دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نقض حریم خصوصی کودکان در تیک‌تاک/ ادعایی جدید برای حذف اپلیکیشن محبوب چینی

نقض حریم خصوصی کودکان در تیک‌تاک  ادعایی جدید برای حذف اپلیکیشن محبوب چینی
وزارت دادگستری ایالات متحده علیه شرکت تیک تاک و شرکت مادر آن، بایت دنس، به دلیل کوتاهی در محافظت از حریم خصوصی کودکان در پلتفرم‌های این رسانه اجتماعی شکایت کرده است.
کد خبر : 925506

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز؛ دولت آمریکا اعلام کرد تیک تاک قانون حفاظت از حریم خصوصی کودکان را نقض کرده است چرا که جمع‌آوری آطلاعات شخصی کاربران زیر ۱۳ سال مستلزم رضایت والدین است و تیک تاک این قانون را زیر پا گذاشته است.

تیک تاک، پلتفرم ویدیوی کوتاه متعلق به چین، حدود ۱۷۰ میلیون کاربر آمریکایی دارد و این روز‌ها در حال مبارزه با قانون جدیدی است که بایت دنس را مجبور می‌کند تا ۱۹ ژانویه دارایی‌های تیک تاک را در ایالات متحده واگذار کند و در غیر این صورت با منع فعالیت مواجه خواهد شد.

این شکایت جدیدترین اقدام ایالات متحده علیه تیک تاک است و دلیل این اقدام آن است که این به ادعای دولت آمریکا، دولت چین مقادیر زیادی از داده‌های کاربران را برای دولت چین جمع‌آوری می‌کند و در عین حال به‌گونه‌ای این کار را می‌کند که ممکن است به آمریکایی‌ها آسیب بزند. در این شکایت که کمیسیون تجارت فدرال نیز به آن ملحق شده است مطرح شده که این پلتفرم تجاوزات گسترده‌ای به حریم خصوصی کودکان در حوزه دیجیتال انجام داده است.

فرانک پالون، نماینده ارشد دموکرات در کمیته انرژی و بازرگانی پارلمان آمریکا نیز در این خصوص گفت: این طرح بر اهمیت خارج کردن تیک تاک از کنترل حزب کمونیست چین تاکید دارد.

تیک تاک این ادعا‌ها را رد کرده و گفته است که بسیاری از آنها مربوط به رویداد‌ها و اقدامات گذشته است که در واقع نادرست هستند. تیک تاک اعلام کرد: «ما به تلاش‌های خود برای محافظت از کودکان افتخار می‌کنیم و به بهبود پلتفرم و به‌روزرسانی آن ادامه خواهیم داد.

وزارت دادگستری آمریکا گفت که تیک تاک به میلیون‌ها کودک زیر ۱۳ سال اجازه داده است تا حساب کاربری باز کنند و سپس ویدیو‌ها و پیام‌های خود را با بزرگسالان و دیگران در این پلتفرم به اشتراک بگذارند، بنابر این اطلاعات شخصی این کودکان بدون کسب رضایت والدین آنها جمع آوری می‌شود.

کمیسیون فدرال تجارت اروپا، به ازای هر روز تخلف (جمع آوری غیرقانونی داده‌ها) جریمه‌ای ۵۰ هزار دلار در نظر گرفته است و در صورتی که تیک تاک مجرم شناخته شود باید میلیارد‌ها دلار خسارت پرداخت کند.

ارسال نظر
هلدینگ شایسته