کشف یک جرم فوق العاده سریع در نزدیکی خورشید

گروهی از دانشمندان اخیرا موفق به کشف یک جرم آسمانی بسیار پرسرعت در نزدیکی خورشید شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از مجله علمی یونیورس، ستاره‌شناسان در فاصله ۴۰۰ سال نوری از خورشید یک جرم فوق العاده سریع را کشف کرده‌اند که در فضای بین ستاره‌ای در حال حرکت است.

این گروه از ستاره شناسان به سرپرستی آدام بورگاسر از دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو توضیح می‌دهند، بر اساس آنچه که از جرم و اندازه کشف تازه به دست آمده، این جرم احتمالا یک ستاره کم‌جرم کوتوله قهوه‌ایست که از کهکشان دیگری به این سمت‌وسو حرکت کرده و رسیده است.

ستاره‌شناسان این جرم ناشناخته نزدیک به منظومه شمسی را با استفاده از تلسکوپ Keck II کشف کرده‌اند و می‌گویند سرعت شعاعی بسیار بالایی از خود نشان داده است.

به گفته پژوهشگران، کوتوله‌های قهوه‌ای اجرام میانی بین سیارات و ستارگان هستند که محدوده جرمی ۱۳ تا ۸۰ مشتری (۰.۰۱۲ و ۰.۰۷۶ جرم خورشیدی) را اشغال می‌کنند و مانند لامپ‌های معمولی تشکیل می‌شوند، اما به اندازه‌ای که باید بزرگ و گسترده نیستند که از همجوشی گرما هسته‌ای هیدروژن در هسته پشتیبانی کنند.

دانشمندان با استفاده از طیف‌سنج اشلیت فروسرخ نزدیک (NIRES) در تلسکوپ مذکور این کشف را رقم زدند و دریافتند منبع نور متعلق به نوع کمیاب ستاره‌های کم جرم فوق سریع است.

این جرم دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی است که توجه محققان را به خود جلب کرده است و از مهم‌ترین آنها سرعت بالای آن است؛ این جرم دارای سرعت شعاعی بزرگی بالغ بر سرعت ۱۰۳ کیلومتر بر ثانیه است که بسیار بالاتر از سرعت اجرام معمولی در منظومه شمسی است و با توجه به بررسی‌های صورت گرفته پیرامون سرعت آن ستاره شناسان به این نتیجه رسیده‌اند که این جرم به احتمال زیاد با کهکشان راه شیری ارتباطی ندارد.

مسیر حرکت این شیء نکته دیگر است که به صورت یک بیضی است و امتداد آن به خورشید نزدیک می‌شود. این مسیر غیرمعمول نشان می‌دهد که این جرم آسمانی احتمالاً از یک کهکشان بسیار پرسرعت تشکیل شده است.

دانشمندان هنوز نتوانسته‌اند به طور قطعی مشخص کنند که این جرم از کجا آمده و چگونه به این سرعت بالا رسیده است.

تیم تحقیقاتی در حال بررسی دقیق‌تر این جرم با استفاده از تلسکوپ‌های قدرتمند و ابزار‌های پیشرفته است و امیدوارند که با مطالعه بیشتر، بتوانند به درک بهتری از منشأ و ماهیت این پدیده فوق‌العاده سریع دست یابند. این کشف می‌تواند به درک بهتر دانشمندان از ساختار و تکامل منظومه شمسی کمک کند.