ثبت شد
دانشمندان چینی موفق به پیشرفت مهمی در رمزگشایی انفجار‌های ابرنواختری شدند.
کد خبر : 925891

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از سی‌جی‌تی‌ان، دانشمندان چینی لحظه شگفت انگیزی را ثبت کردند که برگرفته از موج شوک انفجاری یک ابرنواختر از مواد متراکم دور ستاره‌ای اطراف است و بینش‌های مهمی را برای کشف راز‌های تکامل و مرگ ستاره در مرحله آخر حیات خود در دسترس قرار می‌دهد.

ابرنواختری فرایندی است که در آن یک ستاره با جرم زیاد در پایان چرخه حیات خود منفجر و مواد آن در فضا پراکنده می‌شود. این رخداد انرژی بسیار قابل توجهی آزاد می‌کند و می‌تواند بسیاری از ویژگی‌های کیهان را تحت تأثیر قرار دهد.

دانشمندان چینی با استفاده از داده‌های تلسکوپی پیشرفته و مدل‌های پیچیده فیزیکی، موفق به کشف جزئیات جدیدی درباره چگونگی انفجار ابرنواختری شدند. آنها توانستند فرایند‌های دقیق درونی این انفجار‌ها را مدل‌سازی کنند و به این ترتیب فهم بهتری از چگونگی تشکیل عناصر سنگین در کیهان به دست آورند.

به گفته رصدخانه یوننان که تحت نظر آکادمی علوم چین فعالیت می‌کند، این مطالعه درک مراحل اولیه انفجار‌های این‌چنینی و انتشار شوک را در محیط نامتقارن ستاره‌ای افزایش داده و یافته‌های مربوط به این پژوهش در مجله معتبر «The Astrophysical Journal Letters» منتشر شده است.

ابرنواختر مذکور حدود ۲۰ میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد و ژانگ جوجیا، محقق رصدخانه یوننان، تصویری را که از این ابرنواختر گرفته‌اند، منتشر کرده است.

به گفته دانشمندان، این دستاورد می‌تواند به درک بهتر چگونگی تکامل و زندگی ستارگان کمک کند.

اکتشاف صورت گرفته همچنین می‌تواند به درک بهتر چرخه حیات ستارگان و چگونگی توزیع مواد در کیهان کمک کند. با شناخت دقیق‌تر انفجار‌های ابرنواختری، دانشمندان می‌توانند به طور دقیق‌تری مدل‌های تکامل ستارگان و سامانه‌های کیهانی را توسعه دهند.

 این پیشرفت مهم در درک انفجار‌های ابرنواختری، گامی بزرگ به سوی افزایش دانش بشری درباره ساختار و تاریخ کیهان است که در آینده کاربرد‌های عملی از قبیل کشف منابع کیهانی و تشخیص خطرات فضایی را به دنبال دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته