دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 تير 1403 - 12:03
کاربرد فناوری ۲؛

فضای ابری و انقلاب در ذخیره‌سازی داده‌  +معرفی ابزارهای کاربردی

فضای ابری و انقلاب در ذخیره‌سازی داده‌  +معرفی ابزارهای کاربردی
سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری مانند گوگل درایو، دراپ‌باکس، وان‌درایو و... روش ذخیره و دسترسی به فایل‌ها را در جهان متحول کرده‌اند.
کد خبر : 923165

خبرگزاری علم و فناوری آنا، نوید فرخی؛ داده‌ها در عصر دیجیتال اهمیت فزاینده‌ای پیدا کرده‌اند و به کارگیری روشی قابل اعتماد و راحت برای ذخیره کردن و دسترسی به فایل‌ها ضروری است. رایانش ابری در طی دهه اخیر راه‌های ذخیره‌سازی و پردازش داده را به طرز چشمگیری متحول کرده است. امروزه بسیاری از شرکت‌ها و کاربران به دلایل متعددی نمی‌خواهند صرفاً به فضای ذخیره‌سازی فیزیکی متکی باشند. اینجاست که سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری وارد عمل می‌شود. این پلتفرم‌ها به کاربران امکان ذخیره فایل‌ها را به صورت آنلاین می‌دهند و دسترسی به اطلاعات را از هر دستگاه مقدور می‌سازند.

«ذخیره‌سازی ابری» به ذخیره کردن داده‌ در سرورهای راه‌دورِ دسترس‌پذیر از طریق اینترنت اطلاق می‌شود. ذخیره‌سازی ابری به جای تکیه بر دستگاه‌های ذخیره‌سازی محلی مانند ‌هارد دیسک یا حافظه فلش، راه حلی مقیاس‌پذیر (به این معنی که هر زمان می‌توانید حجم حافظه‌تان را کم‌وزیاد کنید) ارائه می‌دهد. کاربران به لطف این سرویس‌ها می‌توانند فایل‌های خود را از هر جایی با اتصال به اینترنت آپلود کرده و به آن دسترسی داشته باشند. این امر سرویس‌های ابری را به یک انتخاب ایده‌آل برای افراد و کسب‌وکارها تبدیل می‌کند.

در دنیای دیجیتالی امروز، ذخیره‌سازی ابری هم برای افراد اهمیت دارد و هم مشاغل، خصوصاً به این علت که در ابر می‌توان با اتصال به اینترنت از هر دستگاهی به فایل‌های خود دسترسی داشته باشید. سخت‌افزارها چندان مطمئن نیستند. ذخیره فایل‌ها در فضای ابری همچنین تضمین می‌کند که از داده‌ها نسخه پشتیبان تهیه ‌شود که همین مسئله خطر از دست رفتن تصادفی داده‌ها را می‌کاهد.

ما به لطف این سرویس‌ها می‌توانیم همیشه به‌روز باشیم. با بهره‌مندی از فضای ذخیره‌سازی ابری، تغییرات ایجادشده در فایل‌ها به طور خودکار در همه دستگاه‌ها همگام‌سازی می‌شود و صدالبته مقرون به صرفه‌تر است چرا که نیاز به دستگاه‌های ذخیره‌سازی فیزیکی گران قیمت را رفع می‌کند.  

گوگل درایو: یکپارچه‌سازی سرویس‌ها

سرویس گوگل درایو (Google Drive) یکی از محبوب‌ترین سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری است. این سرویس ذخیره‌سازی در کنار اینکه به شما یک فضای ذخیره‌سازی ابری می‌دهد، اجازه می‌دهد از سایر سرویس‌های گوگل به طور تؤاماً بهره ببرید. کاربران تنها با باز کردن حساب  کاربری در گوگل 15 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی رایگان دریافت می‌کنند. طبیعتاً در سرویس‌هایِ پرداختی این حجم قابل افزایش است. این پلتفرم از انواع فایل‌ها، از جمله اسناد متنی، صفحات گسترده(اکسل)، تصویر و ویدئو پشتیبانی می‌کند. قابلیت ویرایش مشترک به چندین کاربر اجازه می‌دهد تا به طور همزمان روی یک فایل کار کنند که آن را گزینه‌ای عالی برای پروژه‌های تیمی می‌سازد.

فضای ابری و انقلاب در ذخیره‌سازی داده‌ها  +معرفی ابزارهای کاربردی

دراپ‌باکس: سادگی اشتراک‌گذاری فایل

سرویس ذخیره‌سازی فایل دراپ‌باکس (Dropbox) به رابط کاربری مخاطب‌پسند و قابلیت اشتراک‌گذاری ساده مشهور است. دراپ‌باکس 2 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی رایگان را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد و امکان ارتقای آن را فراهم می‌کند. این سرویس در ویژگی همگام‌سازی فایل‌ خود عالی است و تضمین می‌کند که فایل‌های شما در چندین دستگاه همزمان در دسترس و به‌روز هستند. به‌اشتراک گذاری فایل‌ها و پوشه‌ها با دیگران نیز بدون دردسر انجام می‌گیرد که آن را به انتخابی عالی برای استفاده شخصی و حرفه‌ای مبدل می‌سازد.

فضای ابری و انقلاب در ذخیره‌سازی داده‌ها  +معرفی ابزارهای کاربردی

وان‌درایو: راه حل همه کاره مایکروسافت

وان‌درایو (OneDrive) سرویس ذخیره‌سازی ابری مایکروسافت است. مایکروسافت با توسعه این برنامه سعی دتارد راه حل جامعی را برای ذخیره‌سازی یکپارچه ابری برای کاربران ویندوز فراهم کند. طرح یکپارچه وان‌درایو با مجموعه برنامه‌های مایکروسافت آفیس ادغام می‌شود، بدین معنی که شما با سهولت بیشتری (نسبت به گوگل درایو) با اسناد مایکروسافت ورد، فایل‌های پاورپوینت و صفحات گسترده اکسل و... می‌توانید کار کنید.

در حال حاضر وان‌درایو  5 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی رایگان ارائه می‌دهد و طبیعتاً افزایش حجم ذخیره‌سازی به صورت مقیاس‌پذیر ممکن است. مایکروسافت علاوه بر این‌ها، یک ویژگی سودمند دارد و آن اینکه به کاربران امکان دسترسی آفلاین به فایل‌ها را می‌دهد که می‌تواند هنگام کار در مناطقی با اتصال اینترنت محدود بسیار کلیدی باشد.

فضای ابری و انقلاب در ذخیره‌سازی داده‌ها  +معرفی ابزارهای کاربردی

مزایای ذخیره‌سازی ابری

ذخیره‌سازی داده‌ها در فضای ابری مزایای گوناگونی دارد:

دسترس‌پذیری: با ذخیره‌سازی ابری، فایل‌های شما از هر دستگاهی با اتصال به اینترنت قابل دسترسی هستند. این امر شما را قادر می‌سازد در هر کجا که هستید، روی آنها کار کنید.

 پشتیبان‌گیری از داده‌ها: ذخیره فایل‌ها در فضای ابری تضمین می‌کند که از داده‌های شما نسخه پشتیبان تهیه شده و از خرابی‌های سخت‌افزاری، سرقت یا از دست رفتن تصادفی محافظت می‌شود.

 همکاری: خدمات ذخیره‌سازی ابری همکاری یکپارچه بین اعضای یک تیم را تسهیل می‌کند و به چندین کاربر امکان می‌دهد فایل‌ها را به طور همزمان ویرایش و بررسی کنند.

همگام سازی فایل‌ها: تغییرات ایجادشده در فایل‌های یک دستگاه به طور خودکار در همه دستگاه‌های متصل همگام می‌شود و بدین ترتیب اطمینان حاصل می‌شود که همیشه آخرین نسخه فایل در دسترس تک‌تک کاربران است.

مقیاس پذیری: ارائه دهندگان فضای ذخیره‌سازی ابری ارتقای فضای ذخیره‌سازی را بسیار آسان کرده‌اند. شما با رشد نیازهای خود می‌توانید با چند کلیک ساده فضای ذخیره‌سازی خود را افزایش دهید. چنین چیزی در مورد فضای ذخیره‌سازی فیزیکی ممکن نیست.  

ملاحظات امنیتی

در حالی که ذخیره‌سازی ابری مزایای متعددی دارد، پرداختن به چالش‌های امنیتی مرتبط با آن بسیار مهم است. همه سرویس‌هایی که در این مقاله مورد بحث قرار گرفته‌اند، امنیت داده‌ها را از طریق اقدامات رمزگذاری و احراز هویت تضمین می‌کنند. با این حال باز هم توصیه می‌شود از رمزهای عبور قوی استفاده کنید و احراز هویت دو مرحله‌ای را برای محافظت بیشتر از فایل‌های خود فعال کنید.

سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری مانند گوگل درایو، دراپ‌باکس، وان‌درایو و... روش ذخیره و دسترسی به فایل‌ها را در جهان متحول کرده‌اند. این سرویس‌ها سهولت، دسترس‌پذیری و پشتیبان‌گیری آسان را برای کاربران به ارمغان می‌آورند.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته