دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

رسم «علامت‌ برداری» با نوای پیرغلامان

رسم «علامت‌ برداری» با نوای پیرغلامان
حاج حسین شریفی پیرغلام ۶۷ ساله استان فارس می‌گوید: عزاداری‌های مردم فارس زبانزد مردم منطقه است و بارگاه منور شاهچراغ(ع) در این دیار ، نعمت را بر مردم این شهر کامل کرده است.
کد خبر : 925508

حاج حسین شریفی، پیرغلام ۶۷ ساله اقلیدی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا عنوان کرد که افتخار دارد از طفولیت در دستگاه امام حسین (ع) باشد و مسجد را خانه معنوی خود می‌داند.

این پیرغلام عاشق درباره نحوه عزاداری مردم استان فارس گفت: عزاداری‌های مردم فارس زبانزد مردم منطقه است و مردم این دیار با اشتیاق وصف‌ناپذیر عزاداری‌های خود را از شب اول محرم شروع می‌کنند و تا اربعین حسینی ادامه می‌دهند. خداوند با قرار دادن بارگاه منور شاهچراغ (ع) در این دیار، نعمت را بر مردم فارس کامل کرده و هرساله شاهدیم که این بارگاه پر از عاشقان مخلص می‌شود و با ره‌توشه‌ای از معنویت و صفا که از قافله‌سالار کربلا به عاریت گرفته‌اند، رهسپار خانه و دیار خود در دیگر نقاط استان می‌شوند.

وی درباره نحوه عزاداری مردم شهرستان اقلید گفت: در میدان شهدای اقلید مردم تجمع می‌کنند و با حضور دسته‌های عزاداری، عشق و ارادت خود را به شهدای دشت کربلا نشان می‌دهند. در روز عاشورا شهرستان اقلید شاهد حضور دیگر هم‌استانی‌ها در این شهر است و با آغوش باز از آنان پذیرایی می‌کنیم.

وی به رسم «علامت‌ برداری» در اقلید نیز اشاره کرد و گفت: عزاداری در اقلید نظم و انضباط خاصی دارد و با نوای پیرغلامان شروع می‌شود و با نوای جوان‌تر‌ها ادامه می‌یابد. از جمله رسومی که در اقلید در این ایام به نمایش درمی‌آید، می‎‌‌ توان به «علامت‌برداری» در ۱۳ محرم اشاره کرد. در این روز همه هیئت‌ها در یک جا گرد می‌آیند و از میدان شهدا به سمت امامزاده عبدالرحمان (ع) حرکت و عزاداری می‌کنند.

شریفی برگزاری اجلاس پیرغلامان را مهم ارزیابی کرد و گفت: برپایی این اجلاس را در نشر شعائر اسلام و مانایی عاشورا مفید می‌دانم. ان شاءالله در این مسیر از خدمتگزاران حقیقی مکتب اسلام باشیم و فکر و عملمان در دفتر امام حسین (ع) نیز ثبت و ضبط شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته