دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 خرداد 1403 - 00:01
تقویم علم؛

۱۸ خرداد در دنیای علم چه خبر؟

۱۸ خرداد در دنیای علم چه خبر؟
در این تقویم وقایع و رویدادهای مهم تاریخی مرتبط با علم و فناوری را مرور خواهیم کرد.
کد خبر : 915379

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، تاریخ علم مملو از رویدادهای مهمی است که نوآوری‌ها، کشف‌ها و حتی زادروزها و درگذشت‌های دانشمندان و مخترعان تاثیرگذار جهان را در برمی‌گیرد. در این تقویم علم، وقایع مهم مصادف با امروز ۱۸ خرداد برابر ۷ ژوئن را ورق می‌زنیم.

***

ویرجینیا آپگار

۷ ژوئن ۱۹۰۹ میلادی برابر با ۱۸ خرداد ۱۲۸۸ خورشیدی، ویرجینیا آپگار پزشک، متخصص بیهوشی زنان و زایمان و محقق پزشکی ارمنی‌آمریکایی به‌دنیا آمد. آپگار را بیشتر به‌عنوان مخترع نمره‌دهی آپگار یا آپگار نوزاد می‌شناسند. نمره‌دهی آپگار روشی برای ارزیابی سریع سلامت نوزاد بلافاصله پس‌از تولد به‌منظور مبارزه با مرگ و میر نوزادان است. سال 1952، او نمره‌دهی آپگار ۱۰ امتیازی را برای کمک به پزشکان و پرستاران در ارزیابی وضعیت نوزادان در دقیقه نخست و دقیقه پنجم پس‌از تولد ایجاد کرد. آزمایش آپگار تنفس، ظاهر و رنگ پوست، رفلکس‌ها، حرکت و ضربان قلب کودک را اندازه‌گیری می‌کند.

۱۸ خرداد در دنیای علم چه خبر؟

آملیا بلانفورد ادواردز

۷ ژوئن ۱۸۳۱ میلادی برابر با ۱۸ خرداد ۱۲۱۰ خورشیدی، آملیا آن بلانفورد ادواردز، رمان‌نویس، جهانگرد و مصرشناس انگلیسی به‌دنیا آمد. شرح سفر ادواردز به مصر، در کتابی باعنوان «هزار مایل بالای نیل» در سال ۱۸۷۷ منتشر و با موفقیتی سریع مواجه شد. او در طول دو دهه آخر زندگی‌اش نگران تهدیدهایی بود که بناهای تاریخی و آثار باستانی مصر را با خطر مواجه می‌کردند. از این‌رو، او برای کاوش‌های باستان‌شناختی بودجه جمع‌آوری کرد و با سخنرانی در داخل و خارج از کشور، آگاهی عمومی را درباره حفاظت از آثار تاریخی افزایش داد. او همچنین تعداد زیادی مقاله معروف نوشت و صندوق اکتشاف مصر را در سال ۱۸۸۲ تاسیس کرد. در فصل کاوش ۱۸۸۳، صندوق از فلیندرز پتری جوان حمایت کرد و او در پی این حمایت‌های مالی کمک‌های قابل توجهی به مصرشناسی کرد. ادواردز به نبوغ او پی برد و در وصیت‌نامه‌اش یک کرسی دانشگاه را به او اعطا کرد. برای این کار، کالج دانشگاه لندن (UCL) را انتخاب کرد، که در آن زمان تنها مدرسه‌ای بود که زنان را می‌پذیرفت و بنابراین، پتری می‌توانست به تربیت مصرشناسان زن کمک کند. این امر فعالیت ادوارز را برای حقوق زنان گسترش داد. پتری پس از مرگ ادوارز در سال ۱۸۹۲ به عنوان استاد مصرشناسی در دانشگاه UCL انتخاب شد.

۱۸ خرداد در دنیای علم چه خبر؟

سر جیمز یانگ سیمپسون

۷ ژوئن ۱۸۱۱ میلادی برابر با ۱۸ خرداد ۱۱۹۰ خورشیدی، سر جیمز یانگ سیمپسون، مخترع و متخصص زنان و زایمان اسکاتلندی که پدر داروهای بیهوشی امروزی است به‌دنیا آمد. او در سال ۱۸۴۷ از کلروفرم بی‌هوشی (فرمیل پرکلروید) در عمل جراحی استفاده کرد. هرچند او اولین نفری نبود که از این ماده استفاده می‌کرد، اما این حمایت‌های مداوم او بود که به پذیرش کلروفرم به‌عنوان ماده‌ بی‌هوشی منجر شد. چندسال بعد از این عمل جراحی، وقتی ملکه ویکتوریا قرار بود شاهزاده لئوپولد را به‌دنیا آورد، کلروفرم را برای کمک پذیرفت. به‌رغم بحث‌و‌جدل بسیاری که درباره اخلاقی‌بودن اینکه آیا زنان باید از چنین داروهای بیهوشی در زایمان استفاده کنند، پیشگامی ویکتوریا در بهره‌گیری از این ماده، مردم را از خرافات و ترس رهانید. سیمپسون مخترعی ذاتی بود و از این‌رو، همیشه اشتیاق آزمایش داشت، ازجمله در مبارزه با تب نفاسی یا تب پس‌از زایمان، ایجاد انواع جدید فورسپس یا انبر جراحی و مبارزه با وبا گام‌های مهمی برداشت.

۱۸ خرداد در دنیای علم چه خبر؟

آلن تورینگ

۷ ژوئن ۱۹۵۴ میلادی برابر با ۱۸ خرداد ۱۳۳۳ خورشیدی، آلن ماتیسون تورینگ، رمزنگار، ریاضی‌دان و دانشمند رایانه و منطق‌دان انگلیسی درگذشت. تورینگ را به‌عنوان پدر علوم رایانه و هوش‌مصنوعی می‌شناسند. تورینگ از سال ۱۹۳۸، تورینگ در سازمان رمزشکنی انگلستان روی رمزشکنی ماشین انیگمای آلمان‌ها کار می‌کرد و سرانجام توانست ماشینی الکترومکانیکی به‌نام بامب (بمب) را طراحی کند که رمزهای انیگما را می‌شکست. بامب، اولین بار در ۱۸ مارس ۱۹۴۰ راه‌اندازی شد و تا پایان جنگ جهانی دوم تعداد این ماشین‌ها به ۲۰۰ عدد رسید. پس‌از اتمام جنگ، تورینگ بین سال‌های ۱۹۴۵ تا ۱۹۴۷، در آزمایشگاه ملی فیزیک، روی طراحی ماشین محاسبه خودکار کار می‌کرد و در ۱۹ فوریه ۱۹۴۶ مقاله‌ای منتشر کرد که اولین طرح رایانه برنامه‌ریزی‌شونده در انگلیس به‌شمار می‌رفت.

۱۸ خرداد در دنیای علم چه خبر؟

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته