دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

اولین قطعه فلزی در فضا با چاپگر سه بعدی ساخته شد/ انقلاب در تأمین ملزومات سفرهای فضایی

اولین قطعه فلزی در فضا با چاپگر سه بعدی ساخته شد  انقلاب در تأمین ملزومات سفرهای فضایی
دانشمندان آژانس فضایی اروپا موفق شدند با استفاده از چاپگر سه‌بعدی، اولین قطعه فلزی را در ایستگاه بین‌المللی فضایی چاپ کنند.
کد خبر : 931712

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل ازاسپیس، دستاورد چاپ قطعه فلزی در فضا دستاورد مهمی برای مأموریت‌های فضایی آینده است و به فضانوردان امکان می‌دهد در سفر‌های طولانی در صورت نیاز قطعات یکی بسازند.

این قطعه فلزی در محیط چالش برانگیز ریزگرانش ایستگاه فضایی بین المللی چاپ شده است که نقطه عطف مهمی در ایجاد قابلیت‌های تولید در فضا به شمار می‌رود.

فرآیند چاپ سه بعدی در فضا چالش‌های منحصر به فردی را به دلیل محیط ریزگرانش ایجاد می‌کند، چرا که استفاده از روش‌های سنتی متکی به گرانش در فضا می‌تواند منجر به رفتار غیرقابل پیش‌بینی فلزات مذاب شود.

برای انطباق، دانشمندان آژانس فضایی اروپا از یک سیم فولادی ضد زنگ و یک لیزر قدرتمند با دمای ۲۱۹۲ درجه فارنهایت (۱۲۰۰ درجه سانتیگراد) برای ذوب مواد استفاده کردند و رشته‌ای ساختند که لایه به لایه در اشکال دلخواه رسوب می‌کند.

تیم تحقیقاتی این پروژه طی چندین ماه، آزمایش‌های گسترده‌ای را برای تنظیم فرآیند چاپ برای گرانش میکرو انجام داد که منجر به تولید موفقیت‌آمیز یک قطعه فلزی در فضا شد. این تیم قصد دارد دو شیء نیز دیگر چاپ کند که برای تجزیه و تحلیل کیفی و برنامه‌ریزی بیشتر به زمین بازگردانده می‌شود.

دانیل نوینشواندر، مدیر اکتشافات انسانی و رباتیک در آژانس فضایی اروپا، بر اهمیت این دستاورد برای ایجاد قابلیت‌های تولید در مدار تأکید کرد؛ و گفت: این فناوری نه تنها پیامد‌هایی برای اکتشافات فضایی دارد، بلکه در زمینه‌های مختلف روی زمین از جمله پزشکی، ساخت‌وساز و تولید نیز انقلابی به پا خواهد کرد.

ارسال نظر
قالیشویی ادیب