کشف جدید؛

میدان مغناطیسی خورشید نزدیک به سطح است

داده‌های به دست آمده از مشاهدات اخیر و تطبیق آنها با یافته‌های قبلی بیانگر آن است، میدان مغناطیسی خورشید بسیار نزدیک‌تر به سطح این ستاره است.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، محققان می‌گویند، میدان مغناطیسی خورشید که منجر به بروز طوفان‌های خورشیدی می‌شود ممکن است در اعماق کمتری نسبت به آنچه که قبلاً تصور می‌شد، شکل بگیرد و درواقع با این فرضیه این نتیجه حاصل می‌شود که میدان مغناطیسی خورشید به سطح آن نزدیک‌تر از پیش‌بینی‌های قبلی است.

داده‌ها نشان داده، ۳۰ درصد بیرونی خورشید از اقیانوسی از گاز‌های در حال چرخش تشکیل شده که بیش از ۱۳۰ هزار مایل (۲۱۰ هزار کیلومتر) در زیر سطح خورشید فرو می‌روند.

این تحقیق که مدل‌های نظری جدید را با مشاهدات فضاپیمای رصدگر خورشید مقایسه می‌کند، شواهدی ارائه می‌دهد که میدان مغناطیسی آن در نزدیکی بالای این مرکز گار‌های در حال چرخش ایجاد می‌شود.

به گفته محققان، یافته‌ها ممکن است علاوه بر ارائه بینشی در مورد فرآیند‌های دینامیکی خورشید، توانایی پیش‌بینی طوفان‌های خورشیدی و محافظت در برابر آسیب‌های احتمالی به شبکه‌های برق، ارتباطات رادیویی و ماهواره‌های در حال گردش را بهبود بخشد.

بیشتر ستارگان دارای میدان‌های مغناطیسی هستند که ظاهراً از حرکت گاز‌های فوق داغ درون آنها ایجاد می‌شود؛ میدان مغناطیسی همیشه در حال تغییر خورشید باعث تشکیل لکه‌های خورشیدی و تکه‌های تیره در حال تغییر بر روی سطح آن می‌شود و شعله‌های خورشیدی را ایجاد می‌کند که ذرات باردار داغ را در فضا منتشر می‌کند.

جفری واسیل، ریاضیدان کاربردی و محاسباتی در دانشگاه ادینبورگ در اسکاتلند و نویسنده اصلی این مقاله که در مجله نیچر منتشر شده می‌گوید: ۵ تا ۱۰ درصد بالای خورشید منطقه‌ای است که باد‌ها در آنجا برای ایجاد میدان‌های مغناطیسی قدرتمند از طریق یک فرآیند اخترفیزیکی متمرکز می‌شوند.

از آنجا که مغناطیس خورشید مؤثر بر فعالیت‌های منفرد آن است، شناخت مکان واقعی ایجاد آن بسیار مهم است. پژوهش‌های اخیر نشان داده‌اند که میدان مغناطیسی خورشید به‌طور مداوم در حال تغییر و تکامل است و ممکن است مکان اصلی ایجاد آن به سطح خورشید نزدیک‌تر باشد. این اطلاعات نه تنها به درک بهتر فیزیک خورشید و فعالیت‌های مغناطیسی آن، بلکه می‌تواند به پیش‌بینی و مدیریت مناسب فعالیت‌های خورشیدی و تأثیرات آن بر زمین کمک کند.

بنابراین، این پژوهش‌های جدید به کشف مکان ایجاد میدان مغناطیسی خورشید پرداخته و اطلاعات جدیدی را از فعالیت‌های مغناطیسی آن در اختیار می‌گذارد.