دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ایده جدید ناسا برای بازیافت زباله‌ها در ماه

ایده جدید ناسا برای بازیافت زباله‌ها در ماه
ناسا با اجرای ماموریت‌های آرتمیس به دنبال راه حل‌های پایدار برای مدیریت زباله در ماموریت‌های طولانی مدت قمر زمین است.
کد خبر : 922815

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، ناسا در تلاش است تا راه های جدیدی برای مدیریت و بازیافت زباله در ماه پیدا کند. با توجه به محدودیت‌های فضا و منابع در ماه، مدیریت مواد زائد بسیار چالش برانگیز است.

این ابتکار در قالب برنامه‌ای به نام «لونا ریسایکل» (LunaRecycle) و تحت برنامه چالش‌های صد ساله آژانس فضایی عملیتای می‌شود که هدف آن ایجاد انگیزه در طراحی و توسعه راه‌حل‌های بازیافت برای استفاده در سطح ماه و/یا داخل زیستگاه‌های تحت فشار ماه است. هدف این برنامه همچنین کاهش جریان زباله‌های جامد در طول ماموریت‌های طولانی مدت ماه تحت برنامه آرتمیس و همچنین بهبود پایداری اکتشافات فضایی آینده است.

ناسا معتقد است که باید از هر فرصتی برای استفاده مجدد از مواد استفاده کرد. یکی از ایده‌های مورد بررسی ناسا استفاده از تکنولوژی بازیافت پیشرفته است. در این روش، زباله‌ها به اجزای اولیه‌ای مانند پلاستیک، فلزات و مواد آلی تجزیه می‌شوند. سپس این اجزا می توانند به صورت مواد خام برای ساخت اشیای مورد نیاز مانند ابزار، قطعات یدکی و حتی مواد غذایی استفاده شوند. این فرآیند می‌تواند کمک کند تا حجم زباله در ماه به حداقل برسد.

همچنین ناسا در حال بررسی استفاده از فنّاوری‌های تبدیل زباله به انرژی است. در این روش، زباله به گاز یا سوخت مایع تبدیل می‌شود که می‌تواند برای تأمین انرژی مورد نیاز در ماه استفاده شود. این روند می‌تواند از انتقال سوخت و منابع انرژی از زمین به ماه جلوگیری کند.

ایده دیگر استفاده از زباله برای ساخت مصالح است. به عنوان مثال، می‌توان از پلاستیک بازیافت شده برای ساخت قطعات مورد نیاز یک سازه در ماه استفاده کرد. این امر می‌تواند به کاهش وابستگی به ارسال مصالح از زمین کمک کند.

ناسا همچنین در حال بررسی استفاده از زباله به عنوان خاک مغذی برای رشد گیاهان است. با تجزیه مواد آلی موجود در زباله، می‌توان به تولید خاک مناسب برای پرورش گیاهان در ماه کمک کرد که بدین ترتیب تولید غذا در ماه را به دنبال دارد.

سازمان هوانوردی و فضای ایلات متحده آمریکا، در تلاش است تا از هر فرصتی برای استفاده مجدد و بازیافت مواد زائد در ماه استفاده کند. این ایده‌ها می‌توانند به کاهش وابستگی به منابع از زمین و ایجاد یک محیط پایدارتر در ماه کمک کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته