دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

روند شکل‌گیری کهکشان‌ها زیر ذره‌بین منجمان

روند شکل‌گیری کهکشان‌ها زیر ذره‌بین منجمان
دانشمندان می‌گویند، کهکشان‌های جدید هنوز در حال شکل‌گیری هستند و در آینده نیز این فرایند ادامه می‌یابد.
کد خبر : 922283

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، دانشمندان می‌گویند، کیهان همچنان در حال ساخت و توسعه کهکشان‌های جدید است. این فرایند ادامه دارد و به طور مداوم شاهد شکل‌گیری کهکشان‌های جدید در کیهان هستیم.

به گفته پژوهشگران، کیهان در حال توسعه و گسترش مداوم است. این گسترش باعث شکل‌گیری ساختار‌های بزرگ مانند کهکشان‌ها می‌شود.

مطالعات نشان داده، تشکیل کهکشان‌ها فرایندی تدریجی و طولانی‌مدت است که طی آن، ابر‌های بزرگ گازی و گردوخاکی به تدریج به هم نزدیک شده و تحت تأثیر نیروی جاذبه متمرکز می‌شوند. این فرایند بلافاصله پس از بیگ بنگ شروع شده و تا به امروز ادامه دارد. بنابراین، کهکشان‌ها به طور مداوم در حال شکل‌گیری و تکامل هستند. کهکشان‌های جدید هنوز در حال تشکیل شدن هستند و در آینده نیز این فرایند ادامه خواهد داشت.

تحقیقات نشان داده، کهکشان راه شیری، ۱۳.۶ میلیارد سال پیش شکل گرفت و تلسکوپ فضایی جیمز وب این امکان را فراهم کرد که رصد برخی از اولین کهکشان‌های جهان اولیه ممکن شود.

بررسی‌ها حاکی از آن است که کهکشان‌ها در کیهان اولیه از طریق یک فرآیند تدریجی پدید آمدند که از اولین ثانیه از انفجار بزرگ شروع شده است.

دانشمندان برآورد می‌کنند که در حال حاضر جهان شامل صد‌ها میلیارد کهکشان است که هر یک شامل میلیارد‌ها ستاره می‌شود. این به معنای آن است که کیهان هنوز در حال گسترش و تولید ساختار‌های بزرگ جدید است.

منجمان احتمال می‌دهند، تا صد‌ها میلیارد سال آینده شکل‌گیری ستاره‌ها در کهکشان‌ها ادامه یابد.

داده‌های به دست آمده از مطالعات حاکی از آن است، فرایند تشکیل کهکشان‌ها به طور طبیعی با گذشت زمان متفاوت است. برخی کهکشان‌ها سریع‌تر و برخی کندتر شکل می‌گیرند که به عوامل مختلفی مانند میزان گاز موجود در ناحیه، قدرت نیرو‌های جاذبه و سایر عوامل فیزیکی بستگی دارد. دانشمندان با استفاده از تلسکوپ‌های قدرتمند و مشاهدات متعدد، همواره در حال بررسی و مطالعه این فرایند هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته