دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 مرداد 1403 - 10:32

چرا کهکشان راه شیری را می‌ببینیم وقتی داخلش هستیم؟! +فیلم

چرا کهکشان راه شیری را می‌ببینیم وقتی داخلش هستیم؟! +فیلم
بسیاری از مردم تعجب می‌کنند که چرا ما می‌توانیم کهکشان راه شیری را در آسمان شب ببینیم آن هم در حالی که خود در داخل آن قرار داریم!
کد خبر : 925889

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، کهکشان راه شیری یک کهکشان مارپیچی زیبا پر از ستاره است و زمین در آن قرار دارد. راه شیری در رده کهکشان‌های مارپیچی قرار می‌گیرد. ما به چند دلیل می‌توانیم کهکشان راه شیری را در آسمان شب ببینیم.

کهکشان راه شیری از میلیاردها ستاره تشکیل شده است. این ستاره‌ها به شدت می‌درخشند. وقتی در یک شب صاف به آسمان نگاه می‌کنیم، نواری از نور را می‌بینیم. این گروه از ستاره‌ها در فاصله بسیار دور قرار دارند. برخی آنها آنقدر دور هستند که نمی توان آنها را به صورت جداگانه دید، اما با هم، مسیری درخشان را ایجاد می‌کنند.

ما عموماً کهکشان راه شیری را در مناطقی با آلودگی نوری کم می‌بینیم. در شهرها، نورهای روشن ساختمان‌ها و اتومبیل‌ها می‌توانند ستاره‌ها را پنهان کنند، با این حال در مکان‌های تاریک، مانند پارک‌های ملی یا مناطق دورافتاده، کهکشان راه شیری خودنمایی می‌کند. فقدان نورهای مصنوعی به چشمان ما اجازه می‌دهد تا درخشش ضعیف ستاره‌ها را ببینیم. مسئله زمان سال هم برای دیدن راه شیری مهم است. در ماه‌های تابستان کهکشان راه شیری در نیمکره شمالی بیشتر قابل مشاهده است. این زمانی است که به بهترین شکل می‌توانیم مرکز کهکشان را ببینیم. در زمستان آسمان پایین‌تر است.

با این حال اگر پرسش این است که ما چرا می‌توانیم کهکشان راه شیری را ببینیم آن هم وقتی که خود در درون آن هستیم، باید علت را در موقعیت ما در کهکشان جست. ما در بخشی از کهکشان راه شیری به نام بازوی شکارچی (Orion Arm) قرار داریم. این بازو خیلی شلوغ نیست. ستاره‌های زیادی در اطراف ما وجود دارد، اما بین آنها نیز فاصله است. به همین دلیل ما می‌توانیم ستاره‌های نقاط متراکم‌تر راه شیری را ببینیم. ما در مرکز کهکشان راه شیری نیستیم و ما حدود 27000 سال نوری از آن نقطه فاصله داریم. این فاصله به ما اجازه می‌دهد تا ساختار کهکشان را ببینیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته