دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
هشدار دوباره ناسا؛

شعله‌های ‌عظیم خورشیدی ارتباطات رادیویی را فلج می‌کند

شعله‌های ‌عظیم خورشیدی ارتباطات رادیویی را فلج می‌کند
ناسا دوباره هشداری مبنی بر ادامه خاموشی‌های رادیویی جهان که ناشی از پرتاب شعله‌های عظیم خورشیدی است، صادر کرده است.
کد خبر : 924037

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از میرور، ناسا دوباره هشداری درباره اختلالات ارتباطات رادیویی در این هفته به دلیل فوران پلاسمای تاریک از خورشید صادر کرده است.

درجه حرارت شعله‌های خورشیدی این هفته حدود ۲۰ هزار درجه سانتیگراد تخمین زده می‌شود و سازمان ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده آمریکا را بر آن داشت تا هشداری درباره اختلال احتمالی سیستم‌های رادیویی زمین صادر کند.

این سازمان هشدار دادند که این فعالیت خورشیدی می‌تواند باعث اختلالات احتمالی در سیستم‌های رادیویی زمین، از جمله ارتباطات هوایی و عملیات ماهواره‌ای شود.

به گفته این سازمان، انتظار می‌رود مهم‌ترین اختلال در روز جمعه، تنها چند روز پس از قطعی جهانی فناوری اطلاعات ناشی از قطعی Crowdstrike که در فرودگاه‌های سراسر جهان ویرانی به بار آورد، رخ دهد.

دانشمندان توضیح می‌دهند، طوفان‌های خورشیدی به حوادث متغیر و شدید در فعالیت خورشید گفته می‌شود که با انتشار ذرات با انرژی بالا همراه هستند. این ذرات پس از رسیدن به مغناطیس کره زمین باعث ایجاد اختلال در سیستم‌های مخابراتی و الکترونیکی جهان شوند. این اختلالات می‌تواند منجر به قطع ارتباطات ماهواره‌ای، تداخل در سیگنال‌های رادیویی و حتی خرابی ماهواره‌ها و دیگر تجهیزات فضایی شود.

ناسا هشدار داده که چنین طوفان‌های خورشیدی گسترده در هفته جاری رخ می‌دهد و این به دلیل آن است که چرخه فعالیت خورشید در حال افزایش است و پیک آن معمولاً هر ۱۱ سال رخ می‌دهد. آخرین پیک چرخه فعالیت خورشید در سال ۲۰۱۳ بود و به همین دلیل، احتمال وقوع طوفان‌های شدید در سال‌های آینده، دز جمله امسال افزایش یافته است.

به گفته متخصصان، در صورت وقوع چنین طوفان‌های خورشیدی گسترده، اختلال در سیستم‌های ارتباطی و مخابراتی جهان به شدت افزایش خواهد یافت که تاثیرات زیادی بر زندگی روزمره مردم دارد، از قطع ارتباطات تلفنی و اینترنتی گرفته تا اختلال در سیستم‌های هوایی، دریایی و زمینی حمل و نقل که در پی آن رخ می‌دهد. همچنین ممکن است باعث خرابی ماهواره‌ها و سایر تجهیزات فضایی شود که در این صورت هزینه‌های زیادی به دنبال دارد.

ناسا و دیگر سازمان‌های فضایی در حال بررسی راهکار‌هایی برای مقابله با چنین طوفان‌های خورشیدی هستند. یکی از این راهکار‌ها ایجاد سیستم‌های هشدار زودهنگام است تا بتوان از وقوع چنین حوادثی آگاه شد و اقدامات پیشگیرانه را انجام داد. همچنین توسعه فناوری‌های مقاوم در برابر اختلالات مغناطیسی نیز می‌تواند مفید باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته