دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 مرداد 1403 - 04:22
حبیب‌زاده در گفت‌وگو با آنا:

«شایسته‌سالاری» ملاک چینش کابینه باشد/ عملکرد شورای راهبری ضد وفاق ملی است

«شایسته‌سالاری» ملاک چینش کابینه باشد  عملکرد شورای راهبری ضد وفاق ملی است
کارشناس مسائل سیاسی گفت: شعار «مسعود پزشکیان» در ایام انتخابات حول موضوع وفاق و اتحاد ملی بود ولی متأسفانه اسامی که شورای راهبری دولت چهاردهم تاکنون اعلام کرده این شعار رئیس جمهور منتخب را پوشش نمی‌دهد.
کد خبر : 923263

قاسم حبیب‌زاده کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره چینش کابینه دولت چهاردهم اظهار کرد: یکی از اصول اساسی و مسلم در حکمرانی مطلوب آن است که به شایسته‌سالاری توجه ویژه شود منتها این شایسته‌سالاری به حوزه مبنایی و اعتقادی بازمی‌گردد. به عبارت بهتر در نظام اسلامی و ذیل حکومت دینی اولین اصل تعالی انسان‌هاست و یک مدیر شایسته باید به این موضوع اعتقاد داشته باشد. اگر فردی اعتقادی به تعالی اخروی انسان‌ها نداشته باشد قطعاً در مسیر شایسته‌سالاری قدم برنخواهد داشت.

وی افزود: برای حل مشکلات جامعه، ایجاد رفاه اقتصادی و برطرف کردن مشکلات معیشتی مردم چاره‌ای جز توانمندشدن وجود ندارد و با شناسایی مشکلات و راه‌های حل آن می‌توان در مسیر توانمند شدن گام برداشت. دولت چهاردهم باید در این مسیر گام بردارد و تلاش کند که توانمند باشد. 

این کارشناس مسائل سیاسی با تأکید بر اینکه کابینه دولت چهاردهم باید از مباحث قومیتی و ... فاصله بگیرد، گفت: هرچقدر فضای سیاسی کابینه به سمت فضای قومیتی و اقلیتی حرکت کند طبیعی است به طور ناخودآگاه شایسته‌سالاری کم‌‎رنگ خواهد شد و حتی ذیل این موضوعات قرار خواهد گرفت. مشاوران رئیس جمهور منتخب باید توجه کنند شایسته‌سالاری را ذیل مسائل قومیتی و مذهبی قرار ندهند و فقط ملاک شایسته‌سالاری باشد نه مذهب و قومیت خاص و اگر چنین اتفاقی رخ ندهد، مطمئناً بعدها برای دولت آقای پزشکیان دردسرساز خواهد شد.

حبیب‌زاده بیان کرد: رئیس جمهور مجری قانون اساسی است؛ در اصل قانون اساسی میثاق ملی ملت ایران است و چه رئیس جمهور و چه مسئولان و آحاد مختلف جامعه باید معتقد و ملتزم به بند بند قانون اساسی باشند. باید از انجام هر اقدامی که خلاف اصول مصرح قانونی است ممانعت شود و اگر به این موضوع بی‌تفاوتی وجود داشته باشد قطعاً برای کشور و ملت دردسرساز خواهد شد.

وی با بیان اینکه اگر شایسته‌سالاری ملاک چینش کابینه دولت چهاردهم قرار گیرد خروجی این شایسته‌سالاری کاهش مشکلات مردم را در پی خواهد داشت، گفت: با کاهش مشکلات مردم و تحقق شایسته‌سالاری، افزایش سرمایه اجتماعی و کسب رضایتمندی مردم را کسب رقم خواهد خورد.

این کارشناس مسائل سیاسی با تأکید بر اینکه شورای راهبری دولت چهاردهم باید از مباحث قومیتی فاصله بگیرد و اجازه ندهد چنین موضوعاتی بر اصل شایسته‌سالاری سایه بیفکند، اظهار کرد: شعار رئیس جمهور منتخب در ایام انتخابات حول موضوع وفاق و اتحاد ملی بود ولی متأسفانه اسامی که شورای راهبری دولت چهاردهم تا کنون اعلام کرده این شعار رئیس جمهور را پوشش نمی‌دهد. اسامی که آقای ظریف برای عضویت در شورای راهبری دولت چهاردهم اعلام کرده و با توجه به مواضعی که طی روزهای اخیر از جانب این شورا مطرح شده صرفاً منحصر به یک جناح سیاسی آن هم از نوع تندروهاست و به نظر می‌رسد این برآیند عملکرد این شورا به وفاق ملی منجر شود؛ البته باید منتظر ماند و دید آقای رئیس جمهور چه افرادی را به مجلس معرفی می‌کنند و لذا نباید قضاوت پیش از موعد داشت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته