دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 مرداد 1403 - 00:03
تقویم علم؛

14 مرداد در دنیای علم چه خبر؟  

کد خبر : 925625

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، تاریخ علم مملو از رویدادهای مهمی است که نوآوری‌ها، کشف‌ها و حتی زادروزها و درگذشت‌های دانشمندان و مخترعان تاثیرگذار جهان را در برمی‌گیرد. در این تقویم علم، وقایع مهم مصادف با امروز 14 مرداد اردیبهشت برابر 4 آگوست را ورق می‌زنیم.

***

بنیانگذار علم مطالعه کروموزوم‌ها

۴ آگوست ۱۹۰۵ میلادی برابر با ۱۴ مرداد ۱۲۸۴ خورشیدی، والتر فلمینگ، آناتومی‌شناس آلمانی که اولین کسی بود که رفتار کروموزوم‌ها را در هسته سلول طی تقسیم سلولی طبیعی مشاهده و توصیف کرد درگذشت. او در سال ۱۸۸۲ برای این تقسیم سلولی نام میتوز را ابداع کرد. از این‌رو، او بنیانگذار سیتوژنتیک به‌عنوان شاخه‌ای از علم برای مطالعه کروموزوم‌ها یا مواد ارثی سلول است. فلمینگ اصطلاحات دیگری را هم ابداع کرد که از آن جمله می‌توان به فازهای اسپایرم، آستر، کروماتین، آکروماتین، فازهای تک‌مرکزی و دو مرکزی اشاره کرد. کروماتین برگرفته از اصطلاح chroma به‌معنی رنگ به قطعات خاصی از هسته سلول اطلاق می‌شود که از رنگ‌هایی که فلمینگ درطول مطالعه میکروسکوپی استفاده می‌کرد، رنگ قویتری به خود می‌گرفتند.

14 مرداد در دنیای علم چه خبر؟ 

مبدع رنگ‌آمیزی باکتری‌ها

۴ آگوست ۱۹۰۴ میلادی برابر با ۱۴ مرداد ۱۲۸۳ خورشیدی، کارل وایگرت، آسیب‌شناس، بافت‌شناس و عصب‌شناس آلمانی درگذشت. وایگرت در ابداع شیوه‌هایی برای رنگ‌آمیزی باکتری‌ها در مقاطع بافتی در سال ۱۸۷۱، فیبرین در سال ۱۸۸۷ و الیاف الاستیک در سال ۱۸۸۴ پیشرو بود. مهمترین پیشرفت او در عصب‌شناسی بود. او در سال ۱۸۸۴ روشی قطعی را برای رنگ‌آمیزی غلاف‌های مدولاری (لایه‌ای دور میلین محتوی مقدار زیادی چربی) ارائه کرد. این به دانشمندان امکان داد تا بینش بیشتری درباره ساختار ظریف دستگاه عصبی مرکزی به دست آورند. وایگرت مدیر انستیتوی پاتولوژی‌تشریحی بنیاد سنکنبرگ در فرانکفورت شد و سال‌های پایانی کار خود را در آنجا گذراند تا اینکه در سن ۵۹ سالگی درگذشت. قانون ویگرت می‌گوید که از دست دادن یا تخریب بافت به جایگزینی جبرانی و تولید بیش از حد بافت جدید درطول فرآیند بازسازی و/یا ترمیم منجر می‌شود. او همچنین کاشف سل عروقی است.

14 مرداد در دنیای علم چه خبر؟ 

فردریک سی. رابینز

۴ آگوست ۲۰۰۳ میلادی برابر با ۱۴ مرداد ۱۳۸۲ خورشیدی، فردریک چاپمن رابینز، متخصص اطفال، میکروب‌شناس و ویروس‌شناس آمریکایی درگذشت. رابینز در سال ۱۹۵۴ جایزه نوبل فیزیولوژی یا پزشکی را برای کشف توانایی ویروس‌های فلج اطفال برای رشد در کشت انواع مختلف بافت همراه جان اندرز و توماس ولر به‌طور مشترک برنده شد. او و همکارانش ویروس فلج اطفال را در بافت‌های غیرعصبی، به‌ویژه سلول‌های جنینی انسان رشد دادند. این روش ابتکاری که در سال ۱۹۴۹ منتشر شد، تحقیقات ویروس‌شناسی را متحول و امکان ساخت واکسن برای بیماری‌های مختلف ویروسی را فراهم کرد. آنها با امکان ساختن واکسن فلج اطفال، خطر بیماری را که تعداد بی‌شماری از کودکان را فلج کرده بود کاهش دادند. کار آنها درک بیماری‌های ویروسی را بهبود بخشید و روش‌های تشخیصی پیچیده را توسعه داد.

14 مرداد در دنیای علم چه خبر؟ 

بارون ادگار داگلاس آدریان

۴ آگوست ۱۹۷۷ میلادی برابر با ۱۴ مرداد ۱۳۵۶ خورشیدی، بارون ادگار داگلاس آدریان، الکتروفیزیولوژیست انگلیسی که یکی از پایه‌گذاران نوروفیزیولوژی مدرن است، درگذشت. او در سال ۱۹۳۲ جایزه نوبل فیزیولوژی یا پزشکی را به‌دلیل کشف‌هایشان در مورد عملکرد نورون‌ها با سر چارلز شرینگتون به‌طور مشترک برنده شد. وقتی آدریان زیر نظر کیت لوکاس در کمبریج دانشجو بود پدیده همه یا هیچ را کشف کرد که رابطه بین شدت محرک و انقباض فیبر عضلانی در آماده‌سازی عصب عضلانی است. او در طول کار در کمبریج الکترومتر مویرگی را برای اندازه‌گیری سیگنال‌های دقیقه‌ای از رشته‌های عصبی توسعه داد و ماهیت رمزگذاری تکانه‌های حرکتی و حسی در الیاف آوَران (سلول‌هایی که پیام‌های عصبی حاوی اطلاعات را به سوی مغز هدایت می‌کنند) و الیاف وابَران (سلول‌هایی که پیام‌ها را از مغز به بقیه نقاط می‌رسانند) را کشف کرد. اوایل دهه ۱۹۳۰، او مفاهیم الکتروانسفالوگرافی و تحقیق در مورد امواج الکتریکی مغز را ارتقا داد.

14 مرداد در دنیای علم چه خبر؟ 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته