دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کاوشگر بین ستاره‌ای منطقه ناشناخته خورشید را رصد می‌کند

کاوشگر بین ستاره‌ای منطقه ناشناخته خورشید را رصد می‌کند
دانشمندان می‌گویند، به کمک یک کاوشگر بین ستاره‌ایی منطقه فضایی که تحت تأثیر و نفوذ خورشید قرار دارد اکتشاف می‌شود.
کد خبر : 922477

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، دانشمندان توضیح می‌دهند، منطقه‌ای از فضا که تحت تاثیر خورشید است هلیوسفر نام دارد، اما بدون کاوشگر بین ستاره‌ای، امکان به دست آوردن اطلاعات زیادی از این حوزه وجود ندارد.

آنها توضیح می‌دهند، اگرچه وجود خورشید شرایط زمین را برای انسان‌ها و حیوانات قابل سکونت می‌کند، اما این تمام کاری نیست که انجام می‌دهد. مساحت هلیوسفر بیش از صد برابر بزرگتر از فاصله خورشید تا زمین است و منطقه بسیار بزرگ‌تری از فضا را تحت تاثیر قرار می‌دهد. خورشید دائماً جریان ثابتی از پلاسما ساطع می‌کند و علاوه بر این، گهگاه فوران‌هایی از پلاسما به نام جهش جرم تاجی آزاد می‌کند که می‌تواند به شفق و انفجار‌های نوری منجر شود. 

دانشمندان دریافته‌اند، پلاسمایی که از خورشید خارج می‌شود، همراه با میدان مغناطیسی خورشید در فضا منبسط می‌شود و آنها با هم هلیوسفر را در محیط بین ستاره‌ای محلی اطراف تشکیل می‌دهند. در همین راستا، پلاسما به عنوان ذرات خنثی و غباری که فضای بین ستارگان و اخترکره‌های مربوط به آنها را پر می‌کند باید مورد مطالعه قرار گیرد تا نحوه تعامل آن با محیط بین ستاره‌ای درک شود.

به گفته پژوهشگران، منطقه فضایی که تحت تأثیر و نفوذ خورشید قرار دارد و هلیوسفر نامیده می‌شود، شامل خورشید و هر آنچه در اطراف آن در حرکت است، مانند سیارات، کمربند‌های سیاره‌ای، ذرات گازی و گردوغبار در اطراف خورشید و... می‌شود و توسط ذرات باردار پلاسما که از خورشید به بیرون فرستاده می‌شود و جریان خورشیدی شکل گرفته است. این جریان پلاسمایی خورشیدی به سرعت وارد فضای بین ستار‌های می‌شود و با جریان گاز‌های بین ستار‌های برخورد می‌کند. 

داده‌هایی که تاکنون به دیت آمده حاکی از آن است که محدوده هلیوسفر از دو بخش تشکیل شده است:

۱- هلیوپوز (Heliopause): این لایه مرزی هلیوسفر است که در آن جریان پلاسمایی خورشیدی با گاز‌های بین ستار‌های برخورد می‌کند و متوقف می‌شود.

۲- شوک هلیوسفری (Heliospheric Shock): این ناحیه قبل از هلیوپوز قرار دارد و نشان دهنده منطقه فشرده شدن جریان پلاسمای خورشیدی قبل از برخورد با فضای بین ستاره‌ای است.

محققان می‌گویند، شکل دقیق هلیوسفر هنوز به طور کامل شناخته شده نیست اما، تصویر کلی آن یک حباب بزرگ است که خورشید در مرکز آن قرار دارد، اما اطلاعات دقیق درباره ابعاد، شکل و ساختار آن بدون فرستادن یک کاوشگر فرا ستاره‌ای که بتواند وارد این منطقه شود و جزئیات آن را مطالعه کند، ممکن نیست. 

منجمان نیز باور دارند، تنها با گردآوری اطلاعات از ابزار‌های موجود بر روی ماهواره‌ها و فضاپیما‌های داخل منظومه شمسی، برخی ویژگی‌های کلی هلیوسفر قابل شناسایی است، به همین دلیل دانشمندان برای کشف جزئیات بیشتر درباره این منطقه به یک کاوشگر جدید نیاز دارند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته