دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کشف یک جفت سیاه‌چاله‌ با وزنی ۲۸ میلیارد برابر خورشید

کشف یک جفت سیاه‌چاله‌ با وزنی ۲۸ میلیارد برابر خورشید
دانشمندان می‌گویند، سنگین‌ترین جفت سیاه‌چاله‌ای که تا به حال دیده شده است، ۲۸ میلیارد بار بیشتر از خورشید وزن دارد.
کد خبر : 899814

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، بررسی‌ها نشان داده است، کهکشان‌هایی با جفت سیاه‌چاله‌های سبک‌تر، ستاره و جرم کافی برای حرکت سریع هر دوی آنها را دارند و این وزن مانع از حرکت سریع آنها نمی‌شود. دانشمندان می‌گویند، سنگین‌ترین جفت سیاه‌چاله‌ای که تا به حال دیده شده است، ۲۸ میلیارد بار بیشتر از خورشید وزن دارد.

این دو سیاهچاله چنان پرجرم هستند که دیگر امکان برخورد و ادغام با دیگر سیاه‌چاله‌ها را ندارند و در کیهان اولیه شکل گرفته‌اند؛ این کشف می‌تواند توضیح دهد که اگرچه ادغام سیاه‌چاله‌های کلان جرم از نظر تئوری پیش‌بینی می‌شود؛ اما در واقعیت هرگز چنین عملی صورت نگرفته است. از سوی دیگر این کشف نشان می‌دهد که سیاه‌چاله‌های بسیار پرجرم فیزیک متفاوتی نسبت به دیگر سیاه‌چاله‌ها دارند.

سیاه‌چاله‌های کلان جرم بزرگ‌ترین نوع سیاه‌چاله در کهکشان‌ها هستند که گمان می‌رود در مرکز تقریباً همه کهکشان‌ها از جمله کهکشان راه شیری نیز یافت شود که دارای جرمی معادل صد‌ها هزار تا چندین میلیارد برابر جرم خورشید هستند. این سیاه‌چاله‌ها پرجرم‌ترین نوع سیاه‌چاله‌ها هستند و گرانش بسیار زیادی دارند که در جهان بی‌نظیر است.

این سیاهچاله‌های بسیار پرجرم در کهکشان بیضوی قرار دارند و با هم دارای جرم مشترکی هستند که ۲۸ میلیارد بار بزرگتر از جرم خورشید است و این جرم را به پرجرم‌ترین سیاهچاله دوتایی تبدیل می‌کند که تاکنون دیده شده است، آنها همچنین تنها جفت سیاهچاله بسیار پرجرمی هستند که با فاصله ۲۴ سال نوری از یکدیگر قرار گرفته‌اند. در حالی که نزدیکی دو جسم نشان می‌دهد که آنها باید با هم برخورد کنند و ادغام شوند، اما بیش از ۳ میلیارد سال است که جدا از یکدیگر هستند.

تیم پژوهشگران که به تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط تلسکوپ جمنی در هاوایی پرداخته، تاکید می‌کند سیاهچاله‌های کلان جرم به دلیل جرم عظیمشان قادر به ادغام با یکدیگر نیستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته