دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ناسا: موشک ایلان ماسک آب ماه را از بین می‌برد

ناسا: موشک ایلان ماسک آب ماه را از بین می‌برد
نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که فرود استارشیپ توانایی درک منشاء منابع یخی ماه را کاهش داده یا از بین ببرد.
کد خبر : 921612

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، شرکت فضایی اسپیس‌ایکس در حال توسعه و آماده‌سازی موشک فضایی خود به نام استارشیپ برای انجام سفر‌های فضایی به ماه و مریخ است.

متخصصان ناسا شرح می‌دهند، این احتمال وجود دارد که مقدار زیادی یخ‌آب در کف دهانه‌های قطب جنوب در ماه وجود داشته باشد؛ این ویژگی‌های فوق‌العاده سرد، «جایی که خورشید نمی‌تابد»، به‌عنوان مناطق سایه‌دار دائمی یا(PSR) برچسب‌گذاری شده‌اند. این تله‌های سرد قطب جنوب، اگر واقعاً مملو از یخ باشند، منبع ارزشمندی برای تامین آب آشامیدنی، اکسیژن و حتی سوخت ایده‌آل موشک هستند.

پیش بینی شده است که در مجموع بین دو تا ۶۰ تن آب سطحی توسط پروژه نقشه برداری لایمان آلفا مدارگرد شناسایی ماه ناسا ترسیم شده باشد که میزان وسوسه انگیزی را دقیقاً در کف دهانه‌های بزرگتر قطب جنوبی که دائماً سایه‌دار هستند، ترسیم کرده است. ماموریت اصلی این پروژه یافتن یخ آب در دهانه‌های عمیق قطبی است، اما تحقیقات جدید نگران کننده است.

دانشمندان توضیح می‌دهند، یکی از نگرانی‌های اصلی در‌باره فرود استارشیپ بر سطح ماه، احتمال ایجاد آلوده کردن آب یخ‌زده موجود در قطب‌های ماه است.

محققان نگران هستند که فرود و فعالیت‌های استارشیپ بر سطح ماه باعث تخریب و آلوده کردن منابع آب‌یخ‌زده ارزشمند شود. این آب‌یخ‌زده می‌تواند منبع مهمی برای تأمین آب آشامیدنی و استفاده در عملیات‌های آینده اکتشافات فضایی مأموریت‌های سطح ماه باشد.

هنگام فرود استارشیپ بر سطح ماه، موتور‌های قدرتمند آن باعث ایجاد گردوغبار و برخورد آن با سطح ماه می‌شود؛ این امر می‌تواند به طور مستقیم یا غیرمستقیم سبب آلودگی و آسیب به آب‌های یخ‌زده قطبی ماه شود. همچنین، ممکن است مواد شیمیایی و سوخت‌های مصرف‌شده در فرایند پرتاب و فرود استارشیپ به محیط اطراف نشت کرده و باعث آلودگی این منابع آبی شود.

برای جلوگیری از این موضوع، محققان و مقامات ناسا توصیه می‌کنند که فرودگاه‌های آینده استارشیپ در مناطقی قرار گیرند که دور از مناطق حساس قطبی و منابع آب‌یخ‌زده باشند. همچنین، توصیه می‌شود که روش‌های فرود و راهبری موشک فضایی ایلان ماسک به گونه‌ای طراحی شود که از آسیب رساندن به منابع آب‌یخ‌زده ماه جلوگیری کند.

 آلودگی احتمالی آب‌های یخ‌زده ماه یک نگرانی جدی است که باید مورد توجه قرار گیرد تا از آسیب به این منابع ارزشمند در آینده جلوگیری شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته